Iran Akan laksanakan Perintah Pemimpin Tertinggi

Ali Fadavi

 Iran akan melaksanakan perintah Pemimpin Tertinggi Ali Khamenei untuk "menghukum dengan keras" Israel berhubung pembunuhan seorang pemimpin Hamas Ismail Haniyeh di Tehran.

Timbalan Komander Kor Pengawal Revolusi Islam, Ali Fadavi berkata, ia akan dilaksanakan dengan cara yang terbaik.

“Arahan pemimpin tertinggi berhubung hukuman keras terhadap Israel dan membalas dendam terhadap darah syahid Ismail Haniyeh adalah jelas,” kata beliau kepada media Iran pada hari Jumaat.

Ketua politik Hamas, Haniyeh, 62, terbunuh di ibu negara Iran, Tehran pada Julai, selepas menghadiri majlis angkat sumpah Presiden Iran Masoud Pezeshkian.

Hamas dan Iran telah menyalahkan Israel atas pembunuhan Haniyeh, tetapi kerajaan Israel tidak mengesahkan atau menafikan bertanggungjawab.

Sejak itu, Tehran berjanji untuk membalas dendam terhadap Israel, yang mempunyai sejarah membunuh musuh di seluruh rantau ini, termasuk di Iran.

Diminta wartawan untuk menjawab kenyataan Iran, jurucakap keselamatan negara Rumah Putih John Kirby, berkata Amerika Syarikat bersedia untuk mempertahankan Israel dengan banyak sumber di rantau itu.

"Apabila kita mendengar retorik seperti itu, kita perlu mengambilnya dengan serius, dan kita melakukannya," kata Kirby pada hari JumaaT.

Minggu lalu, tentera Amerika Syarikat juga mengumumkan penempatan sumber tambahan ke Timur Tengah, termasuk kapal pengangkut pesawat, di tengah-tengah kebimbangan yang semakin meningkat tentang konflik yang semakin meningkat antara Israel dan Iran.

Ulasan