Ziarah Mat Sabu dan DPPKT ke Pasar Payang

Mat Sabu bersama Pemuda Kuala Terengganu ‘mesra’ peniaga
Ditulis oleh W Kay
Tuesday, 01 January 2008

Kuala Terengganu, 31 Dis - Sikap semulajadi, mesra rakyat dan bersahaja pemimpin PAS memikat hati para peniaga dan para pengunjung di Pasar Besar Kedai Payang Kuala Terengganu.

Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu(DPPKT) bersama Naib Presiden PAS telah menziarahi komuniti IKS Pasar Payang yang merupakan komuniti peruncit terbesar di Terengganu. Sambil bertanya khabar dan merapatkan silaturRahim, rombongan tersebut mengagih-agihkan buah tangan yang berupa ‘VCD’ serta makalah dwi bulanan ‘Buletin’. Sebanyak 400 keping vcd Insiden Batu Burok bertajuk ‘Demokrasi Yang Tempang’ dan 2000 keping Buletin Isu Pulau Duyong telah diedarkan.

Haji Muhamad Sabu dan Ketua Pemuda Kuala Terengganu, Ustaz Haji Ahmad Kamal Hj Ali, mengetuai rombongan 40 orang pemuda, meluangkan masa lebih satu jam di Pasar Payang dan kawasan sekitarnya.

Ustaz Ahmad Kamal ketika dihubungi Buletinonline kelmarin berkata, beliau berterima kasih kepada para peniaga pasar berkenaan kerana menerima kedatangan Haji Mohamad Sabu dengan suasana yang sangat ceria.

“Masyarakat peniaga sebenarnya menyebelahi kita. Sembilan puluh lima peratus peniaga Pasar Payang ini terima kehadiran ‘Abang Mat Sabu’ dengan mesra dan ceria”.

“Bagi pihak Pemuda Kuala Terengganu, saya bersyukur kepada Allah, dengan sambutan para peniaga dan orang ramai bermakna terdapat kesedaran Islam yang tinggi dikalangan rakyat bawahan” ujarnya.
Menurut Ustaz Kamal, kekurangan pengunjung ke Pasar Payang ketika ini, sedikt sebanyak memberikan kesan para peniaga pasar. Namun, dengan kedatangan kami dan ‘Abang Mad’ seolah-olah mengurangkan dukacita dan mereka, kerana ada pihak yang prihatin terhadap mereka.

Sementara itu, Setiausaha DPPKT, Wan Faizul Wan Abas memberitahu Buletinonline program ‘ziarah komuniti’ akan diteruskan setiap minggu.

”Kita akan menziarahi kelompok-kelompok masyarakat diseluruh Parlimen Kuala Terengganu untuk menyampaikan tawaran PAS dan mesej bahawa kita sedia untuk mengambilalih semula tampuk pemerintahan negeri” jelas beliau.

Wan Faizul yang juga bekas Kakitangan Wisma Darul Iman berkata “sekiranya tidak ada halangan, Wisma Darul Iman juga akan kita ziarahi” bagi menunjukkan komitmen kita untuk memastikan Islam kembali berdaulat dibumi DarulIman.


Ulasan