Pakatan Rakyat Menang - Anwar benar, Najib salah !

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato’ Seri Anwar Ibrahim menang besar dan kembali ke Parlimen setelah meninggalkannya lebih 10 tahun.

Sekaligus PKR mempertahankan kerusi Parlimen Permatang Pauh apabila calon Pakatan Rakyat itu menang dengan majoriti 15,671 undi pada pilihan raya kecil kawasan itu semalam.

Keputusan rasmi yang diumumkan sekitar jam 10.00 malam, Anwar, 61, memperolehi 31,195 undi sementara lawannya dari Barisan Nasional (BN) Datuk Arif Shah Omar Shah, 51, mendapat 15,524 undi manakala calon Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) Hanafi Mamat, 61, hilang wang pertaruhan setelah hanya mendapat 92 undi.

Agensi Bernama melaporkan kemenangan Anwar itu diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Roslan Yahaya di Dewan Aminuddin Baki, Institut Perguruan Tuanku Bainun di sini.

Pilihan raya kecil itu diadakan ekoran peletakan jawatan Presiden PKR Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai anggota Parlimen pada 31 Julai lepas bagi memberi laluan kepada suaminya, Anwar, untuk bertanding.

Penamaan calon bagi Pilihanraya Kecil Permatang Pauh diputuskan oleh SPR pada 15hb Ogos lalu dan masa untuk berkempen aelama 10 hari sehingga hari mengundi pada 26 Ogos semalam.

Isu yang Dominan

Cabaran getir bagi Anwar menghadapi kempen telah bermula sehari sebelum penamaan calon, apabila Saiful Bukhari yang menuduh Anwar melakukan sodomi keatasnya telah melafazkan ‘sumpah laknat’ dalam satu majlis yang diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan.

Majlis itu turut dihadiri sama oleh Imam masjid tersebut, Ustaz Ramlan Porigi yang seolah-olah bertindak sebagai penerima atau orang yang mengesahkan sumpah Saiful.

Walaupun Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak mengatakan, ‘sumpah Saiful’ bukan sebuah agenda politik, namun ‘sumpah laknat Saiful’ itulah yang menjadi modal utama setiap kali ceramah diadakan oleh UMNO/ BN dan dilihat menjadi satu isu dominan sepanjang masa berkempen.

Kehadiran Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat bersama-sama puluhan ribu ahli dan penyokong PKR, PAS dan DAP pada hari penamaan calon telah memberikan impak positif dan menjadikan isu sumpah Saiful agak ‘kelabu’.

Ia diikuti dengan kenyataan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abd Hadi Awang dan beberapa ulamak lain, yang tegas menolak sumpah laknat Saiful.

Namun begitu, dengan penguasaan UMNO/BN keatas beberapa akhbar utama dan media elektronik Negara, isu sumpah Saiful diperbesar-besarkan dan hampir-hampir dapat mempengaruhi pengundi Melayu Islam untuk menolak Anwar, sedang undi bukan Melayu tetap padu.

Anwar terus diasak bagi membuktikan dirinya tidak bersalah dengan melakukan sumpah yang serupa, namun beliau dapat bertahan dan terselamat dari perangkap UMNO/BN.

Sehari sebelum hari mengundi, Ramlang Porigi telah mendedahkan segala-galanya tentang apa yang sebenarnya berlaku disebalik peristiwa majlis sumpah laknat Saiful.

Pengakuan ikhlas Ramlang, bahawa Najib yang telah mengaturkan segalanya dalam majlis sumpah Saiful telah meletakkan Najib dalam kandang orang yang bersalah sekaligus tamparan ‘checkmate’ kepada semua langkah serangan UMNO/BN.

Sekali lagi pemimpin spiritual PAS, Tok Guru Nik Aziz yang hadir membantu kempen Anwar dengan melengkapkan program munajat dihari ketiga meninggalkan kesan kedalam jiwa orang Melayu Islam di Permatang Pauh.

Tindakan Ramlan yang berstatus ‘ustaz’ berjumpa dengan Tok Guru Nik Aziz selepas membuat pendedahan tentang keterlibatannya dalam isu sumpah Saiful, memberikan satu pengiktirafan rohani dan membersihkan keterlanjuran beliau.

Pengkuan Ramlan adalah penting dan perlu dianggap sebagai suci dan murni bagi menghilangkan najis kekotoran yang telah dilemparkan kepada imej Anwar sebagai seorang pemimpin besar.

Walaupun ‘klimaks’nya, Najib mengharapkan pendedahan ‘seluar dalam Saiful’ pada hari terakhir akan mampu memutarkan kembali kepercayaan pengundi Melayu Islam terhadap calon BN, namun segalanya sudah terlambat.

Pengundi Melayu Islam di Permatang Pauh telah pun membuat keputusan, Anwar benar dan Najib salah !




Panas Tidak Sampai Ke Petang !

Seramai 26,000 keluar mengundi sehingga 12 tengah hariHampir separuh daripada sejumlah 58,459 pengundi berdaftar keluar mengundi pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sehingga tengah hari 26 Ogos

Setakat jam 12 tengah hari, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata 26,914 pengundi atau 42.98 peratus menunaikan tanggungjawab mereka.

Hujan sejak tengah hari di sekitar Permatang Pauh, seperti di Seberang Jaya dan Sama Gagah, dijangka memberi kesan kepada peratusan keluar mengundi sebagaimana dilaporkan Bernama.

Pusat Media yang disediakan oleh PKR di bangunan Yayasan Aman Permatang Pauh mula di datangi ramai petugas media menjelang tengahari untuk mengemaskini berita bagi media masing-masing

Hujan telah mula turun di sekitar Permatang Pauh jam 1.00 tengah hari menyebabkan lalu lintas sesak dan dijangka menyebabkan proses pengundian berjalan lebih perlahan.

Setakat jam 12 tengahari, menurut Setiausaha SPR, Datuk Kamaruzaman Mohd Noor, sebanyak 44.8 peratus pengundi telah membuang undi.

Manakala Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar pula menganggarkan sehingga jam 1 tengahari, peratusnya dijangka meningkat kepada 53 peratus.

Sekitar jam 10.50 pagi, seorang penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) ditahan polis di kawasan bawah jejantas di Seri Penanti selepas berlaku sorak menyorak dan berlawan-lawanan antara perayu undi dan penyokong parti kedua belah pihak.

Sumber polis memberitahu, lelaki berusia 22 tahun itu ditahan mengikut Seksyen 186 kerana cuba menghalang penjawat awam menjalankan tugas.

Ekoran peristiwa tersebut, polis telah mengambil keputusan untuk mengarahkan penyokong dari kedua-dua parti yang bertanding beredar dari kawasan tersebut.

Seorang ahli PAS yang memberi sokongan sebagai perayu undi di Sek. Men. Keb. Penanti di sini memberitahu para penyokong Pakatan Rakyat di lokasi pengundian tersebut geli hati melihat Ketua Menteri Melaka, Dato’ Rustam Ali, merayu undi dan memberi semangat kepada petugas BN sehingga melompat-lompat.

Sehingga kini beberapa rakan media memberitahu anggaran sokongan berdasarkan pengundi-pengundi yang masuk ke tempat mengundi adalah memihak kepada Pakatan Rakyat berdasarkan nisbah 3 : 1.

Calon Pakatan Rakyat, Dato’ Seri Anwar berpaya meraih majoriti sehingga 20,000 undi sekiranya trend pengundi sebagaimana sekarang berterusan



Pengundian Bermula di Pagi Yang Panas !


Pengundian bermula pada awal pagi di seluruh pusat-pusat mengundi di Permatang Pauh dengan cuaca pagi yang panas.

Tinjauan Buletin Online dibeberapa pusat mengundi mendapati kehadiran penyokong dan perayu undi Pakatan Rakyat melebihi Barisan Nasional.

Menjelang tengahari, beberapa lokasi panas antaranya adalah di Peti Undi Kubang Semang dan juga di Pusat Mengundi Sekolah Mennengah Kebangsaan Penanti.

Menurut seorang penduduk tempatan daerah mengundi Kubang Semang memang satu lokasi yang panas bukan sahaja dalam Pilihanraya Kecil Permatang Pauh yang berlangsung hari ini, bahkan ia sudah panas pada Pilihanraya Umum lalu.

Calon Pakatan Rakyat, Dato’ Seri Anwar disambut hangat di Kubang Semang disambut dengan sorakan Reformasi dan laungan Alllahu akbar silih berganti ganti ketika mengadakan lawatan di Kubang Semang sekitar jam 11 pagi.

Kesesakan lalulintas berlaku agak teruk disemua jalan dalam kawasan mengundi parlimen Permatang Pauh.

Pengundi kelihatan keluar mengundi pada awal pagi sebagaimana yang telah diingatkan oleh pimpinan-pimpinan Pakatan Rakyat yang berucap pada ceramah akhir semalam.



Puluhan Ribu Hadir Ceramah Akhir

Semalam, di Jalan Baru Permatang Pauh menyaksikan puluhan ribu orang berhimpun mendengar amant akhir pimpinan Pakatan Rakyat.

Semua wakil-wakil komponen Pakatan Rakyat hadir pada majlis ceramah tersebut, Timbalan Presiden Dato’ Husam Musa, mewakili Presiden PAS memberikan ucapan.

Sehingga kini pengundi bukan Melayu masih memberikan sokongan yang mantap sementara pengundi-pengundi Melayu dijangka memberikan sokongan kepada Anwar setelah pendedahan Ustaz Ramlan Porigi kelmarin.

Sebelum dari itu, pengundi Melayu dikatakan berbelah bagi kerana isu sumpah Saiful yang dijadikan isu utama oleh Barisan Nasional.

Namun apabila Ramlan mendedahkan, seluruh majlis sumpah Saiful di atur oleh Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak, berlaku perubahan pendirian dikalangan pengundi bukan Melayu.

Puluhan Ribu orang hadir mendengar ceramah akhir pimpinan Pakatan Rakyat di Jalan Baru Permatan Pauh semalam walaupun hujan turun renyai-renyai.
Satu himpunan rakyat Permatang Pauh dan hadirin yang datang berpusu-pusu dari seluruh Negara, merupakan satu himpunan bersejarah dan tidak pernah disaksikan sebelum ini.

Hadirin dari kaum keturunan India dan Cina telah hadir seawall jam 8.00 malam walaupun ceramah hanya di mulakan pada jam 9.00.

Dua beranak kaum Cina yang hadir sempat ditemui Buletin Online berkata mereka dating dari Sungai Pelek Selangor untuk hadir dan mendengar amanat akhir sebelum hari mengundi.

Sekelompok kaum India yang telah membuka alas tempat duduk sejak jam 8.00 adalah mereka yang juga dating dari Selangor.

Mereka tidak berganjak sedikit pun walaupun hujan mula turun pada jam 10 malam.

Sekitar jam 10.30 malam Naib Presiden PAS Husam Musa hadir dan memberi ucapan. Husam yang mewakili kepimpinan PAS meyakini Anwar akan menang dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Beliau menggesa semua pengundi Permatang Pauh supaya keluar awal bagi menunaikan tanggungjawab mereka.

Husam juga mengharapkan para petugas akan terus berjaga sepanjang malam bagi memastikan tidak ada agen-agen UMNO/BN yang akan masuk kampong untuk membeli undi pada saat akhir.

Calon Pakatan Rakyat bagi Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, Dato Seri Anwar sampai pada jam 11 malam ketika isterinya Datin Seri Azizah sedang berucap.

Beliau kemudian menyatakan akan memimpin Pakatan Rakyat yang didokong oleh PAS, PKR dan DAP bagi membentuk kerajaan baru yang mengiktiraf Malaysia sebagai negeri orang Melayu dan memberikan hak-hak kepada kaum India dan Cina sebagai rakyat Malaysia.

Beliau menafikan perpecahan dokongan dari DAP dan PAS kepada Pakatan Rakyat yang sama-sama hadir dalam memberikan sokongan kepada beliau sepanjang pilihanraya tersebut.

Beliau menyebut khusus tentang dokongan PAS dan menyatakan kehadiran Mursyidul Am memberikan ceramah dalam program munajat serta Presiden PAS berucap dalam beberapa siri ceramah membuktikan PAS sentiasa komited kepada Pakatan Rakyat.

Beliau berkata akan melaksanakan keadilan untuk semua, menghapuskan rasuah, memperkasakan mahkamah syariah.

Berdasarkan perkembangan terakhir, penasihat PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim dijangka menang besar dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Tidak mustahil majoriti yang diperolehi oleh bekas timbalan perdana menteri itu lebih besar daripada yang diperolehi oleh isterinya, Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu.

Dr Wan Azizah, yang melepaskan kerusi itu untuk suaminya 31 Julai lalu, mendapat 13,388 undi dengan mengalahkan calon BN Datuk Pirdaus Ismail.

Menurut tinjauan Malaysiakini sepanjang kempen ini sejak 16 Ogos, jentera kempen PKR sangat tersusun dan komited, mereka boleh bekerja siang malam tanpa mengira waktu.

Setiap pelusuk Permatang Pauh terdapat bilik gerakan PKR, malah ada dua atau tiga bilik gerakan di satu kampung.

Petugas-petugas pilihanraya PKR nampak begitu bangga membahagikan risalah perkembangan terbaru pilihanraya kerusi parlimen itu kepada orang ramai.

Isu liwat yang dimainkan oleh BN dalam kempen-kempen mereka juga dijangka tidak berkesan ekoran kejayaan PKR mendapatkan imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi menjelaskan isu itu kepada pengundi mulai malam tadi.

Ramlang muncul di tiga majlis anjuran pembangkang untuk menjelaskan kehadirannya di majlis sumpah laknat Mohd Saiful Bukhari Azlan di Masjid Wilayah Persekutuan, 15 Ogos lalu.

Permatang Pauh sememangnya kubu kuat PKR dan ia seolah-olah menjadi kerusi tradisi keluarga Anwar.

Anwar dipilih ahli parlimen Permatang Pauh selama 17 tahun sejak 1982, manakala Dr Wan Azizah mengambil alihnya sejak 1999 setelah suaminya dipenjarakan selama enam tahun mulai 1998.

Malah bapanya Datuk Ibrahim Abdul Rahman pernah menjadi ahli parlimen Permatang Pauh (dulu dikenali Seberang Tengah) selama satu penggal mulai 1969.

Malah pemimpin Umno termasuk timbalan presiden Datuk Seri Mohd Najib Razak dan Ketua Pemudanya Datuk Seri Hishammuddin Hussein sendiri mengakui Permatang Pauh merupakan kubu kuat PKR.

Sangat sukar membayangkan kerusi Permatang Pauh gagal dipertahankan di tangan Anwar esok, khususnya tiada seorangpun tokoh BN sepopularnya untuk memberikan cabaran.

Tinjauan di program-program Anwar menunjukkan ribuan orang hadir bukan sahaja di kalangan penyokong pembangkang tetapi juga dipercayai pengundi atas pagar.

Dalam satu majlis di Tenggiri, Seberang Jaya, ribuan hadir mendengar ceramah walaupun kira-kira 100 meter itu ada majlis ceramah Najib dan naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Meskipun jentera BN turut dibantu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, sukar untuk calon BN Datuk Arif Shah Omar Shah mencapai kemenangan.

Keputusan sama ada Anwar atau Arif Shah yang akan menjadi ahli Parlimen Permatang Pauh bagaimanapun bukan semata-mata ditentukan oleh kekuatan jentera dan kempen pilihanraya parti masing-masing.

Kemenangan salah seorang daripada dua calon besar itu hak 58,459 pengundi berdaftar.

Selain mereka, ia turut dimeriahkan oleh calon Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim), Hanafi Hamat.

Najib Atur Majlis Sumpah Laknat Saiful

Majlis sumpah laknat Saiful Bukhari Azlan 15 Ogos lalu adalah diaturkan oleh Timbalan Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak.

Penasihat PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim berkata demikian apabila ditanya oleh wartawan dalam sidang media yang agak lewat diadakan pada pagi ini.

Apabila dibuka soalan kepada wartwan yang hadir, soalan pertama yang ditanya adalah berkaitan kenyataan Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ustaz Ramlan Porigi yang telah hadir dan berceramah diatas pentas Pakatan Rakyat semalam.

”Kenyataan Ramlan (Ustaz) membuktikan taktik jahat dan kotor yang dimainkan oleh pemimpin UMNO dalam pilihanraya kecil Permatan Pauh diketuai oleh Dato’ Seri Najib Razak.

Beliau yang juga calon PKR bagi Permatang Pauh berkata Ramlan telah mendedahkan mendedahkan bahawa beliau diarahkan oleh orang atasan untuk ambil sumpah Saiful dan mengatakan bahawa Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib yang mengaturkan majlis sumpah tersebut.

Anwar berkata dia tidak perlu bersumpah kerana sebagaimana yang telah diterangkan oleh para ulama termasuk Tuan Guru Nik Aziz dan lain-lain bahawa sumpah adalah sesuatu yang berkait dengan ugama yang tidak boleh dipermainkan.

Anwar telah mengatakan sebelum ini bahawa dbeliau telah merujukkan kes tersebut kepada mahkamah syariah, oleh yang demikian tidak perlu baginya untuk bersumpah.

”Ramlan (Ustaz) sendiri telah mengatakan sumpah itu telah batal,”jelas Anwar menjawab wartwan Berita Harian yang masih menekankan persoalan adakah Anwar akan bersumpah.

Semalam, Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ust. Ramlang Porigi yang mengambil Sumpah Saiful Bukhari pada 15hb. Ogos lalu, telah membuat kejutan dengan muncul diatas pentas ceramah Pakatan Rakyat dan bertemu dengan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz bagi membersihkan namanya.

Dalam perkara yang sama, Ustaz Ramlan semalam juga menyokong pendapatan kebanyakan ulama dan pimpinan PAS bahawa Saiful tidak perlu bersumpah, kerana beliau adalah orang yang membuat tuduhan.

Ramlan yang turut mengadakan sidang media di Yayasan Aman semalam, menjelaskan kepada media, beliau telah diarahkan untuk hadir dalam majlis sumpah Saiful.

Ramlan juga menyifatkan bahawa cara bersumpah Saiful tidak boleh digunakan kerana menurut syarak sumpah demikian bukan kaedah yang diamalkan Islam.

"Sumpah Saiful adalah bertentangan dengan syarak, hanya bersifat persendirian" jelas Ramlan.

Justeru apabila ditanya media apakah peluang untuk Anwar memenangi pilihanraya kecil kali, beliau menjawab, InsyaAllah beliu akan menang.

Beliau menyerus supaya semua pengundi akan keluar awal untuk menunaikan tanggungjawab masing-masing esok

Ezam ‘budak yang hingusan’ sudah pandai putar belit.

Pengerusi PKR Kedah, YB Senator Ir. Zamri Yusuf, hari ini menafikan dakwaan Ezam bahawa 10 bahagian dari Kedah telah dibubarkan dan menyertai UMNO.


Beliau menyatakan demikian di Pusat Media, Yayasan Media pagi ini turut dihadiri oleh ketua-ketua bahagian PKR Kedah.

Beliau berkata dakwaan Ezam berkaitan saudara Zamil Ibrahim yang dikatakan keluar dari PKR Kedah sebenarnya telah dipecat.

Tiada Sidang Media Ramlang Pagi itu

Orang ramai menunggu di Yayasan Aman kerana dikatakan Imam Ramlan Porigi akan mengadakan satu lagi sidang mdia pada pagi ini (25 Ogos).

Semalam, Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ust. Ramlang Porigi yang mengambil Sumpah Saiful Bukhari pada 15hb. Ogos lalu, telah membuat kejutan dengan muncul diatas ceramah dan bertemu dengan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz bagi membersihkan namanya.

Ust. Ramlan telah mendedahkan bahawa beliau diarahkan oleh orang atasan untuk ambil sumpah Saiful.

Beliau yang telah mengadakan sidang media di Yayasan Aman semalam, menjelaskan kepada media, beliau telah diarahkan untuk hadir dalam majlis sumpah Saiful.

Dalam sidang media semalam juga Ust. Ramlan menyifatkan bahawa cara bersumpah Saiful tidak boleh digunakan kerana menurut syarak sumpah demikian bukan kaedah yang diamalkan Islam.

"Sumpah Saiful adalah bertentangan dengan syarak, hanya bersifat persendirian" jelas Ramlan.

Menurut sumber-sumber yang dipercayai Ust Ramlan yang menyaksikan Saiful bersumpah itu telah pun diletakkan disatu tempat yang selamat, kerana pihak keselamatan sedang mencari beliau.

Sementara itu Calon Pakatan Rakyat, Dato' Seri Anwar Ibrahim juga tidak mengadakan sebarang sidang media pagi ini.

Beliau dilihat masuk sebentar ke dalam bangunan Yayasan Aman kemudian meninggalkan bangunan itu untuk meneruskan agenda kempen dihari terakhir

Anwar dijangka hadir untuk besama pengundi di Wat Siam Telok Wang pada jam 10.30 pagi, kemudiannya akan bertemu pengudi di Kg Baru Sungai Lembu, kedua-duanya di DUN Penanti.

Pada sebelah petangnya kempen akan ditumpukan di DUN Seberang Jaya dimana Anwar akan berbuka puasa dan solat maghrib berjamaah di surau Taman Baru.

Ceramah Perdana terakhir sebelum hari mengundi esok dijangka akan diadakan di hadapan bilik gerakan JDN Jalan Baru dalam DUN Seberang Jaya



PAS Terengganu Yakin Permatang Pauh Kekal DiBawah Pakatan Rakyat


Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato’ Seri Anwar Ibrahim, yang menjadi calon Pakatan Rakyat bagi Pilihanraya Kecil Parlimen Permatang Pauh dijangka dapat mengekalkan kerusi parlimen tersebut dibawah Pakatan Rakyat.

Demikian dinyatakan oleh Pengarah Pilihanraya PAS Terengganu, Tuan Haji Yahaya Ali ketika dihubungi Buletin Online semalam ( 23 Ogos).

Beliau yang kini sedang membantu jentera kempen PKR di DUN Permatang Pasir, yakin Anwar akan dipilih oleh para pengundi Permatang Pauh pada hari pengundian 26 Ogos nanti.

Walaupun serangan jentera Barisan Nasional (BN) dengan bantuan seluruh jentera dan media yang dikuasai kerajaan pusat bertalu arus, namun menurutnya pengundi masih memberikan sokongan kepada mantan Timbalan Perdana Menteri itu.

“Keadaan semasa pada umumnya masih berpihak kepada PKR, sokongan orang ramai kepada Anwar nampak tidak banyak berubah,”kata Hj Yahaya yang dipetik melalui hantaran SMS.

Menurut beliau, walaupun sejak hari pertama kempen bermula, BN telah menyerang Anwar secara peribadi, namun isu-isu peribadi tidak mendatangkan kesan begitu besar kepada para pengundi.

Walupun begitu, menurut beliau, jentera kempen di DUN Permatang Pasir khususnnya memberikan perhatian kepada pengundi Melayu terutamanya di kalangan orang tua.

Perkara yang sama pernah ditimbulkan oleh Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, YB Mujahid Yusuf Rawa pada 19 Ogos lalu.

Mujahid yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar bimbang terhadap golongan pengundi Melayu di Permatang Pasir yang kurang bermaklumat.

Ia adalah kerana menurutnya, walaupun kebanyakan pengundi menganggap isu sodomi tidak menjadi masalah, namun sebahagian pengundi Melayu mungkin akan mengundi kerana percaya dengan tuduhan tersebut.

Dalam perkembangan yang sama, sebaliknya menurut Yahaya pengundi bukan Melayu lebih kental sokongannya kepada Anwar.

Yahaya yang juga Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu mengarahkan para petugas dari Terengganu yang akan datang untuk membantu kempen pilihanraya, diminta bertugas samada di UPU Sama Gagah, UPU Permatang Pauh atau UPU Permatang Tengah.

Ketiga-tiga UPU tersebut terletak didalam DUN Permatang Pasir yang telah dimenangi oleh calon PAS pada pilihanraya umum yang lalu.

ADUN PAS Permatang Pasir, Tuan Haji Hamdan Abdul Rahman pada 19 Ogos lalu, berkata jentera pilihanraya Permatang Pasir telah siap sedia sepenuhnya.

PAS sebagai komponen Pakatan Rakyat diberi amanah untuk memberikan tumpuan kempen di DUN Permatang Pasir.

Hamdan berkata semua petugas PAS dari seluruh negara boleh mendaftar di bilik gerakan DUN yang terletak antara pekan Sungai Dua dan Penanti atau di UPU-UPU yang telah ditetapkan bagi negeri masing-masing.

Catatan Hari Penamaan Calon Permatang Pauh - Penyokong BN Yang Kurang Ajar

Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh menyaksikan pertandingan tiga penjuru di antara calon Parti KeADILan Rakyat (PKR), Barisan Nasional (BN) dan Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM).

Tanda-tanda kemenangan calon PKR yang juga Penasihatnya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim sudah kelihatan pada hari penamaan calon.


Tinjauan lapangan mendapati sokongan rakyat serta pengundi kepada calon PKR dinisbah antara satu persepuluh.


Strategi PKR yang meletakkan calon bebas Dr Mansor Othman, sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan, telah ‘melemahkan’ semangat calon-calon BN dan AKIM apabila Dr Mansor menarik diri.


Perarakan calon BN, Dato’ Arif Shah Omar Shah, bermula jam 9.00 pagi dalam suasana ‘panas’ kerana terpaksa lalu dihadapan ribuan penyokong Pakatan Rakyat.


Walaupun begitu, proses penamaan calon yang diadakan di Dewan Aminuddin Baki, Institut Perguruan Tuanku Bainun, Bukit Mertajam berjalan lancar tanpa insiden yang melibatkan orang ramai.


Para
penyokong Barisan Nasional (BN) yang terdiri dari pelbagai parti termasuk MIC, MCA, PPP dan lain-lain, nyata jauh lebih kecil bilangannya dari penyokong Pakatan Rakyat.


Sikap kurang ajar para penyokong BN jelas dengan perlakuan ‘herdikan’, ‘cacian’ serta ‘makian’ yang dilontarkan khusus terhadap Anwar.


Tindakan tersebut sengaja dilakukan sebagai provokasi terhadap pihak lawan terutama ditujukan kepada anggota dan penyokong PKR.


Antara serangan peribadi anggota dan penyokong BN adalah ungkapan-ungkapan kotor dan jijik seperti ‘Anwar main bontot’,’kaki liwat’, ‘agen Amerika’ dan ‘Anwar al-Juburi’.

Terlalu banyak kata-kata fitnah yang dihamburkan oleh ahli dan penyokong Barisan Nasional dalam kehadiran beberapa orang Menteri dan Timbalan Menteri, yang sedikitpun tidak melarang mereka.


Seorang ahli pergerakan wanita UMNO yang ditemui telah mencabar Dato’ Seri Anwar bersumpah dengan al-Quran .

“Kami (UMNO) sanggup junjung al-Quran, kami sanggup langkah al-Quran.. jika kamu (Anwar) berani buatlah. Anwar pengkhianat, kaki liwat, agen Amerika,” ujarnya dengan nada marah beremosi.


Selain itu, beberapa aksi ‘lucah’ dilakonkan oleh pemuda-pemuda UMNO dengan gaya ‘bersetubuh’ serta ‘gaya gay’ yang memalukan menjadi bahan ketawa para penyokong UMNO/BN sewaktu berhimpun menunggu proses penamaan calon selesai.





Ulasan