Himpunan Aman PROTES

Himpunan Aman PROTES - PM dan Kabinet Buta dan Pekak???

Subang - Lebih seribu peserta dari Terengganu berjaya melepasi antara tiga hingga empat sekatan jalanraya yang dilakukan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang cuba menghalang mereka menyertai Himpunan Aman PROTES di Stadium Kelana Jaya hari ini

Mereka menjadi wakil kepada sejuta rakyat Terengganu yang telah dibebani dengan kenaikan kos sara hidup, akibat kenaikan harga barangan dan perkhidmatan kesan kepada kenaikan harga minyak yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini.

Mesej terpenting adalah menyampaikan protes kepada Abdullah dan semua Menteri Kabinet bahawa rakyat tidak takut ancaman dan sekatan polis demi membantah tindakan rasional kerajaan UMNO/BN menaikkan harga minyak baru-baru ini

Pengerusi Penyelaras Himpunan PROTES, Dr. Mohd Hatta Ramli mengatakan himpunan tersebut akan menghantar isyarat yang jelas kepada kerajaan bahawa rakyat marah dengan kenaikan harga minyak.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Kerai berkata objektif utama Himpunan tersebut adalah untuk menggesa campurtangan politik bagi menurunkan harga minyak.Dr Hatta, who is also Kuala Krai MP (PAS),

“Kami mahu menghantar isyarat yang jelas kepada Perdana Menteri bahawa rakyat marah dengan kerajaan kerana kenaikan harga minyak,” katanya kepada media.

“Kerajaan mesti mebuat sesuatu, bukan hanya berterusan memberi penerangan dan alternative yang telah di tolak oleh rakyat,” katanya.

Sekiranya kerajaan masih buta dan pekak tidak melihat dan mendengar serta bertindak atas isyarat jelas rakyat pada Himpunan semalam, PROTES bercadang akan meneruskan tindakan menekan kerajaan.

”Kita tidak akan biarkan perkara ini berlalu begitu sahaja,”tambah Dr. Hatta

Sementara itu media yang dikuasai kerajaan hari ini menyatakan bahawa Himpunan Protes gagal mendapat sokongan majoriti rakyat.

Sedangkan kira-kira 15,000 orang telah membanjiri Stadium Kelana Jaya pada pagi kelmarin dan kehadiran orang ramai berterusan sepanjang hari.

Tindakan kerajaan melalui media yang dikuasainya menyatakan Himpunan tersebut tidak mendapat sambutan sebenarnya adalah propaganda kerajaan cuba untuk menutup isu kenaikan harga minyak.

Sedangkan kerajaan melalui polis telah menghalang orang ramai untuk hadir dengan memberi amaran dan mengadakan sekatan dijalan-jalanraya.

Selain itu ada pihak yang cuba menggagalkan Himpunan tersebut dengan menyebarnya Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) yang mengatakan bahawa perhimpunan tersebut dibatalkan.

Dr. Hatta juga semalam turut mengecam pasukan tentera yang bersekongkol dengan pasukan polis, cuba menggagalkan perhimpunan rakyat bagi membantah kenaikan harga minyak yang dibuat oleh kerajaan secara mendadak dan tidak masuk akal









Ulasan