"Undang-undang Khas" Hukuman Mati Hanya Rakyat Palestin


Rejim Israel telah menyediakan rang undang-undang khas untuk melaksanakan hukuman mati kepada tahanan Palestin, hanya untuk mereka.

Perhimpunan Israel meluluskan rang undang-undang yang dicadangkan untuk hukuman mati terhadap rakyat Palestin.  

Dalam sesi persediaan di Dewan, 55 timbalan menteri mengundi menyokong rang undang-undang itu, manakala 9 timbalan menteri mengundi menentang.

Kelulusan Pertama daripada Parlimen Israel kepada "cadangan untuk melaksanakan hukuman mati terhadap rakyat Palestin yang dituduh membunuh rakyat Israel"

Perhimpunan Israel meluluskan buat kali pertama pada sesi persediaannya rang undang-undang untuk mengenakan hukuman mati ke atas tahanan Palestin yang dituduh membunuh warga Israel.

Dalam kenyataan bertulis yang dibuat oleh Dewan, 55 timbalan mengundi menyokong sesi persediaan, manakala 9 timbalan mengundi menentang.

Setelah diluluskan dalam sesi persediaan, Jawatankuasa Dewan akan dirujuk untuk menentukan jawatankuasa mana yang akan menggubal undang-undang.

Rang undang-undang yang memperkenalkan hukuman mati bagi penjenayah pengganas di Israel telah diterima oleh Jawatankuasa Parlimen pada 26 Februari lalu.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu mengumumkan di akaun media sosialnya bahawa cadangan itu diterima oleh Jawatankuasa Hal Ehwal Perundangan di Parlimen.

Ben-Gvir, ketua Parti Kuasa Yahudi berhaluan kanan dan Menteri Keselamatan Negara, yang menyerahkan rang undang-undang itu kepada Parlimen, turut berkongsi kenyataan berikut di akaun media sosialnya:

"Cadangan Pasukan Yahudi untuk hukuman mati terhadap pengganas telah diterima oleh Jawatankuasa Parlimen. Tiada apa yang lebih bermakna daripada itu pada hari apabila 2 orang Yahudi terbunuh dalam serangan pengganas."

Jika cadangan itu diluluskan dan digubal dalam ketiga-tiga undian yang akan diadakan di Parlimen selepas diterima oleh kerajaan, mereka yang melakukan jenayah pengganas "terhadap rakyat Israel" boleh dikenakan hukuman mati.

Ben-Gvir, ketua Parti Kuasa Yahudi, telah melakukan banyak tindakan kontroversi seperti menyerbu Masjid al-Aqsa bersama peneroka Yahudi fanatik, menarik senjata menentang rakyat Palestin, mendirikan khemah di hadapan rumah penduduk Palestin, yang dipaksa.  untuk diusir dari rumah mereka.

Perjanjian gabungan Netanyahu dengan parti pimpinan Itamar Ben-Gvir, Pasukan Yahudi, juga termasuk hukuman mati bagi jenayah pengganas.

Ulasan