WHO Isytiharkan Mpox Sebagai Kecemasan Kesihatan Awam Global


 Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengisytiharkan kecemasan kesihatan awam kebimbangan antarabangsa (PHEIC), tahap amaran tertingginya, disebabkan oleh varian baharu penyakit virus mpox di Afrika.

WHO pada hari Rabu berkata kes mpox telah ditemui di 13 negara Afrika dan bentuk baharunya semakin merebak. Ia adalah kali kedua dalam dua tahun organisasi itu mengeluarkan amaran untuk penyakit itu.

Ia berlaku selepas wabak jangkitan virus di Republik Demokratik Congo (DRC) yang telah merebak ke negara jiran.

“Hari ini, jawatankuasa kecemasan bertemu dan menasihati saya bahawa pada pandangannya, keadaan itu merupakan kecemasan kesihatan awam yang membimbangkan antarabangsa. Saya telah menerima nasihat itu,” Ketua Pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus. Tedros memberitahu sidang akhbar.

"Ini adalah sesuatu yang harus membimbangkan kita semua," katanya.

“WHO komited dalam beberapa hari dan minggu akan datang untuk menyelaraskan tindak balas global, bekerja rapat dengan setiap negara yang terjejas, dan memanfaatkan kehadiran kami di lapangan, untuk mencegah penularan, merawat mereka yang dijangkiti dan menyelamatkan nyawa,” tambah Tedros .

Pengisytiharan PHEIC boleh mempercepatkan penyelidikan, pembiayaan dan langkah kesihatan awam antarabangsa serta kerjasama untuk membendung sesuatu penyakit. Ia mencetuskan tindak balas kecemasan di negara-negara di seluruh dunia di bawah Peraturan Kesihatan Antarabangsa yang mengikat secara sah.

Mpox boleh merebak melalui hubungan rapat antara individu. Walaupun biasanya ringan, ia boleh membawa maut dalam kes yang jarang berlaku. Ia menyebabkan simptom seperti selesema dan lesi penuh nanah pada badan.

Wabak DRC bermula dengan ketegangan yang dikenali sebagai klad I, tetapi klad varian baharu Ib nampaknya merebak dengan lebih mudah.

Ulasan