Pencaplokan Tebing Barat Akan Melonjak 'Konflik Besar'



Raja Jordan,  King Hussein telah memberi peringatan akan ‘konflik besar’ akan berlaku sekiranya Israel meneruskan rancangan ‘aneksasi’ atau pencaplokan, untuk mengambil alih pentadbiran Tebing Barat yang diduduki secara haram sebelum ini.


Meskipun secara alamiah mata akan tertumpu ke Kawasan itu, di mana Israel telah mengenal pasti penempatan haram dan Lembah Jordan sebagai wilayah yang dituntutnya secara sepihak sebagai miliknya sendiri, namun ketakutan akan meningkat di Jalur Gaza yang dikepung.

Pelbagai kumpulan di Gaza, seperti gerakan Hamas yang memerintah kawasan pantai, telah mengeluarkan pernyataan menolak rancangan aneksasi, tanpa secara jelas meramalkan konfrontasi dengan Israel setelah langkah itu berlaku.

Wakil ketua biro politik Hamas, Saleh al-Arouri, berkata dalam wawancara dengan  TV Al-Aqsa, langkah Israel itu kemungkinan akan mengakibatkan beberapa bentuk peningkatan ketenteraan, tetapi konfrontasi itu bukan dalam agenda langsung puak Palestin.

Namun, beliau mengatakan bahawa konfrontasi memerlukan "rancangan nasional yang komprehensif untuk disepakati di antara puak-puak untuk menghadapi rancangan Israel".

Dalm perkembangan itu,  profesor sains politik di Universiti al-Azhar di Gaza, Mukhaimer Abu Saada, berpendapat, Hamas menganggap aneksasi sebagai kegagalan projek politik Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang menguasai Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang berpusat di Ramallah.

Hamas yakin jalan keluar dalam menangani Israel adalah menggunakan "bahasa kekuatan", tambahnya.

"Hamas tidak akan memulai konfrontasi yang komprehensif dengan Israel kerana isu penggabungan. Hamas tidak percaya bahawa Pihak Berkuasa Palestin bersedia atau serius untuk membatalkan Perjanjian Oslo, dan berpendapat bahawa PA tidak akan membenarkan tindakan ketenteraan di Tebing Barat, " kata Abu Saada memberitahu Middle East Eye.

Dia menambahkan bahawa Hamas mensyaratkan bahawa "konfrontasi, jika terjadi, berada dalam rancangan yang disepakati di antara puak-puak", seperti Jihad Islam dan Front Popular untuk Pembebasan Palestin.

Ulasan