Bersedia untuk Kemungkinan Pilihanraya Umum


Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi mungkin terpaksa mengadakan pilihanraya umum dalam masa terdekat, ekoran tindakan Dr. Mahathir keluar UMNO.

Menteri Kabinet dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Shahrir Abd Samad menyatakan demikian kepada Agensi berita Perancis – AFP, yang dipetik oleh Rangkaian Berita Asia (CNA).

Beliau berkata tindakan Dr. Mhathir akan menyebabkan ramai ahli UMNO mengikut jejak langkahnya turut keluar dari parti UMNO.

“Dengan keluar UMNO, Tun mungkin menyebabkan ramai ahli-ahli Parlimen UMNO meletakkan jawatan,
”sekiranya berlaku begitu, kerajaan tidak ada pilihan lain kecuali menubuhkan kerajaan yang baru atau mengadakan pilihanraya umum (bagi mendapatkan mandate baru),” kata Shahrir

Shahrir, Ali Parlimen Johor Bahru yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengatakan bahawa perkembangan yang berlaku (Mahathir keluar UMNO) tidak membantu dan membina keadaan UMNO (yang agak kurang baik) sekarang kerana berdepan dengan pengaruh Anwar Ibrahim.

Beliau berkata sebelum ini, pihak pembangkang yang diketuai Anwar mengatakan bahawa mereka telah bersedia untuk menubuhkan kerajaan dengan sokongan ahli-ahli parlimen yang akan ‘melompat’.

Beliau berkata pada masa Anwar sedang memancing ahli-ahli parlimen dari parti-parti kecil dalam BN, tiba-tiba Mahathir membuka jalan dari kalangan ahli-ahli parlimen UMNO sendiri untuk melompat parti.

”Ini akan menyebabkan berkurangnya jumlah ahli parlimen UMNO yang menjadi tulang belakang kepada BN sekarang,
”ia adalah cara Dr. Mahathir mendapatkan ‘referendum’ daripada ahli-ahli bawahan,” kata beliau

Ulasan