Petunjuk Kuat’ Putin Luluskan Bekalan Peluru Berpandu Yang Tembak MH17


Pasukan penyiasat antarabangsa berkata terdapat "petunjuk kukuh" bahawa Presiden Rusia Vladimir Putin meluluskan pembekalan peluru berpandu itu kepada pemisah yang menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17 di timur Ukraine pada 2014.

 Tetapi anggota Pasukan Penyiasatan Bersama (JIT) di Belanda berkata mereka tidak mempunyai cukup bukti untuk mendakwa mana-mana suspek lagi dan menangguhkan siasatan lapan setengah tahun mereka terhadap tragedi itu.  Sebagai ketua negara, Putin juga mempunyai imuniti.

MH17 ditembak jatuh oleh peluru berpandu Rusia yang dilancarkan dari timur Ukraine ketika dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Amsterdam pada 17 Julai 2014. Kesemua 298 orang di dalam Boeing 777 itu terbunuh.

 Rusia menafikan terlibat dalam insiden itu dan enggan bekerjasama dengan siasatan antarabangsa.

 “Terdapat petunjuk kukuh bahawa keputusan dibuat di peringkat presiden, oleh Presiden Putin, untuk membekalkan… sistem peluru berpandu Buk TELAR”, kata pendakwa raya Belanda Digna van Boetzelaer pada hari Rabu.

 Penyiasat telah pun mengesahkan bahawa Buk telah membawa turun pesawat Malaysia, yang terbang pada ketinggian 33,000 kaki (10km).

 "Walaupun kita bercakap mengenai petunjuk kukuh, tahap tinggi bukti lengkap dan konklusif tidak tercapai," katanya pada sidang akhbar di The Hague.

 Pengumuman itu dibuat kurang daripada tiga bulan selepas mahkamah Belanda mensabitkan dua Rusia dan seorang Ukraine atas kesalahan membunuh di atas bencana itu.  Tiga lelaki itu - warga Rusia Igor Girkin dan Sergei Dubinsky dan Leonid Kharchenko dari Ukraine - tidak hadir untuk perbicaraan dan tidak mungkin akan menjalani hukuman penjara seumur hidup.

 Kira-kira 196 daripada mereka yang maut dalam nahas itu berasal dari Belanda dan Perdana Menteri Belanda Mark Rutte berkata walaupun keputusan JIT untuk menangguhkan siasatan itu adalah "mengecewakan", kerajaan Belanda akan "terus memanggil Persekutuan Rusia untuk bertanggungjawab"  .

 Australia, negarq kepada 38 penumpang, menjanjikan perkara yang sama.

Dua warga Rusia dan seorang warga Ukraine telah didapati bersalah membunuh selepas MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine pada Julai 2014, membunuh kesemua 298 orang di dalam pesawat

Ulasan