Pembalakan Tembat dan Petuang Musnahkan Alam Semulajadi dan Hidupan Liar – Tabung Hidupan Liar (WWF)


Hulu Terengganu – Dokumen Penilaian Terperinci Impak kepada Alam Sekitar (Detailed Environmental Impact Assessment - DEIA) keatas aktiviti pembalakan hutan simpan Tembat dan Petuang mendedahkan kerajaan UMNO/BN Terengganu sedang memusnahkan alam semulajadi dan hidupan liar.

Ketua Pegawai Ekeskutif (CEO) Tabung Hidupan Liar Malaysia (WWF-Malaysia) Dato’ Dr. Dionysius Sharma berkata tindakan itu memusnahkan 12,630 hektar (hutan simpan Tembat dan Petuang) bersebelahan 6,130 hektar (juga hutan simpan) yang telah ‘licin’ sebelum ini bagi pembinaan dua stesyen janakuasa elektrik.

Menurutnya kajian yang dibuat pada Ogos 2008 oleh Jabatan Hidupan Liar dan Taman Negera mendapati, kegiatan pembalakan dan pemusnahan hutan itu menyebabkan hakisan tanah, pencemaran sungai, mengancam ‘biodiversity’ ikan khususnya spesis ‘Kelah’ selain mengancam hidupan liar ‘Badak Sumatera’ dan ‘Harimau Malaya’.

Imej satelit dengan jelas menunjukkan aktiviti pembalakan dan pembukaan hutan tersebut telah pun dijalankan lebih awal sejak tiga tahun lalu walaupun kelulusan DEIA belum dikeluarkan.

“Bukti pergerakan atas tanah menunjukkan pembalakan dan pembukaan hutan untuk kawasan takungan air telah dijalankan sebelum kelulusan DEIA,” kata Dato’ Sharma yang kesal dan menyatakan pihak berkenaan tidak ada rasa hormat kepada undang-undang berkaitan dan proses DEIA sebagaimana dipetik dari laman WWF.

Oleh yang demikian, dengan pendedahan yang dibuat CEO WWF Malaysia, bererti penebangan balak ‘secara rakus’ dikawasan tersebut telah bermula sejak tiga tahun dibawah pentadbiran bekas Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh lagi.

Sehubungan itu, Ketua Penerangan PAS Terengganu, Haji Muhyidin Abdul Rashid menyifatkan kerajaan UMNO/BN Terengganu bersikap ‘double standrad’ terhadap isu pembalakan tersebut.

Menurutnya sikap ‘talam dua muka’ itu kerana semasa kerajaan PAS Terengganu (1999 – 2004) mahu mengeluarkan balak di kawasan berkenaan, pemimpin UMNO/BN dengan lantang membuat pelbagai tuduhan dan tohmahan yang tidak berasas.

Katanya pemimpin UMNO/BN juga ketika itu menafikan wujudnya perancangan kerajaan pusat untuk membina empangan bagi menjana kuasa elektrik.

“Mereka (UMNO/BN) tuduh kerajaan PAS seleweng balak di kawasan Tembat dan Petuang.

“(pada masa yang sama) mereka menafikan kawasan itu untuk buat empangan kedua yang dijangka bermula tahun 2011 dengan (sengaja) menuduh PAS selewengkan kawasan balak,” ujarnya ketika dihubungi, hari ini.

Sebaliknya hari ini, katanya kerajaan UMNO/BN Terengganu sendiri yang memusnahkan kawasan tersebut sehingga di luar kawalan yang boleh mengancam kehidupan.

Menurutnya, ekoran dari tuduhan PAS menyelewengkan balak, khususnya oleh Idris sendiri, PAS telah mencabar kerajaan UMNO/BN Terengganu untuk menyiasat dan mengeluarkan ‘kertas-putih’ bagi membuktikan tuduhan tersebut.

“Namun kerajaan UMNO/BN gagal berbuat demikian,” tambah Muhyidin.

Dalam perkembangan yang sama, Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said berkata Terengganu masih mempunyai keluasan hutan yang besar sehingga 60 peratus kawasan hutan.

Katanya, keluasan hutan di Tasik Kenyir juga masih luas sehingga 65,000 hektar yang tidak menjadi masalah kepada kehidupan gajah dan sebagainya.

(Kenyataan yang dikeluarkan oleh WWF itu telah disiarkan semula oleh lebih 10 pertubuhan pencinta alam dan hidupan semulajadi seluruh dunia menjadikan nama Terengganu kini dikenali sebagai pemusnah hutan dan pengancam hidupan liar – untuk lihat “Malaysian logging plans threaten rhinos and tigers”

Ijtima’ Kawasan Setiu Dijangka Menarik


Setiu – Ijtima’ Kepimpinan PAS Kawasan Setiu dijangka menarik perhatian ramai kerana program Forum Pendidikan yang dianjurkan pada sebelah petangnya turut menjemput ahli parlimen wanita PAS, Siti Zailah Mohd Yusof. (Gambar)

Program Ijtima’ yang menghimpunkan semua pimpinan PAS di kawasan Setiu akan dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustafa Ali.

“Kami menjemput anggota parlimen Rantau Panjang dalam majlis Forum pendidikan supaya dapat mendengar pandangan yang mewakili golongan wanita,

“ia akan dapat menunjukkan kepada masyarakat bahawa PAS dalam misinya “PAS For All” tidak meminggirkan suara muslimat,” kata Setiausaha PAS Setiu, Ustaz Nazari Alias (gambar kanan) kepada Buletinonline semalam.

Menurutnya Ijtima’ tersebut juga dianggap bertaraf nasional kerana selain menjemput wakil kerajaan Kelantan yang juga ADUN Bukit Tuku, Abd Fatah Haron, PAS Setiu mengundang wakil Pahang, Timbalan Ketua Pemuda Pusat, Ustaz Nasarudin Tantawi serta AP Machang dari Parti Keadilan Rakyat, Saifuddin Nasution.

Katanya kepelbagaian pandangan dari tokoh-tokoh negeri dan nasional akan dapat menggarap hala tuju baru bagi Kawasan Setiu dalam menggerakkan usaha memenangkan PAS dalam pilihanraya ke 13 akan datang.

“Semua ahli, penyokong dan pendokong PAS dari dalam dan luar kawasan Setiu dijemput untuk sama-sama memeriahkan program Ijtima’ yang akan diadakan pada 22 November di Kg Tanjung Batu Rakit,” tambah Ustaz Nazari.

Berikut disiarkan tentatif Ijtima’ PAS Kawasan Setiu;-


TENTATIF IJTIMA’ PAS KAWASAN SETIU

22 November 2008 / SABTU

KG TANJUNG, BATU RAKIT.

09.00 pagi : Pendaftaran

09.30 pagi : Majlis perasmian

Oleh : Dato’ Mustafa Ali ( Pesuruhjaya )

10.30 pagi : Rehat / Minum

10.45 pagi : Kertas Kerja 1

“Meramaikan Ahli dan Pembinaan Akidah Perjuangan”

Oleh : Ybhg Haji Yahya Ali

12.00 Tengahari : Kertas Kerja 2

“Gerak Kerja Menguasai Pengundi”

Oleh : YB Haji Abdul Fatah Haron ( ADUN Bukit Tuku)

01.15 petang : Rehat, Makan tengahari, Solat Zohor

02.30 petang : Forum Pendidikan

“ Pendidikan : Asas Keutuhan Masa Depan Jemaah”

Ahli Panel : 1. Ust Nasaruddin Tantawi
( Tim. Ketua DPPP )

2. YB Hajjah Zailah Mohd Yusof
( MP Rantau Panjang )

3. YB Ustaz Mohd Nor Hamzah

( Naib Ketua DPPNT )

04.30 petang : Rehat / Solat Asar

05.00 petang : Ucapan Penutup

Oleh : Dato’ Haji Wan Abdul Mutalib bin Embong

09.30 malam : Ceramah Umum

Oleh : 1. YB Saifuddin Nasution

2. Ust Kamaruzaman Abdullah

3. Ustaz Mohd Pauzi Muda

Ulasan