26 September 2009

Apa dah jadi dengan Jerteh Souq



Bekas Menteri Besar Dato' Seri Idirs Jusoh pernah berkata Jerteh Souq akan siap pada 2010 sebagaimana laporan akhbar dibawah;


Jertih Souq Dijangka Siap Menjelang 2010


JERTIH, 7 Mac (Bernama) -- Lebih 300 peniaga kecil bumiputera di sini bakal menjalankan perniagaan dalam suasana kondusif apabila projek Jertih Souq, sebuah pusat perdagangan baru siap menjelang 2010, kata Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh.


Katanya projek bernilai RM70 juta itu dapat menempatkan perniagaan barangan basah dan kering di pasar serba moden serta menjadikan bandar Jerteh sebagai pusat pertumbuhan ekonomi yang baru di utara Terengganu.


"Sebelum ini ,para peniaga di pasar Jertih bukan sahaja menghadapi pelbagai masalah seperti bumbung bocor, bau busuk dan ruang niaga yang sempit menyebabkan pengguna beralih ke tempat lain," katanya semasa melawat pasar Jertih di sini hari ini.


Beliau, yang akan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jertih pada pilihan raya umum esok, melawat pasar tersebut bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Abdullah Md Zin, yang juga akan mempertahankan kerusi Parlimen Besut.


Idris berkata pembangunan Jertih Souq meliputi pembinaan infrastruktur secara bersepadu yang membabitkan kawasan sepanjang 700 meter dari Kampung Balik Bukit melalui pesisir Sungai Jerteh sehingga ke Masjid Hadhari di bandar berkenaan.


"Jertih Souq itu akan dibina dalam dua fasa. Fasa pertama yang telah bermula pertengahan tahun lepas dijangka siap akhir tahun ini manakala fasa kedua dijangka selesai pada penghujung 2010," katanya.


Beliau berkata projek fasa pertama membabitkan pembinaan terminal bas dan kereta sewa yang moden serta lot kedai yang dibina berkonsepkan bazar di samping taman dan medan selera bertaraf empat bintang.


Manakala fasa kedua pula membabitkan, antaranya, pembinaan hotel bertaraf empat bintang, dewan besar dan teater serta gelanggang sukan boling dan futsal, katanya.


Perkataan "Souq" diambil daripada perkataan Parsi yang membawa maksud "deretan kedai-kedai kecil", sesuai dengan konsep pembinaan pusat perdagangan tersebut.


-- BERNAMA


Idris juga pernah membeli rakyat dengan menjual 'idea'nya melalui laporan akhbar dibawah;

Jerteh Souq Mesra Alam

STATUS bandar Jertih di utara Terengganu, yang dianggap sebuah pekan lama dijangka berubah wajah apabila proses pembangunan bandar itu menerusi ‘Projek Jertih Souq’ tidak lama lagi.

Jertih Souq atau ‘Pasar Jertih’ bakal berubah wajah apabila landskap bandar itu berkonsepkan pembangunan mesra alam.


Pembangunan Jertih Souq dirancang dalam dua fasa mulai tahun 2006 dan dijangka siap akhir tahun depan bagi memberi imej baru kepada pusat perdagangan dan kewangan daerah Besut, Terengganu.

Pembinaan bandar baru itu yang diilhamkan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, akan menjadi daya tarikan baru kepada penduduk daerah Besut dan pintu masuk utama ke Terengganu dari utara.

Pelbagai kemudahan termasuk hotel, taman bandar, medan makan, bazar, pasar utama, 400 unit pusat pameran dan perniagaan, terminal bas dan kereta sewa serta 1,200 petak tempat letak kereta akan disediakan.

Pembangunan semula di kawasan lapan hektar itu akan menjadi bandar Jertih antara bandar serba moden di negeri ini.

Pembinaan Jertih Souq yang tidak mengabaikan keindahan alam semula jadi berhampiran seperti sungai dan kampung tradisional dijangka menjadi daya tarikan pelancong.

Malah, keunikan bandar ini akan lebih terserlah dengan Masjid Hadhari di pinggir Sungai Besut yang bersambung dengan kawasan pembangunan Jertih Souq.

Reka bentuk bangunan berasaskan tradisi dan seni bina Islam akan memberi lebih perhatian kepada pencinta seni bina apabila hampir keseluruhan premis baru dibina berkonsepkan seni bina Melayu dan Islam.- HMetro


Namun apa dah jadi dengan Jerteh Souq sekarang ???



24 September 2009

Majlis Sempena Eidul Fitri 1430

Perjuangan Masa Depan Yang Lebih Mencabar


- PAS Terengganu menerima 'Padah' Kerana Menobatkan Islam

Batu Burok, KUALA TERENGGANU - Ukuran sifat taqwa kepada orang-orang Islam yang menunaikan puasa Ramadhan adalah sejauh mana
http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/EidulFitriPerantau14305.JPGtanggungjawab menegakkan al-Quran dilaksanakan dalam kehidupan mereka.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata demikian ketika merumuskan ucaputamanya di Majlis Ijtima’ EdiulFitri PAS Terengganu bersama Perantau yang diadakan di Kuala Ibai disini semalam.

Menurutnya, PAS Terengganu telah berjaya menegakkan al-Quran dalam masa pemerintahannya diantara 1999 hingga 2004, dengan menabalkan Islam.

Katanya, melalui majoriti dua pertiga, PAS telah mewajibkan didalam perlembagaan undang-undang (tubuh) negeri Terengganu; al-Quran, Hadis, Ijma’ dan Qias sebagai undang-undang tertinggi.

”Di Terengganu kita meluluskan undang-undang Islam, undang-undang Terengganu di gazetkan, Tuanku (Sultan) kita sign (tandatangan) dan digazetkan (sebagai) undang-undang, barangkali ramai orang yang tidak sedar,”jelasnya.

Katanya, oleh kerana kerajaan PAS Terengganu telah meletakkan asas Islam yang kuat, satu operasi luar biasa telah dibuat untuk menumbangkan PAS Terengganu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/EidulFitriPerantau143010.JPGPada pilihanraya umum 2004, katanya, ada perkara yang tidak kena berlaku, dimana jumlah pengundi di Terengganu melebihi separuh jumlah keseluruhan rakyat Terengganu dan peratus keluar mengundi adalah sangat luar biasa.

”walaupun peratus undi rakyat Terengganu turun 2%, kita kalah (di Terengganu), di Kelantan (undi)  kita turun 5 – 6%  (tetapi) kita boleh bertahan,

”(jumlah) pengundi melebihi 50% (rakyat Terengganu), pengundi seramai 520,000 dan (jumlah) rakyat Terengganu 1 juta,

”dan peratus (keluar) mengundi di negeri lain antara 70 hingga 80%, pengundi (keluar mengundi) di negeri Terengganu 85 % ke atas, ada yang 89% dan ada yang 90% lebih, mengatasi (jumlah keluar mengundi) di negara-negara maju,”terangnya.

Katanya kejayaan tersebut meletakkan ’satu batu penanda’ yang sangat kuat, walaupun terpaksa PAS Terengganu terpaksa ’menerima padah’ didunia.

Justeru, katanya, perjuangan menghadapi cabaran masa depan adalah lebih besar, tanggungjawab yang perlu dipikul bukan hanya oleh pemimpin PAS, namun kepada semua orang Islam


Angin Perubahan PRK Bagan Pinang; Anggota Tentera Bersedia

-Kenyataan Timbalan Menteri Pertahanan adalah satu ugutan
Tepoh, KUALA NERUS
– Angin perubahan sedang berlaku dikalangan anggota tentera dan mula bertiup dari Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PULADA) Kem Sirusa,

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/uabc.jpgdalam kawasan Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang.

Menurut Ahli Jawatankuasa Pilihanraya PAS, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik yakin PAS mempunyai peluang yang cerah dalam Pilihanraya Kecil DUN Bagan Pinang.

”Kita kalah 2,333 dan ada disana undi pos 5,000 orang, tetapi sebenarnya tidak mustahil kita boleh menang, kerana (pilihanraya umum) yang lepas kita dapat seribu lebih undi pos,


”pekerja (pilihanraya) kita (PAS) dah mula pergi kempen dekat pagar (kem) askar (tentera) sekarang, dan saya mendapat maklumat, memang askar-askar bersedia untuk membuat perubahan,”katanya ketika berucap dalam majlis Sambutan Eidul Fitri Alumni Pelajar Maahad Tahfidz Wal Tarbiyah di sini, semalam
.

Ketika ditemui selepas majlis tersebut, beliau berkata, keadaan kemudahan kehidupan dan prasarana dalam Kem Sirusa amat tidak memuaskan.

Katanya, hasrat ’mahu berubah’ sebahagian tentera dalam DUN Bagan Pinang telah disampaikan kepada PAS oleh para tentera diseluruh negara.

”Kemudahan dan prasarana untuk kehidupan askar yang ada di Kem Sirusa, memang tidak memuaskan (dan) itu (berlaku) sekian lama,

”maklumat ini kita perolehi dari kawan-kawan askar, yang ada diseluruh Malaysia memberitahu kepada kita tentang sebahagian daripada askar didalam kawasan Bagan Pinang ini mahu membuat perubahan,”ujarnya.

Katanya, beliau mendapat jaminan dari bekas-bekas pegawai tentera memberikan kerjasama kepada PAS bahkan mereka kini sedang berusaha bertungkus lumus, menggerakkan kempen di DUN Bagan Pinang.

Menurutnya, peluang PAS bagi menawan DUN tersebut dalam pilihanraya kecil kali ini cerah kerana PAS telah mempunyai asas sokongan sebanyak 20 hingga 25 peratus, melebihi seribu undi pada pilihanraya umum lalu.

Beliau menyifatkan kenyataan Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad yang berkata, parti politik tidak dibenarkan berkempen dalam kem tentera sebagai sesuatu yang bercanggah dengan perlembagaan negara dan peraturan pilihnraya, bahkan boleh dianggap sebagai satu ugutan yang tidak patut dipatuhi.

”Tidak ada dalam perlembagaan atau dalam mana-mana undang-undang dalam negara kita, pengundi tidak boleh mendengar apa-apa pendapat atau kempen,

”arahan itu sebenarnya bercanggah dengan perlembagaan bahkan tidak ada dalam peraturan pilihanraya,

”Jadi kalau ada arahan sebegitu, makna arahan itu tidak patut dipatuhi, bukan sahaja melanggar etika tetapi melanggar peraturan dan boleh dianggap sebagai ugutan,”jelasnya.

Tegasnya, PAS akan terus berkempen dalam kem tentera kerana ia tidak akan menggugat keselamatan dan menurutnya ’track record’ PAS dalam kempen pilihanraya sebelum ini adalah bersih.
.

Sambutan Eidul Fitri 1430

Ribuan Hadir Rumah Terbuka Presiden


Rhusila, MARANG
- Sambutan Idulfitri serta rumah terbuka Presiden PAS sederhana tetapi meriah meski pun Negara dalam situasi penularan wabak H1N1.
Seawal jam 8.00 pagi ribuan masyarakat umat Islam membanjiri Masjid Rusila Marang 

http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/TGEid1.JPGbagi menunaikan solat sunat hari raya tersebut.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika menyampaikan khutbah solat sunat idulfitri mengingatkan umat tentang kewajipan menegakkan Islam dengan tugas berat menegakkan hukum syariat mengikut al-Quran melalui jihad dijalanNya

“Kita diwajibkan oleh Allah SWT menegakkan Islam dan kita ditugaskan menegakkan hukum syariat ikut al-Quran dan berjihad dijalan Allah Ta’ala.
.
“Tanggungjawab kita untuk menegakkan Islam dengan memenangkan Islam dalam apa keadaan sekali pun (pejuangan),” tegasnya.

Menurutnya, kemenangan telah diberikan oleh Allah SWT kepada golongan yang sabar dalam perjuangan Islam.

Pada majlis sambutan rumah terbuka tersebut hadir sama bekas pegawai kewangan kerajaan negeri Terengganu, Dato’ Ibrahim A.Rahman, Pengerusi DAP Terengganu, Encik Ng Chai Hing serta ribuan rakyat



Sambutan 1 Syawal di Pinang Merah Tetap Meriah

Paka, DUNGUN – Timbalan Pesuruhjaya 3 PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahari Mamat merayakan 1 Syawal bersama anak qaryah Pinang Merah dan warga DUN Paka di Markaz Tarbiyyah Islamiyyah Darul Bayan, disini, hari ini.

http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/raya_dewan.jpgSejurus selepas solat sunat Eidul Fitri, ratusan jamaah mengambil peluang bertemu dan bertanya khabar serta mengucapkan salam antara satu sama lain.

Selaku imam dan khatib, Ustaz Satiful menjadi tumpuan, lebih 500 jamaah termasuk anak-anak qaryah yang bekerja diperantauan, tidak melepaskan peluang bersalaman dengan beliau.


Turut memeriahkan suasana adalah anak-anak kecil yang hadir mengikuti ibu bapa mereka, apa lagi yang lebih menggembirakan bagi mereka dipagi lebaran seperti hari ini selain dari menerima ‘habuan’ duit raya.

Acara ‘menyampaikan sumbangan’ duit raya memang menjadi rutin, bagi perjumpaan setahun sekali itu, tanpa di arahkan anak-anak kecil berdiri didalam saf menunggu giliran masing-masing, menerimanya dari Ustaz Satiful sendiri.

Sementara itu, hidangan "GearBox" masak asam pedas dan mee udang ala Kuala Sepetang menjadi menu utama bagi menjamu selera. Namun begitu, hidangan satay tetap menjadi "buruan".

http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/duitraya.jpgSebelum itu, dalam khutbah yang disampaikan, Ustaz Satiful memberikan peringatan kepada seluruh umat Islam agar terus berpegang teguh dengan Islam dan beristiqamah dalam perjuangan menegakkan Islam.

”Apabila meninggalkan Islam dan perjuangan Islam, (sesungguhnya) bala dari Allah SWT yang menimpa tidak akan memilih siapa, malahan akan "menyapa" kesemua manusia,

"penularan wabak penyakit yang melanda negara mutakhir ini, adalah hasil akibat keangkuhan dan kesombongan pemimpin yang berdolak dalik, malah mempersendakan hukum Islam,

”mereka takut akan di"cop" oleh dunia, bahawa negara Malaysia mengamalkan hukuman syariah Islam, tetapi (meraka) tidak gentar dengan ancaman Allah SWT terhadap mereka yang melanggar syariatNya,”tegas Ustaz Satiful.

Menurutnya, itulah antara sifat ’pemimpin yang bertopengkan Islam’ untuk kepentingan mempertahankan pangkat dan kuasa semata-mata.

Sambutan 1 Syawal di Pinang Merah tetap meriah, walaupun hanya baru beberapa hari berlalu, kejadian lemas yang berlaku pada bulan Ramdhan telah meragut 3 orang kanak-kanak, termasuk anak Ustaz Satiful sendiri.

”Sisters In Islam” Agen Kepada Musuh Islam – Ketua Dewan Ulamak PAS


Manir, HULU TERENGGANU
- " 'Sisters In Islam' ni menjadi agen, agen musuh Islam di peringkat antarabangsa. Kan musuh Islam itu bergerak di peringkat antarabangsa. Tiap-tiap negara ada agen dia (musuh Islam). Apa saja Islam, bunyi Islam dia tentang,
http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/uhteidulfitri2.JPG"Cuba tanya ’Sisters In Islam’ kenapa dia tidak menentang lain-lain undang-undang, lain-lain hukuman?,

"Kenapa dia (SIS), kalau orang yang minum arak kalau didenda RM2000.00,  dia tak tentang (menentang)? Kenapa kalau orang mencuri kalau kena dua tahun penjara dia tak tentang? Tapi bila dikenakan hukuman iku Islam dia tentang, maknaya dia tentang Islam !,"
kata Ketua Dewan Ulamak PAS Dato' Ustaz Harun Taib ketika ditemui selepas Solat Sunat Eidul Fitri, di Markaz Tabiyah PAS Kubang Lembek, Manir, disini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas isu hukuman rotan yang dikenakan keatas bekas jururawat yang menjadi model sambilan,  Kartika Sari Dewi Shukarno.

Di bawah dipaparkan kenyataan Penuh Dato' Ustaz Harun Taib;

Kenyataan Penuh Ketua Dewan Ulamak PAS, Dato’ Ustaz Harun Taib berkaitan tindakan ’Sisters In Islam’ dalam Isu Hukuman Rotan keatas Kartika Sari Dewi Shukarno
___________________________________________________________________________________________________________________

Dalam dunia ini tidak ada benda yang dikatakan tidak salah semuanya dan benar semuanya, maknanya ada kewajipan dan ada hak, oleh sebab itu dalam sesebuah negara itu, dia (negara itu) ada undang-undangnya, kalau disebut dari sudut sesebuah negara.

Kalau kita pergi ke England atau United Kingdom pun dia ada undang-undangnya, sesiapa yang duduk dalam negera itu maka dia kena ikut undang-undang,  di Anerika Syarikat pun begitu di Australia pun begitu, orang mari Malaysia pun mesti ada undang-undang. Semua orang yang bersedia untuk duduk (dan tinggal) dalam negara itu, atau ziarah ke negara itu dia bersedia tunduk dan patuh kepada negra itu. 

Jadi undang-undang yang dikenakan kepada Kartika itu adalah satu undang-undang yang sudah diketahui umum, maknanya dalam masyarakat Islam macam Malaysia, maknanya tidak payah mengaji (belajar) orang tahu arak tak boleh. Arak tak boleh, zina tak boleh, mencuri tak boleh, merompak tak boleh, itu orang panggil ”maklum minaddin bi darurat”- semua orang Islam tahu.

Cuma setiap kesalahan itu ada hukumannya (dan) hukuman itu sudah dimaklumkan. Dalam tiap-tiap negri di malaysia ini, enakmen itu dan kesalahan arak ini ada, jadi kepada perempuan itu (Kartika), dia tidak kritik undang-undang ini, dia tahu dia buat salah, sebagaimana kalau dia buat salah yang lain pun dia kena hukum juga. Kalau orang buah salah (kesalahan) jalan raya dia kena denda juga, tak bolehlah kalau kesalahan jalanraya dia kena denda, dia kata eh....zalim, tapi tak ada orang kata zalim.

Ini undang-undang tentang arak, dia tahu dia tak boleh minum arak, salah disudut undang-undang tapi dia minum, dia tahu, dia sedar, ini kena hukum dan dia rela kena hukum, dimana zalimnya? Kalau dia tak rela, dia tak setuju, dia bantah, mungkin boleh di panggil zalim, tapi tidak ada kesalahan atas dunia ini yang tidak ada hukuman!

Soalan; Jadi kita nak katakan tindakan ’Sisters In Islam’ itu apa dia ?

Dia (SIS) ni menjadi agen, agen musuh Islam di peringkat antarabangsa. Kan musuh Islam itu bergerak di peringkat antarabangsa. Tiap-tiap negara ada agen dia (musuh Islam). Apa saja Islam, bunyi Islam dia tentang. Cuba tanya ’Sisters In Islam’ kenapa dia tidak menentang lain-lain undang-undang, lain-lain hukuman?

Kenapa dia (SIS), kalau orang yang minum arak kalau didenda RM2000.00,  dia tak tentang (menentang)? Kenapa kalau orang mencuri kalau kena dua tahun penjara dia tak tentang?
Tapi bila dikenakan hukuman iku Islam dia tentang, maknaya dia tentang Islam !


Ustaz Harun Ucap Tahniah Kepada Kartika

Manir, HULU TERENGGANU - Ketua Dewan Ulama PAS, Dato’ Harun Taib mengucapkan tahniah syabas kepada Kartika, kerana redha menerima hukuman sebatan yang dijatuhkan keatasnya akibat kesalahan meminum arak.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/uhteidulfitri3.JPGBeliau berkata demikian ketika ditemui selepas mengimamkan solat sunat Eidul Fitri di Markaz tarbiyah PAS Kubang Lembek, Manir, dekat sini hari ini.

”Kita ucap tahniah, kepada orang seperti Kartika, dan Kartika bukan orang yang pertama, tapi zaman RasuluLlah pun (sudah) ada, sepasang lelaki perempuan berzina tapi dia tidak dapat ditangkap,”ujarnya.

Katanya walau bagaimana pun si Lelaki telah bertemu RasuluLlah dan dia tahu dia bersalah dan mahu membersihkan dirinya.

Ustaz Harun yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu berkata demikian ketika diminta mengulas berkaitan isu Kartika yang redha menerima hukuman sebat yang telah diputuskan keatasnya.

Bagaimana pun, beliau menyelar tindakan ’Sisters In Islam’ yang mencabar keputusan tersebut, kononnya mendakwa ia adalah sesuatu yang zalim.

”Kartika tak apa-apa, orang lain pula yang kata zalim,”selar Ustaz Harun.

19 September 2009

Salam Eidul Fitri





Setahun Berlalu, Bazaar Warisan Terus Sepi dan Menyedihkan.


KUALA TERENGGANU – Bagai terkena sumpahan ! Sudah lebih setahun Bazaar Warisan yang terletak berhadapan Pasar Besar Kedai Payang dibuka, namun keadaannya tidak berubah, sepi dan menyedihkan.

Tinjauan Buletinoline dua hari menjelang 1 Syawal, ramai warga Kuala Terengganu berpusu-pusu mencari keperluan akhir, namun tumpuan mereka adalah Pasar Besar Kedai Payang.

Seorang anak Terengganu di perantauan, yang mahu dikenali sebagai Jasni berkata beliau tidak pergi ke Bazaar Warisan kerana tidak pasti sama ada kompleks tersebut beroperasi atau tidak.

Apabila diberitahu, ia telah beroperasi sejak Mei tahun lalu, beliau agak terkejut.

”Eh...buka ke, tak tahu pula, saya tengok tutup, sunyi je..,”jawab anak muda yang berasal dari Manir, bertugas sebagai pensyarah di sebuah Institut Pengajian Tinggi Awam di utara tanah air.

Tambahnya, beliau sudah biasa ke Pasar Besar Kedai Payang untuk mencari keperluan kerana di premis itu semua barangan ada.

Seorang lagi anak Terengganu yang di temui, Tuan Sidek Tuan Muda berkata, beliau tidak pernah singgah di Bazaar Warisan kerana ia dilihat agak ’ekslusif’ dan beranggapan barangan yang dijual disitu ’mahal’.

Beliau yang juga bertugas sebagai tenaga pengajar kepada sebuah kolej swasta mengakui tidak mengetahui tentang perkembangan Bazar tersebut.

Manakala dua orang siswi dari Universiti Malaysia Terengganu ketika ditemui di persekitaran Bazar tersebut berkata, meraka hanyalah duduk diwakaf hadapan Bazar itu untuk berehat bukan membeli belah.

Mereka yang sedang membeli keperluan untuk pulang ke kampung berkata tidak terdapat banyak barangan yang dijual di Bazaar Warisan selain banyak kedai-kedai di premis itu yang sentiasa tutup.

Bazaar Warisan dibina dengan kos RM18.4 juta siap pada Februari 2008 dan mula dibuka kepada orang ramai pada tiga bulan berikutnya.



Buletinonline difahamkan, rancangan pembinaan Bazaar Warisan adalah untuk menggantikan Pasar Besar Kedai Payang sebagai pusat utama jualan pelbagai barang atau produk kraf Terengganu.

Setelah dikesan beberapa masalah timbul, Menteri Besar Dato’ Ahmad Said  berkata peniaga di premis itu merungut gerai jualan yang dibuka beberapa bulan lalu semakin merosot kerana tiada sambutan pelanggan.

”mereka yang dipindahkan dari Pasar Besar Kedai Payang juga tidak selesa berniaga kerana beberapa infrastuktur, termasuk penghadang kaki lima rosak dan bumbung kedai bocor, kerajaan negeri mengakui perkara itu berlaku,” katanya selepas membuat tinjauan di bazaar itu Februari lalu.

Walaupun ramai yang terpesona dengan indahnya fizikal Bazaar Warisan, namun sehingga kini, setelah beberapa pengubahsuaian dibuat, ia masih gagal menarik pelanggan.

.

Setahun Berlalu, Bazaar Warisan Terus Sepi dan Menyedihkan.


KUALA TERENGGANU – Bagai terkena sumpahan ! Sudah lebih setahun Bazaar Warisan yang terletak berhadapan Pasar Besar Kedai Payang dibuka, namun keadaannya tidak berubah, sepi dan menyedihkan.

Tinjauan Buletinoline dua hari menjelang 1 Syawal, ramai warga Kuala Terengganu berpusu-pusu mencari keperluan akhir, namun tumpuan mereka adalah Pasar Besar Kedai Payang.

Seorang anak Terengganu di perantauan, yang mahu dikenali sebagai Jasni berkata beliau tidak pergi ke Bazaar Warisan kerana tidak pasti sama ada kompleks tersebut beroperasi atau tidak.

Apabila diberitahu, ia telah beroperasi sejak Mei tahun lalu, beliau agak terkejut.

”Eh...buka ke, tak tahu pula, saya tengok tutup, sunyi je..,”jawab anak muda yang berasal dari Manir, bertugas sebagai pensyarah di sebuah Institut Pengajian Tinggi Awam di utara tanah air.

Tambahnya, beliau sudah biasa ke Pasar Besar Kedai Payang untuk mencari keperluan kerana di premis itu semua barangan ada.

Seorang lagi anak Terengganu yang di temui, Tuan Sidek Tuan Muda berkata, beliau tidak pernah singgah di Bazaar Warisan kerana ia dilihat agak ’ekslusif’ dan beranggapan barangan yang dijual disitu ’mahal’.

Beliau yang juga bertugas sebagai tenaga pengajar kepada sebuah kolej swasta mengakui tidak mengetahui tentang perkembangan Bazar tersebut.

Manakala dua orang siswi dari Universiti Malaysia Terengganu ketika ditemui di persekitaran Bazar tersebut berkata, meraka hanyalah duduk diwakaf hadapan Bazar itu untuk berehat bukan membeli belah.

Mereka yang sedang membeli keperluan untuk pulang ke kampung berkata tidak terdapat banyak barangan yang dijual di Bazaar Warisan selain banyak kedai-kedai di premis itu yang sentiasa tutup.

Bazaar Warisan dibina dengan kos RM18.4 juta siap pada Februari 2008 dan mula dibuka kepada orang ramai pada tiga bulan berikutnya.



Buletinonline difahamkan, rancangan pembinaan Bazaar Warisan adalah untuk menggantikan Pasar Besar Kedai Payang sebagai pusat utama jualan pelbagai barang atau produk kraf Terengganu.

Setelah dikesan beberapa masalah timbul, Menteri Besar Dato’ Ahmad Said  berkata peniaga di premis itu merungut gerai jualan yang dibuka beberapa bulan lalu semakin merosot kerana tiada sambutan pelanggan.  

”mereka yang dipindahkan dari Pasar Besar Kedai Payang juga tidak selesa berniaga kerana beberapa infrastuktur, termasuk penghadang kaki lima rosak dan bumbung kedai bocor, kerajaan negeri mengakui perkara itu berlaku,” katanya selepas membuat tinjauan di bazaar itu Februari lalu.

Walaupun ramai yang terpesona dengan indahnya fizikal Bazaar Warisan, namun sehingga kini, setelah beberapa pengubahsuaian dibuat, ia masih gagal menarik pelanggan.

.


08 September 2009

Ahmad Said Tolak Tawaran Menjadi ‘Menteri Pusat’

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/IMG_4637.JPGKEMAMAN – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Dato’ Ahmad Said berkeras mahu mengekalkan jawatannya sebagai Menteri Besar negeri Terengganu dan menolak jawatan ’lumayan’ sebagai Menteri Pusat. Sumber dalaman memberitahu, Ahmad akan dilantik sebagai Senator dan kemudian ’menteri penuh’
sebagai ’pertukaran’ supaya beliau mengosongkan kerusi Menteri Besar Terengganu.

Tawaran pertukaran jawatan tersebut didakwa sumber itu, dibuat oleh kepimpinan Umno Pusat kepada beliau bagi meredakan krisis dalaman Umno Terengganu.

Namun, sumber tersebut yang menghubungi Buletinonline hari ini berkata, Ahmad menolak tawaran tersebut dan berkeras, mengekalkan ’status’nya yang dianggap amanah diberikan kepadanya oleh Sultan. (Gambar - Hanya penyokong Ahmad Said hadir Majlis Muhyidin di Hulu Terengganu)


Ura-ura untuk melantik Ahmad sebagai Menteri Pusat telah didedahkan oleh Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Mat@Ramly dalam laman blognya semalam.

Krisis kepimpinan Umno Terengganu kian meruncing apabila ADUN Umno memboikot majlis berbuka puasa Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yassin.

Bercakap kepada media selepas pertemuan itu, Muhyiddin dipetik berkata majlis tersebut dianjurkan kerana krisis Umno negeri Terengganu “adalah kritikal” dan perjumpaan tersebut adalah untuk memastikan hubungan dan kerjasama antara mereka terus mantap.

Muhyidin berkata masalah itu perlu diselesaikan segera supaya ia tidak menjejaskan sokongan rakyat terhadap Umno bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Beliau, yang juga timbalan perdana menteri telah menawarkan diri untuk menjadi orang tengah bagi mendamaikan dua kumpulan tersebut, antara pemimpin pro-Idris dengan pro-Ahmad.

Namun, tawaran Muhyidin tersebut tidak diambil peduli oleh kumpulan 15 ADUN Umno yang memang telah merancang, sengaja memboikot majlis tersebut kerana menurut mereka, ia tidak membantu menyelesaikan konflik dalaman parti itu.

Justeru, selepas itu, menurut sumber dalaman itu, Ahmad telah ditawarkan untuk dilantik sebagai menteri pusat.

”Oleh kerana Ahmad menolak tawaran tersebut, pemimpin Umno sedang memikirkan langkah-langkah selanjutnya bagi menangani krisis yang telah berlanjutan,”tambahnya.

Krisis kepercayaan terhadap Ahmad bermula hujung Mac tahun 2008 apabila bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Diris Jusoh tidak diperkenankan oleh pihak istana untuk disambung perkhidmatannya.

Kumpulan yang pro Idris telah memboikot pelantikan Ahmad dan Ketuanya, ADUN Ajil, Dato’ Rosol Wahid berkata mereka sanggup meletakkan jawatan dari tunduk kepada Ahmad sebagai Menteri Besar.

Kumpulan tersebut sekali lagi menggemparkan politik tanah air pada April lalu apabila mendakwa mendapat ’SMS mengugut bunuh’ lalu memboikot sidang Dewan Undangan Negeri kerana merasakan ’diri mereka tidak selamat’.

Ekoran kes tersebut, bekas Setiausaha Politik Idris, Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir telah ditahan polis dan dituduh menghantar SMS mengugut bunuh itu.

PRK DUN Bagan Pinang; Pemuda PAS Terengganu Turun Buat Tinjauan Awal

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/pemudaterengganuturunbpinang.gifKUALA TERENGGANU – Pilihanraya Kecil Bagan Pinang di Negeri Sembilan akan diadakan berikutan Kerusi DUN tersebut kosong ekoran penyandangnya, Azman Mohammad Noor dari Barisan Nasional meninggal dunia pada 4 September baru-baru ini.

Justeru, Pemuda PAS Terengganu mengambil langkah awal untuk turun ke DUN Bagan Pinang esok, 9 September, bagi membuat tinjauan awal.

”Lusa (esok) kita akan turun ke (DUN) Bagan Pinang untuk tinjauan kawasan di sana, bermesyuarat dengan pemuda disana dan kita akan tengok apa yang kita boleh bantu, komitmen kita sangat kuat,” kata Timbalan Ketua Pemuda Terengganu, Ustaz Wan Shukairi Wan Abdullah.

Menurutnya, beliau yakin PAS bakal menang dalam pilihanraya kecil tersebut walaupun sedar terdapat pengundi pos lebih dari 5,000 orang.


”Tapi dengan majoriti 2,300 lebih undi yang diperolehi oleh calon kita (PAS) dalam pilihanraya (umum) baru-baru ini (telah) menunjukkan satu peningkatan yang begitu hebat,

”InsyaAllah dengan isu-isu terkini, kita (PAS) akan lebih menjuarai dan tidak mustahil untuk kita menang,”jelasnya ketika ditemui Buletinonline, selepas majlis penyerahan kunci rumah bantuan penuh PAS di Kampung Chendering dekat sini, semalam.

Beliau berkata pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang adalah sangat penting kerana ia adalah peluang kepada rakyat DUN Bagan Pinang membuktikan mereka bersama perubahan yang berlaku di seluruh negara.

”Ini peluang kepada rakyat Rakyat Bagan Pinang membuktikan komitmen bersama mereka dengan rakyat diseluruh tempat (negara) bagi menolak Umno dan barisan Nasional,

”khususnya Negeri Sembilan adalah kubu kuat Umno dan BN,”katanya.

Semalam, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata pihaknya telah menerima surat rasmi makluman kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) tersebut.

"Saya sudah menerima surat makluman pukul 2.45 petang tadi... bersama sijil kematian wakil rakyat Bagan Pinang, surat telah dihantar sendiri oleh pejabat Speaker," kata Tan Sri Aziz.

Sehubungan itu, menurutnya, SPR telah menetapkan 14 September ini sebagai tarikh untuk mengadakan mesyuarat khas menentukan tarikh pilihan raya kecil kerusi tersebut yang kosong sejak Jumaat lalu.




07 September 2009

Krisis dalaman UMNO Terengganu Hanya Selesai Selepas PRU 13

SETIU - Krisis dalaman Umno diramal semakin parah berikutan perkembangan terbaru tindakan ADUN Umno/BN memboikot Majlis Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyidin Yassin di Hulu Terengganu baru-baru ini.

Oleh itu, ramai pihak yakin, Barisan Nasional (BN) akan menjadi pembangkang di Terengganu pada Pilihan Raya Umum ke-13 sekiranya krisis kepimpinan melibatkan wakil rakyat BN berterusan dan tidak selesai.

”Dan kita ingat dia (BN) dapat selesai masalah dia selepas pilihanraya ke 13, InsyaAllah,” kata Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Harun Taib ketika ditemui selepas menyampaikan tazkirah pada Majlis Iftar kawasan Setiu di Jabi, dekat sini petang semalam.


Walau Bagaimanapun, katanya, sehingga kini belum ada ADUN Umno yang melompat parti samada kepada PAS ataupun Parti Keadilan Rakyat (PKR).

”Setakat ini belum ada, mana-mana pihak yang melompat parti, kita pun tak tahu nak melompat ke mana, ada berita-berita sahaja,”ujarnya ketika ditanya berkaitan perkara tersebut.

Berkaitan persiapan PAS menghadapi pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang di Negeri Sembilan, beliau berkata, PAS Pusat akan mengadakan mesyuarat politik bagi membincangkan perkara itu esok 7 September di Kuala Lumpur.

”Esok mesyuarat politik di Kuala Lumpur, jadi, saya tidak mahu jawab lagi,”katanya ringkas.

Sebelum itu, beliau berkata, masalah dadah yang banyak dan mudah didapati dalam Negara kita adalah kerana adanya rasuah.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/iftarJabi.jpgBeliau mengulas kisah seorang sahabat RasuluLlah SAW, Suhaib ArRumi yang dapat melepaskan diri keluar dari Mekah apabila disekat oleh orang-orang kafir Quraisy.

Katanya, Suhaib telah menyerahkan kunci tempat simpanan hartanya kepada orang-orang Quraist tersebut, lalu beliau dilepaskan untuk berhijrah ke Madinah.

”Yang kata banyak-banyak dadah ada dalam Malaysia ini pasal apa, dia masuk kut mana, nak kata jatuh darti atas langit tidak munasabah,

”sempadan negara ada belaka kastam, di darat ada, di udara ada, udara tu dia masuk ikut lapangan terbang, ada kastam, tapi yang terlepas pasal apa,

”takut ada lagi saki baki (seperti orang yang menyekat Suhaib ar-Rumi),”katanya.

Turut hadir dalam Majlis Iftar Peringkat Kawasan Setiu semalam adalah Yang Dipertua PAS Setiu Ustaz Mohd Pauzi Muda, Setiausaha Aminuddin Umat dan Ketua Penerangan Dr Azman Ibrahim.

06 September 2009

Projek Mega Mencurah, Rakyat masih Tidak Terbela

KUALA NERUS  – Walaupun Seberang Takir adalah antara kawasan paling banyak dilaksanakan projek-projek Mega, namun ramai rakyat dalam kawasan berkenaan masih hidup dibawah tahap kemiskinan.

Pengarah Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir, Ustaz Zakaria Dagang berkata demikian ketika ditemui dalam program ziarah dan pembahagian bantuan sempena Ramadhan di sini semalam.

”Seberang Takir boleh dianggap sebagai kawasan paling maju di Terengganu, dengan pelbagai projek mencurah-curah,

”projek mega seperti Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kompleks Sukan termasuk stadium, benteng pemecah ombak dan lain-lain, tapi tahap kemiskinan masih tinggi,”katanya.

Beliau berkata, walaupun wakil rakyat kawasan berkenaan adalah seorang Exco kanan kerajaan Terengganu namun tahap hidup rakyat masih tidak berubah.

Keadaan itu katanya adalah disebabkan projek-projek mega tidak memberi manfaat yang banyak kepada penduduk tempatan, disamping agihan bantuan yang tidak rata.

”Walaupun YB di sini seorang exco kanan kerajaan, masih ramai orang miskin tidak terbela kerana terdapat diskriminasi dalam bantuan, agihan tidak rata, projek mega yang banyak pula tidak beri manfaat kapada rakyat,”jelasnya

Menurutnya, program ziarah dan pembahagian bantuan yang diadakan semalam sedikit sebanyak dapat meringankan beban penduduk miskin terutamanya ibu-ibu tunggal, nelayan dan mereka yang kurang berkemampuan dalam menempuh Ramadhan serta Eidul Fitri.

Katanya 40 keluarga telah menerima bantuan tersebut, berupa hamper barangan keperluan dapur yang di sumbangkan bersama oleh Lajnah Kebajikan Muslimat, Nisa DUN Seberang Takir dan para muhsinin dalam DUN berkenaan.

Muslimat PAS Terengganu tumpu program kebajikan

KUALA TERENGGANU - Muslimat PAS Terengganu kini dilihat lebih ke arah memberi tumpuan pada gerak kerja kebajikan dan kemasyarakatan.

Ketuanya, Sapinah Jusoh berkata gerak kerja Muslimat PAS kini bukan hanya kepada politik semata-mata tetapi juga ke arah kerja kebajikan dan kemasyarakatan.

“Dewan Muslimat PAS Terengganu hari ini selain daripada tumpuan politik, kita juga terlibat dengan gerak kerja dan program kebajikan dalam masyarakat.

“Aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan menjadi sebahagian dan tumpuan utama Muslimat PAS masa kini,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Iftar Jamaie Bersama Presiden PAS di Restoran Paradise Deluxe, Kuala Terengganu, pada 28 Ogos lalu.

Menurutnya, melalui kerja-kerja kebajikan dan kemasyarakatan PAS akan lebih dikenali dan disayangi oleh rakyat.

Katanya, Islam merupakan agama yang sempurna dan kerja-kerja berbentuk kebajikan dituntut oleh syariat.

Beliau yang juga bekas Senator ketika kerajaan PAS Terengganu tahun 1999 hingga 2004 yakin dengan pendekatan kebajikan mampu menarik sokongan rakyat kepada PAS.

“Kita (Muslimat) pernah turun membantu mangsa-mangsa banjir, menziarahi rakyat yang ditimpa musibah dan menyampaikan pelbagai bentuk bantuan dan sumbangan,” ujarnya.

Namun begitu, katanya gerak kerja politik tidak dilupakan malah berjalan seiring dengan aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang serta dua orang isterinya iaitu To’ Puan Zainab Awang dan Dr Norita Mohd Taat hadir sama bagi memeriahkan majlis tersebut.

Pada majlis anjuran Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Muslimat PAS Terengganu seramai lebih 220 orang tetamu hadir dengan kutipan melebihi 11,000 berjaya dikumpulkan.

05 September 2009

Tindakan Kerajaan Mengambil Alih masjid Rakyat Adalah Tidak Betul

KUALA NERUS - Setiap pihak bertanggungjawab untuk menjaga dan memakmurkan masjid samada ia adalah seorang pemimpin badan (pertubuhan) atau pemimpin kerajaan atau pun seorang rakyat biasa.
”Ada masjid kerajaan dan ada masjid rakyat, apabila berlaku begitu, tanggungjawab menjaga masjid ini adalah tanggungjawab rakyat, kerajaan dan badan-badan, maka menjadi hak setiap pihak untuk menjaga masjid,

”Jangan kerajaan sahaja yang nak jaga masjid atau pun orang ramai dan badan-badan (pertubuhan) sahaja yang nak jaga masjid,”kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik semasa berucap dalam Majlis Iftar Jamaie di Masjid Tahfidz Darul Iman Tok Jiring, disini, kelmarin.

Menurutnya ada isu sedang berkembang, dimana kerajaan negeri Terengganu mahu mengambil alih masjid-masjid rakyat di daerah Besut.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata tindakan tersebut adalah sesuatu yang tidak betul kerana masjid tersebut adalah hak rakyat.

”Masjid adalah rumah Allah, BaituLlah, yang mesti dimakmurkan oleh ahli-ahli qaryah, kalau tidak ada masjid kena buat masjid untuk dimakmurkan,

”atau pun kerajaan tolong buat masjid untuk dimakmurkan oleh ahli-ahli qaryah, kerana tanggungjawab untuk memakmurkan masjid adalah tanggungjawab ahli-ahli qaryah,”jelanya.

Justeru katanya, kerajaan tidak boleh membuat undang-undang dan peraturan sehingga menyebabkan sesuatu masjid itu tidak dapat dimakmurkan.

Turut sama dalam majlis yang dihadiri oleh 500 orang itu adalah Ustaz Abu Bakar Abdullah Timbalan Ketua Dewan Ulama’ PAS Terengganu

Ekoran ADUN Boikot Pertemuan Dengan Timbalan Perdana Menteri

Ahmad Said Dicabar tunjukkan ‘kejantanannya’, Bubarkan DUN Terengganu !
KEMAMAN
– Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said dicabar supaya menunjukkan ‘kejantanannya’ dan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu ekoran tindakan beberapa ADUN Umno dan Barisan Nasional (BN) memboikot lawatan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin ke negeri ini, semalam.

”Sudah
terang lagi bersuluh, kebencian dan (mereka) rasa Ahmad Said tidak layak menjadi Menteri Besar, apabila sembilan ADUN tidak rai kehadiran Timbalan Perdana Menteri,”kata Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Ramli.

Menurutnya, dengan tindakan pemboikotan itu, beliau yakin jalan penyelesaian terhadap krisis yang melanda Umno/BN Terengganu sekarang telah tertutup sama sekali,

(Gambar - Hj Hanafiah menyampaikan bantuan di Kampung Tengah, Chukai, semalam)”Yang mereka mahu Menteri Besar letak jawatan, malu besar TPM semalam, tunjuklah kejantanan mu (wahai) Ahmad Said, bubarkan DUN (Terengganu) biar rakyat pilih semula orang yang layak,”ujarnya ketika ditemui selepas majlis penyampaian bantuan Ramadhan kepada penduduk Kampung Tengah, Chukai disini.

Apabila ditanya, mampukah Tan Sri Muhyidin menjadi orang tengah menyelesaikan kemelut Umno/BN Terengganu, Hanafiah berkata, Timbalan Perdana Menteri sebenarnya mempunyai agenda tersendiri.

”Muhyidin mahu meluaskan pengaruhnya sebagai persediaan untuk mencabar Perdana Menteri dato’ Seri Najib razak yang juga Presiden Umno,

”beliau (Muhiyidin) tidak mahu terlambat, kerana faktor usia, Najib lebih muda daripadanya, kalau tunggu sehingga sampai gilirannya, 10 tahun lagi pun tak pasti,”jelasnya.

Justeru, Hanafiah yang juga Ahli jawatankuasa Lajnah Perpaduan Nasional Peringkat Pusat, berkata, Muhyidin perlu mencabar Najib sebelum terlalu lambat.

Katanya, Muhyidin sebelum ini adalah orang yang mendesak dan menyebabkan Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan.

”Jadi, mengapa tidak? (Muhyidin) kumpulkan sokongan dan pengaruh untuk mencabar Najib tiga tahun lagi, sebab itu dia sungguh-sungguh mahu menjadi orang tengah menyelesaikan krisis Umni Terengganu,”tambahnya.

Semalam, sebagaimana dilaporkan sebuah akhbar Internet, kumpulan ADUN Umno yang menentang Ahmad Said bertindak memboikot perjumpaan antara mereka dengan barisan exco kerajaan.

Mereka bertindak demikian kerana beranggapan majlis itu tidak menjamin sebarang penyelesaian konflik Umno Terenggannu yang semakin serius.
Seorang daripada 15 wakil rakyat yang tidak hadir berkata, insiden boikot majlis yang disertai Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein "tidak pernah berlaku sebelum ini".

Antara yang tidak hadir dalam perjumpaan tersebut adalah bekas Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh dan Bekas Setiausaha Dato’ Rosol Wahid.

Selain itu, kesemua ’10 budak hitam’ yang menjadi pengikut Rosol juga di laporkan turut memboikot majlis tersebut.


Last Updated ( Saturday, 05 September 2009 13:57 )

Tumbangnya LDP Jepun Isyarat Kepada UMNO dan BN - Dato’ Rosol Wahid

HULU TERENGGANU – Pendapat penganalisis politik yang berkata UMNO dan Barisan Nasional (BN) semakin pulih selepas pilihanraya kecil (PRK) Manek Urai hanyalah satu ’fatamorgana’ kerana angin yang datang dari PRK Permatang Pasir telah ’menyapu’ dakwaan itu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/P1020580.JPGJusteru, banyak tindakan yang perlu diambil untuk mengubati penyakit yang melanda UMNO dan BN.

Bekas Setiuasaha UMNO Terengganu, Dato’ Rosol Wahid, berkata demikian dalam ’posting’ terbaru laman blognya pada 2 September lalu.

”Selepas Manek Urai, penganalisis politik kata UMNO dan BN semakin pulih semangatnya kerana PAS menang tak sampai 100 majoriti,


”Tetapi datang angin Permatang Pasir, nampaknya angin Manek Urai hanyalah Fatamorgana sahaja...nampaknya banyak perkara perlu dibuat untuk mengubati penyakit UMNO dan BN,”tulis Rosol dalam Blognya.

(Gambar kiri - Rosol bersama konco-konconya ketika membantah dan mogok tidak mahu masuk Sidang Dewan Undangan Negeri April lalu)

Menurutnya, ’berita haru dari Jepun’ adalah membimbangkan dimana Parti LDP telah tewas dengan teruknya selepas berkuasa 54 tahun di Jepun.

Katanya, mungkin apa yang terjadi di Jepun sebagai isyarat kepada UMNO dan BN di Malaysia untuk 2 tahun akan datang sebelum menjelang PRU13.

”Jasa dan budi serta bakti LDP kepada rakyat Jepun tidak terhitung...maklumlah 54 tahun, segala kemudahan dan fasiliti yang terdapat di Jepun hari ini adalah hasil buah fikiran dan sumbangan LDP,

”tetapi malangnya selepas 54 tahun, rakyat tidak lagi menghargai jasa dan bakti mereka. Mereka mengundi parti Demokrat,

”Saya bermuhasabah sendiri...mungkin apa yang terjadi di Jepun sebagai isyarat kepada UMNO dan BN di Malaysia untuk 2 tahun akan datang sebelum menjelang PRU13,”jelasnya.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/rosolbantah1.jpgMengulas kekalahan di Permatang Pasir, Rosol berkata kekalahan BN disemua peti undi termasuk kawasan majoriti bukan Melayu yang menjadi tumpuan MCA, adalah satu petanda yang cukup bahaya untuk masa depan UMNO dan BN.

Tambahan pula, katanya, isu dalaman yang berlaku kepada MCA sekarang akan menjadikan MCA tidak relevan kepada orang cina dan menjadi 'tanggungan/ liablity' kepada BN.

(Gambar kanan - Rosol dan rakan=rakannya ketika membantah pelantikan Ahmad said Mac tahun lalu)

Dalam krisis yang dihadapi oleh UMNO dan BN Terengganu, Rosol sebelum ini dikatakan akan keluar dari UMNO kerana tidak berpuas hati dengan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said.

Pada 26 Ogos lalu, beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ajil, menafikan beliau mengetuai kumpulan sembilan ADUN negeri ini untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Namun, dalam masa 24 jam selepas itu, rakannya ADUN Hulu Besut, Nawi Mohamad mengakui memang ada rundingan melibatkan cadangan untuk lompat parti.

Nawi berkata cakap-cakap mengenai tindakan untuk meninggalkan UMNO bermula sejak dua bulan lalu.

Last Updated ( Friday, 04 September 2009 04:09 )

Dua Penggal Timbalan Exco Agama Gagal Selesai Masalah Pagar Kubur

KUALA NERUS - Rungutan rakyat yang juga pengundi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tepoh terutama penduduk di Kampung Pondok Lalang dan Kampung Pagar Ubi langsung tidak diambil peduli oleh wakil rakyatnya.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/smn041(a)-Kubur%201.JPGAhli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tepoh, Muhammad Ramli Nuh yang juga menjawat Timbalan Exco nAgama negeri sejak dua penggal lalu gagal menyelesaikan masalah mengenai pagar di tanah perkuburan Islam di kedua-dua kampung terbabit.

Tinjauan mendapati menemui penduduk di kedua-dua buah kampung berkenaan yang rata-ratanya bersungut tentang kegagalan wakil rakyat mereka.

Malahan, lebih malang lagi salah satu dari tanah perkuburan tersebut merupakan kampung halaman Adun terbabit.


Encik Hamdam Hashim, 50, dari Kampung Pagar Ubi melahirkan rasa dukacita kerana masalah penduduk berkenaan pagar di tanah perkuburan Islam tidak dipedulikan oleh wakil rakyat.

Menurutnya, setiap tahun ratusan ribu peruntukan diberikan oleh kerajaan negeri bagi membangunkan kampung-kampung melalui peruntukkan wakil rakyat terbabit.

“Saya dengar cerita permohonan untuk dapatkan pagar kubur itu telah dibuat beberapa kali oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Cawangan Umno,” ujarnya.

Menurutnya, pagar di tanah perkuburan tersebut wajar disegerakan kerana menimbulkan pelbagai masalah termasuk batu nisan yang tercabut.

Encik Zaliah Omar, 54, mahukan wakil rakyat lebih peka serta cakna dengan masalah rakyat terutama di kampung sendiri.

Ini kerana, katanya beberapa tanah perkuburan lama kelihatan usang dan tidak terjaga kerana tidak berpagar.

“Jika ada pagar nampaklah elok sikit, lebih terjaga dan tidak merosakkan batu-batu nisan.

“Kita minta wakil rakyat lebih prihatin dalam menjaga masalah rakyat termasuk kawasan tanah perkuburan Islam,” ujarnya.

Menurutnya, rungutan penduduk terhadap Adun yang mewakili Dun Tepoh ini semakin ketara rasa ketidakpuasan hati.

Penduduk setempat memaklumkan Adun terbabit kini semakin tidak dihormati oleh penduduk kerana didakwa telah ‘berubah’ identiti.

Menurut sumber, setelah bergelar ‘Yang Berhormat’ dua penggal lalu wakil rakyat berkenaan kini sedang giat mengumpul ‘harta-hartanya’.

Last Updated ( Friday, 04 September 2009 02:27 )

Isu Royalti; Ada Kecenderungan Kerajaan Pusat Tidak Akan Bayar

- PAS Cadang gerakkan rakyat tuntut bayaran sepenuhnya
KUALA TERENGGANU
Penyerahan kembali wang royalti petroleum kepangkuan negeri Terengganu sebagaimana di hebohkan sebelum ini adalah satu retorik dan merupakan publisiti politik Umno dan Barisan Nasional (BN).

Sehingga kini, kerajaan Terengganu masih belum menerima wang tersebut, sebagaimana didedahkan oleh Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said dalam Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu baru-baru ini.

Malah, dalam rundingan dengan kerajaan pusat, ada kecenderungan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Pusat tidak mahu mengembalikan bayaran wang royalti sepenuhnya kepada kerajaan negeri Terengganu

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Harun Taib berkata bayaran royalti lewat dan masih tidak dibayar kepada kerajaan dan rakyat Terengganu kerana wang tersebut telah digunakan oleh kerajaan Persekutuan.

Setelah dibelanjakan, katanya, kemungkinan wang tersebut sudah tidak ada, dan sukar untuk kerajaan Persekutuan membayarnya semula.

”Sebab itu saya dengar (apa yang dibelanjakan untuk pembangunan) di lapangan terbang (Sultan Mahmud) dan (perbelanjaan yang digunakan) untuk menambak pantai, dia (kerajaan pusat) tidak mahu bayar,

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/uht3.jpg”bagi saya ini usaha Umno Pusat, kerajaan Pusat sendiri (yang) menindas kerajaan negeri Terengganu,”katanya.

Dalam isu yang sama, Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut mendesak kerajaan Pusat supaya menyelesaikan isu royalti tersebut dengan kadar segera.

”Kita (PAS) mahu memberikan penekanan supaya balik (kembalikan) semula royalti (sepenuhnya) pada bulan sembilan (September) ini,

”yang kedua, pastikan jumlah RM8 bilion (yang telah digunakan kerajaan Pusat) dapat balik, pasal sekarang ada kecenderungan (kerajaan Pusat) nak potong itu, nak potong ini, macam-macam nak potong, tidak mahu bayar sepenuhnya,”ujarnya.

Beliau ketika dihubungi semalam, mengulangi pendirian tegas sebagaimana yang diucapkannya ketika ditemui selepas Sidang Dewan Undangn Negeri Terengganu 26 Ogos lalu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita10/wahid4.jpg”Kita akan mendesak, kerana itu hak negeri, kita ada maruah dan kita ada harga diri dan pengkhianatan itu dilakukan sewaktu kita (PAS) memerintah,”jelasnya.

Menururtnya PAS menuntut isu royalti diselesaikan atas kepentingan seluruh rakyat Terengganu yang telah dizalimi dari dulu hingga sekarang.

Katanya, atas perjanjian (Akta Petroleum 1974) yang sama, Sabah dan sarawak mendapat bayaran royalti sepenuhnya, sedangkan hak rakyat Terengganu dinafikan.

Beliau turut mempertikaikan mengapa wang tersebut digunakan oleh kerajaan Pusat untuk membiayai perbelanjaan negeri lain, dan rakyat Terengganu tidak mendapat faedah secara langsung dari penggunaan wang tersebut.

”Dan orang lain guna duit kita untuk belanja, benda-benda bukan untuk manfaat rakyat negeri,

”tambah pula hok (yang) dia bagi (beri) kat negeri itu pun, buat benda-benda yang rakyat tak dapat faedah secara langsung, sehinggakan sana runtuh, sini bocor.....,”tegas ADUN Wakaf Mempelam itu.

Apabila ditanya, apakah tindakan khusus yang akan diambil oleh PAS bagi menyelesaikan isu tersebut, Wahid selaku Ahli Parlimen Kuala Terengganu, berkata, beliau akan terus menimbulkan isu royalti tersebut di Dewan Rakyat.

Beliau berkata, sekiranya kerajaan Pusat masih berkeras dan tidak mahu menyelesaikan isu berkaitan sepenuhnya, PAS akan menggerakkan rakyat untuk turun ke jalan raya.

”Atas nama (Ahli) Parlimen saya akan teruskan membawa (isu ini) ke parlimen kerana (kalau hendak diharapkan) anggota parlimen Barisan Nasional (dari Terengganu), mereka tidak (pernah) sebut pun hal royalti, pasal mereka tahu ini pengkhianatan mereka daripada awal,

”Kita (PAS) akan tengok sampai bila, kalau tidak bagi lagi mungkin akan gerakkan rakyat Terengganu untuk satu demonstrasi dalam menuntut kerajaan Pusat untuk mempastikan royalti itu diberi balik,”tambahnya

Sehingga kini, Wahid telah mengemukakan tiga usul berkenaan royalti minyak Terengganu ke dalam Sidang Dewan Undangan Negeri.

Mutakhir, pada 25 Ogos lalu, beliau memohon dibawah Fasal 30 supaya Dewan ditangguhkan bagi membincangkan ’Status Terkini Royalti Petroleum Terengganu’ kerana ia adalah perkara yang mustahak bagi orang ramai.

Usul tersebut telah ditolak oleh Yang Dipertua DUN Terengganu, tanpa alasan yang konkrit.

Bacaan sebelumnya;

Kerajaan Pusat Tidak Akan Memulangkan Baki Royalti Kepada Rakyat Terengganu?

Menteri Besar Sahkan Kerajaan Terengganu Belum DiBayar Royalti Petroleum Sepenuhnya


Buletinonline Radio : Pembayaran Royalti Belum Selesai

Jalan Demokrasi; Suatu Kebijaksanaan Pilihan PAS

KEMAMAN - Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata PAS tetap memilih jalan demokrasi dan pilihanraya, walaupun ia diasaskan oleh barat dan bersedia untuk berjuang menegakkan Islam walaupun memakan masa yang panjang

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/DSC_0054.JPGBeliau berkata, konsep politik yang diamalkan oleh barat itu merupakan ’suatu kebijaksanaan’ yang wajib diterima pakai oleh orang Islam hari ini.

Ustaz Abdul Hadi Awang berkata demikian ketika berucap pada Majlis Berbuka Puasa Sempena Kutipan Dana Kebajikan dan Pendidikan Dewan Pemuda PAS Kawasan Kemaman, di Restoran Bangkok Geliga, Chukai, pada 30 Ogos lalu.

(Gambar - Tuan Guru Ustaz Hadi membuang undi sewaktu PRU 12 lalu)

Beliau berkata, Islam mendahulukan kebijaksanaan, kesabaran dan perdamaian dalam perjuangan menegakkan syariat Islam.

“Kita memilih jalan demokrasi walau pun demokrasi adalah amalan barat. Konsep politik yang diamalkan oleh orang barat.

“Tetapi ia (demokrasi) adalah satu kebijaksanaan yang wajib diterima oleh orang Islam kerana Islam mendahulukan kebijaksanaan, mendahulukan cara sabar dan mendahulukan perdamaian.

“Maka, kita (PAS) gunakan konsep ini dengan cara sepenuhnya walau pun memakan masa yang panjang,” jelasnya ketika berucap pada Majlis Iftar dan Pelancaran Dana Pemuda PAS Kawasan Kemaman, dekat sini, kelmarin.

Katanya, sikap PAS terbuka dan sedia berdailog dengan semua pihak dalam menyatakan perjuangan Islam sehingga berjaya memecahkan tembok-tembok pemisah dengan masyarakat bukan Islam.

“Kita (PAS) bersikap dengan cara yang terbuka, berdailog dengan semua pihak dan menyatakan apa dia Islam.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/Perutusan31Ogos2009%20092.jpg“Hari ini, kita (PAS) telah berjaya memecahkan tembok-tembok pemisahan. Apabila kita (PAS) berjaya menembusi kawasan-kawasan yang sampai maklumat,” ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menjelaskan, pertembungan PAS dengan Umno merupakan suatu perkara yang sangat unik dan berbeza dengan gerakan Islam lain didunia.

Katanya, tindakan tersebut adalah kerana PAS terpaksa berhadapan dengan golongan penganut Islam yang jahil yang dihinggapi serangan pemikiran.

“Pertembungan kita (PAS) di dalam tanahair kita (Malaysia) ialah suatu pertembungan yang sangat unit, yang berbeza dengan keadaan yang lain.

“Kita menghadapi bangsa kita yang menganut Islam yang jahil yang tidak tahu yang dilanda oleh serangan pemikiran.

“Sebab itu, kita (PAS) tidak mudah untuk menunding jari dan melakukan tindakan yang tidak bijaksana dalam menghadapi kaum bangsa kita sendiri,” jelasnya.

Menurutnya, PAS perlu bertindak secara bijaksana serta berhemah dalam menghadapi bangsa Melayu bernama Umno.

Last Updated ( Wednesday, 02 September 2009 02:14 )

Pengerusi JKKK Enjin Gergaji DiTangkap Khalwat Pada Malam Kemerdekaan 52 Tahun

KEMAMAN – Sehari selepas Menteri Besar Dato’ Ahmad Said ’berleber’ dan menyuruh Jawatan Kuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) meletakkan jawatan kerana ’kurma dan air zam-zam’ tidak sampai ke rumah rakyat,

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/chukai.jpgseorang Pengerusi JKKK dalam daerah ini pula ditangkap khalwat.

Abu Bakar atau Pak kar, 60 yang dikenali ramai, Pengerusi bagi JKKK Kampung Tuan/ Enjin Gergaji telah ditahan dalam serbuan ’Operasi malam Merdeka’ disebuah hotel di bandar Chukai, dekat sini.

Menurut sumber Penguatkuasa Syariah Kemaman, beliau telah ditahan ketika berdua-duan dalam bilik hotel tersebut pada jam 2 pagi bersama seorang janda yang dipercayai adalah pekerjanya sendiri.

Janda tersebut dikatakan bekerja sebagai penjaga tandas awam di Padang Astaka, disini, dimana kontrak menjaga tandas tersebut diperolehi oleh Abu Bakar.

Pak Kar di lepaskan pada jam 4 pagi setelah soal siasat dibuat dan akan didakwa di Makhamah Rendah Syariah Kemaman, tidak berapa lama lagi (Gambar kanan - Bandar Chukai, Kemaman)

Anak Muda Terengganu Hilang Arah Dalam Usia Kemerdekaan Negara 52 Tahun

- Himpunan haram ‘menari’ dikhalayak ramai (Video Klip DiDalam)
KUALA TERENGGANU – Rakyat negeri Terengganu ‘seolah-olah’ hilang arah tuju apabila pentadbiran negeri ini hanya menumpukan kepada pembangunan fizikal.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/sambutan31ogasterengganu.jpgKerajaan Umno-BN Terengganu sejak dua penggal lalu gagal melihat aspek rohani dalam pembangunan modal insan.

Pada penggal lalu, slogan ‘Impian menjadi Realiti’ menjadi zikir yang sentiasa diucapkan bekas Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Slogan itu tidak sah jika diungkapkan dengan tidak disambung bersama wirid ‘Tidak Pernah Sebelum Ini’ Terengganu jadi begini.

Idris mengulang-ulang ’zikir dan wirid’ tersebut supaya ia disematkan ke dalam pemikiran rakyat Terengganu, kehebatan dirinya dan pentadbirannya bagi membukti janji pilihanraya 2004.


Pada pilihanraya umum ke 11, tahun 2004, Idris yang mendapat dokongan kuat Perdana Menteri ketika itu, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi berjanji akan membawa ’pembangunan yang tidak pernah’ dilihat sebelum ini.

Kini, janji-janji tersebut menjadi ’badi’ dengan pelbagai peristiwa yang berlaku keatas negeri Terengganu benar-benar ’tidak pernah dilihat oleh mata’ rakyatnya.

Realiti yang benar-benar diimpikan oleh Idris, sebaliknya menjadi ’mimpi ngeri’ dengan kejadian stadium runtuh, pusat akuatik bocor dan siling lapangan terbang yang seing tercabut.

Pentadbiran negeri dibawah pengganti Idris, Dato’ Ahmad Said pula menghadapi pelbagai kesukaran sejak awal pelantikannya.

Ahmad masih tidak dapat ’berpijak dibumi nyata’ apabila kerajaan pimpinanya tidak dapat melangsungkan apa-apa program walaupun pelbagai slogan Idris diganti dengan ’merakyatkan pentadbiran’.

Kerajaan negeri dibawah pimpinan Ahmad yang sentiasa disaluti ’kontroversi’ juga tidak dapat memberi penumpuan kepada pembinaan insan.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita9/IMG_2738.JPGImpak negatif kesan kekosongan pengisian jelas melanda golongan muda dan belia di negeri ini.

Kemunculan kumpulan ’punk’ dikalangan belia Terengganu membuktikan kegagalan slogan ’generasi ’Ulul-Albab’ Idris.

Kumpulan yang entah dari mana itu muncul kali pertama pada malam tahun baru 2008.

Selepas pilihanraya ke 12, pada Mac tahun 2008, Ahmad Said yang mengambil alih tampuk pemerintahan negeri tidak mempunyai dasar belia yang jelas.

Ekoran kepincangan tersebut, gejala keruntuhan moral dan akhlak remaja dan belia semakin parah.

Ia jelas dengan pendedahan yang dibuat oleh Exco Exco Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Ahmad Razif Abd Rahman, dalam Sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

Razif dalam menjawab soalan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Mohd Nor Hamzah mengatakan seramai 197 orang pelajar Sekolah Menengah dan Institutsi Pengajian Tinggi Terengganu telah ditangkap khalwat dalam tempoh tujuh bulan tahun ini.

Fenomena tersebut jelas bila sebuah akhbar tempatan melaporkan tangkapan khalwat dan zina berlaku secara berleluasa terutamanya di daerah Dungun.

Selain itu, kegiatan tidak bermoral bukan sahaja melanda peringkat menengah dan pengajian Tinggi malah, beberapa pelajar sekolah rendah yang dibekalkan komputer e-book turut terlibat dengan penyimpanan gambar lucah.

Walaupun statistik jenayah negeri dilaporkan menurun, namun gejala keruntuhan akhlak dan moral semakin meningkat.

Kegiatan ’merempit’ sudah menjadi rutin hujung minggu dan menjadi cukup kritikal apabila Mat Rempit dilaporkan bukan sahaj melanggar sekatan jalanraya, malah beberapa kali dilaporkan ’bertempur’ dengan pihak polis.

Sumber polis memaklumkan kegiatan rempit mempunyai kaitan rapat dengan penagihan dadah terutama dadah sintetik.

Kegiatan pengedaran pil kuda sudah turun ke pringkat paling bawah sehingga menjadikan pelajar sekolah rendah sebagai perantaraan rangkaian ’pemasaran’ dadah tersebut.

Sehingga semalam, malam menjelang 31 Ogos, ulang tahun kemerdekaan negara, pelbagai kumpulan ’hybrid’ remaja dan belia muncul, menunjukkan kecelaruan hala tuju rakyat dibawah pentadbiran Umno dan BN.

Walaupun tidak ada apa-apa majlis sambutan dianjurkan oleh kerajaan negeri, perhimpunan ’haram’ menyambut ’count down’ jam 12 malam telah diadakan terutamanya di perkarangan Taman Shahbandar dan stesen bas Tanjung.

’Tidak pernah sebelum ini’ anak muda, remaja dan belia mengadakan majlis tarian secara terbuka, ditempat awam dan disertai khalayak ramai tanpa segan dan silu.

Islam dan Hukum Syarak Tidak Mengikat Mahkamah Sivil Dalam Isu Islam?

Keputusan Mahkamah Rayuan mengenai kesahan meletakkan bin bagi anak tidak sah taraf kepada bapa biologi anak tersebut menimbulkan polemik...