Shabery Bimbang Media Perdana Tidak Lagi Relevan




Kuala Terengganu - Menteri Penerangan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek mengajak pertubuhan-pertubuhan koperat untuk mempastikan bahawa kekuatan media perdana berterusan dan relevan sepanjang masa. (Gambar - Shabery muncul di media arus perdana dalam Debat Isu Minyak - satu usaha mempopularkan media arus perdana ?)


Beliau berkata demikian kerana bimbang media arus perdana masakini tidak lagi menjadi pilihan generasi akan datang sebaliknya generasi tersebut memilih media baru berasaskan internet.

“Zaman sudah berubah sekarang rakyat tidak bergantung sepenuhnya kepada media cetak atau media elektronik yang selama ini kita panggil sebagai mainstream media, sekarang rakyat sudah ada pilihan apa yang disebutkan sebagai new media (media baru),
”new media terdiri daripada you tube, blog, internet, facebook, friendster, yang menjadi semakin popular sekarang ini,”katanya sewaktu merasmikan Majlis Anugerah Kewartawanan Kelab Wartawan Terengganu yang diadakan disini semalam.

Menurutnya dalam masa lima tahun lagi sekiranya dunia media tidak boleh menghadapi perkembangan tersebut, generasi pada hari itu mungkin berkata bahawa “you tube is the mainstream media, facebook is the mainstream media (you tube adalah media perdana, facebook adalah media perdana)”, manakala saluran TV dan suratkhabar menjadi lama.


“Mereka menganggap suratkhabar utusan, berita harian, new straits time, TV3, TV 2, Astro dan sebagainya adalah old media,

“bagi mereka mainstream media ialah you tube, mainstream media ialah SMS, mainstream media ialah, blog, facebook, freindster dan sebagainya,”ujar beliau.


Oleh yang demikian beliau berkata, ia adalah merupakan cabaran baru yang menjadi satu tanggungjawab, untuk memastikan media arus perdana hari ini terus menjadi relevan buat selama-lamanya.


Justeru beliau menyarankan media arus perdana menpertingkatkan lagi keupayaan dengan meletakkan kakitangan dan jentera dimana-mana untuk menjadikan ia relevan sepanjang masa.


Betulkan Matlamat Perjuangan, Banyakkan Kebajikan

Kuala Terengganu - Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Dato’ Muhamed Daud Iraqi menyeru seluruh umat Islam terutama di kalangan ahli parti membetulkan matlamat perjuangan.


Beliau berkata matlamat perjuangan biar jelas dengan Islam yang menjadi dasar agar tidak terpesong dalam kehidupan ini.


Katanya, dasar dan matlamat perjuangan PAS jelas Islam di hadapan dan berusaha mendapatkan pemerintahan tersebut.


“Matlamat perjuangan kita (PAS) biar jelas iaitu Islam yang menjadi dasar perjuangan parti. Kita (PAS) berusaha untuk tubuh kerajaan Islam sejak dari dahulu lagi,” ujarnya ketika ditemui selepas merasmikan Konvensyen Kebajikan PAS Negeri Terengganu, di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai, dekat sini, baru-baru ini.


Menurutnya Islam lebih mengutamakan kebajikan tetapi mungkin kurang diberi perhatian kerana masalah kewangan.


“Kita hendak memasyarakatkan PAS dan kita kena ada aktiviti kemasyarakatan. Masjid dan surau kita kena menguasainya.


“Banyak kebajikan boleh buat dengan mengajar al-Quran, fardhu ain dan ilmu-ilmu agama kepada masyarakat setempat,” ujarnya.


Menurutnya, golongan Kristian sangat mengambil berat dalam bab kebajikan sehingga ada orang Islam yang menyeleweng dan tinggal Islam.


Katanya, terdapat orang Islam yang terima bantuan kebajikan dari kumpulan Kristian dan terus bersama mereka.


Sebab itu, katanya PAS mengambil berat dan dalam Dewan Ulama dan PAS Pusat ditubuhkan Lajnah Kebajikan.


“Kebajikan ini perlu dan masyarakat akan mendekati kita (PAS) apabila dia (rakyat) dapat sumbangan kebajikan daripada kita (PAS).


“Kita (PAS) ambil berat dalam hal ini (kebajikan). Dewan Ulama dan PAS Pusat pun tubuh Lajnah Kebajikan,” jelasnya.


Katanya, semua aktiviti-aktiviti yang boleh mendekatkan diri kita (PAS) dengan masyarakat perlu diketengahkan.


Menurutnya, aspek kebajikan dan kemasyarakatan mampu menarik minat dan pengaruh yang menguntungkan Islam.

Ulasan