Banjir Taman Desa Pusu Tiga – YB Umno/BN Tidak Turun

Kuala Nerus – Kawasan kampung Pusu Tiga khususnya Taman Desa Pusu Tiga telah dinaiki air sedalam satu meter kira-kira jam 11 pagi ini.

Timbalan Ketua Cawangan PAS Kampung Pusu Tiga, Mohd Salehuddin Ibrahim, 49, (gambar - baju biru muda) berkata semua ahli-ahli cawangan tersebut telah berjaga sejak semalam bagi membantu mangsa-mangsa banjir.

Seorang mangsa, Hasbullah Mamat, 40, berkata kawasan rumahnya agak rumhanya agak tinggi, air belum naik tinggi, tapi bagi jiran-jiranya di sebelah barat taman itu, air telah memasuki rumah mereka seawall jam 3.00 pagi.

Pengerusi Majlis Pemuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT) Fauzi Abu Samah (gambar kanan) yang turut ditemui di kawasan tersebut memaklumkan bahawa Mampat telah turun memberikan bantuan sejak jam 7.00 pagi.

“Saya berada disini sejak jam 7.00 pagi dan telah mengagih-agihkan bantuan keprluan harian berupa beras, minyak dan lain-lain,”kata beliau.

Bantuan tenaga dan kenderaan serta bot sedang diusahakan oleh Unit Amal Kuala Nerus yang turut membantu memindahkan barang-barang berharga penduduk.

Ketua Lajnah Kebajikan dan Kemsyarakatan PAS Terengganu, Ustaz Abu Bakar Abdullah yang berada di tempat kejadian mengatakakan beliau dimaklumkan air mula membanjiri kawasan tersebut sejak jam 2.00 pagi.

Belia berkata sebuah tempat perpindahan sementara telah dibuka di Surau Taman Desa Pusu Tiga di mana bantuan telah diagihkan.

“Pusat pemindahan sementara disini, di Surau Taman ini, bantuan telah dihantar dan mangsa-mangsa akan makan tengahari disini,
“mereka akan berada disini sebelum dipindahkan ke pusat pemindahan tetap memandangkan kawasan surau ini agak sempit,”ujar beliau.

Beliau juga melahirkan rasa kesal kerana menurutnya beliau dimaklumkan oleh penduduk setempat bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Tepoh tidak turun membantu.

“Saya dimaklumkan YB tidak turun, dia (YB) kata ini bukan kawasannya, bukan pengundinya,” tambah Ustaz Abu Bakar Abdullah.

Tinjauan Buletinonline medapati kereta YB ADUN Tepoh ada di bawah garaj di sebuah rumah berhampiran Taman Desa Pusu Tiga yang dipercayai menjadi rumah sewa beliau.



Banjir Terengganu Bertambah Buruk

Kuala Terengganu – Majoriti akhbar online media perdana hari ini melaporkan banjir betrambah baik, sedangkan berlaku sebaliknya.

Hujan lebat yang berterusan sejak awal pagi menyebabkan keadaan banjir di Terengganu bertambah buruk petang semalam dengan jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat.

Jabatan Meteorologi memberi amaran hujan lebat akan berterusan di Terengganu iaitu di Besut, Setiu, Kuala Terengganu, Marang, Hulu Terengganu dan Dungun.

Sehingga jam 6 petang, daerah Kuala Terengganu paling ramai dipindahkan iaitu 1,201 mangsa manakala di Marang 686 orang dan Besut 69 orang.

Bernama memetik Jurucakap Majlis Keselamatan Negeri berkata lima pusat pemindahan di Kuala Terengganu dibuka iaitu Balai Raya Sungai Pinang, Sekolah Kebangsaan Tok Jembal, Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak, Sekolah Kebangsan Tok Jiring dan Sekolah Kebangsaan Bukit Nenasi.

Paras air di Sungai Setiu di Jambatan Permaisuri masih di tahap bahaya manakala paras air di Ibu Bekalan berada di tahap amaran.

Jalan-jalan yang ditutup Jalan Pengkalan Berangan-Pulau Kerengga; Jalan Marang-Wakaf Tapai dalam daerah Marang.

Manakala di Kuala Terengganu pengguna jalanraya yang berhasrat ke Kota Bharu perlu mengambil laluan alternatif mengikut jalan pantai kerana kerana jalan Kuala Terengganu – Kota Bharu berhampiran Felda Belara ditutup untuk semua lalulintas.

Di Setiu membabitkan Jalan Telaga Papan-Chalok; Bukit Perah-Kampung Jok-Kuala Kajil dan Marang-Kuala Telemong kerana dinaiki air sedalam antara 0.25 meter dan 1.5 meter.

Dalam perkembangan yang sama Pasar Besar Kedai Payang telah dinaiki air bermula pada kira-kira jam 4 pagi sedalam 0.3 meter sehingga 0.6 meter.

Pelbagai barangan yang dijual di tingkat bawah Pasar Payang rosak akibat ditenggelami air
termasuk barangan runcit seperti gula, beras, tepung, pulut hitam, kacang hijau dan buah-buahan.

Para peniaga terpaksa ‘melelong’ barangan mereka dengan harga yang murah untuk mengelakkan kerugian lebih teruk.

Ulasan