Mesyuarat Khas SPR Jumaat 5 Disember Tentukan Tarikh PRK KT


Kuala Terengganu - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengesahkan badan itu akan bermesyuarat Jumaat depan, 5 Disember, bagi menentukan tarikh pilihan raya kecil
(PRK)Parlimen Kuala Terengganu
Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar ketika ditemui di lobi Parlimen, di sini memberitahu notis kekosongan bagi kerusi Parlimen tersebut telah pun dihantar ke SPR.

”Mesyuarat khas ini akan menetapkan tarikh mengendalikan pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang kosong," kata Pemangku Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online

Ketika ditanya sama ada pilihan raya kecil tersebut akan diadakan pada tahun ini juga, Wan Ahmad berkata: "Biar kami putuskan pada mesyuarat itu nanti."



BERITA SEBELUMHYA

PRK KT - Notis Belum Dikeluarkan, Parlimen belum terima Sijil Kematian, PAS Sah Akan Bertanding

Kuala Terengganu - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) belum menerima notis mengenai kekosongan kerusi Parlimen Kuala Terengganu kerana sijil kematian Ahli Parlimen belum diterima oleh Parlimen. (Gambar - Senario disebuah 'pos' PAS dalam Piliharaya Umum lalu)

Timbalan Speaker, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata notis kekosongan kemungkinan akan dikeluarkan oleh parlimen kepada SPR minggu depan apabila parlimen menerima sijil kematian tersebut.

“Sehingga pagi tadi sijil kematian Ahli Parlimen kawasan berkenaan, Datuk Razali Ismail tidak diperoleh,"sijil itu diperlukan untuk disertakan bersama notis kekosongan," kata beliau yang dipetik akhbar mStar online.

Wan Junaidi berkata demikian ekoran kenyataan SPR yang hanya akan mengadakan mesyuarat khas untuk memutuskan pilihan raya kecil Kuala Terengganu sebaik sahaja menerima notis kekosongan daripada Speaker Dewan Rakyat.

Pemangku Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, sehingga jam 4 petang 1 Disember, pihaknya belum menerima notis mengenai kekosongan kerusi itu.

"SPR tidak akan melengah-lengahkan untuk mengadakan pilihan raya kecil... sebaik sahaja menerima notis, kami akan memanggil mesyuarat khas, kami masih menunggu makluman daripada Parlimen," kata beliau lagi.

Sementara itu PAS mengesahkan akan bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu dan pendirian PAS itu telah disokong oleh Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustaffa Ali berkata, PAS akan meletakkan calon seperti yang diumumkan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Mat.

Pendirian kedua-dua pimpinan PAS tersebut telah diperkuatkan dalam ucapan penutup Kongres PKR ke lima oleh Anwar di Stadium Melawati kelmarin.

Anwar yang juga Ketua Pembangkang berkata memang terdapat banyak cadangan dari ahli PKR supaya parti tersebut meletakkan calon dalam PRK Kuala Terengganu.

Menjawab persolan itu, Anwar berkata walaupun keputusan akhir siapa yang akan bertanding untuk PRK Kuala Terengganu adalah terletak kepada Pakatan Rakyat (PR), perundingan dalam PR adalah merujuk kepada kerjasama membantu antara satu sama lain.

“Pada PRK yang lalu (Permatang Pauh), PAS telah memberikan sokongan padu kepada kita dan sekiranya PAS bertanding, kita akan membalas budi PAS,”kata Anwar yang dipetik akhbar The Edge Daily.

Dalam perkembangan yang sama, PKR Terengganu menyatakan akan memberikan sokongan semaksimum mungkin kepada calon PAS yang akan diletakkan bagi menghadapi PRK Parlimen Kuala Terengganu tidak lama lagi.

Setiausaha Badan Perhubungan PKR negeri, Wan Rahim Wan Hamzah (gambar) berkata, pihaknya akan mengerahkan jentera parti untuk membantu rakan Pakatan Rakyat (PR) dalam pilihan raya kecil tersebut.

“PKR akan menggerakkan jentera parti di seluruh negeri bagi membantu calon Pas memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu. Kita akan tetap menurunkan jentera pilihan raya bagi memastikan calon Pas menang katanya yang dipetik akhbar Sinar Harian.


Jalan Putus Dua - Dua Cedera Motosikal Terjun Macam ‘Stuntman’

Kuala Nerus – Jalan pantai dari Seberang Takir menuju Kg Tok Jembal putus di Mengabang Wakaf Limah berhampiran Pantai Peranginan Tok Jembal dekat sini.

Jalan tersebut putus dua dipercayai akibat hujan lebat semalam yang menyebabkan tanah runtuh kerana pembentung jalan tidak mampu menahan aliran air.

Akibat kejadian itu sebuah lubang sedalam 10 kaki dalam 12 kaki lebar terbentuk menyebabkan jalan tersebut ditutup kepada semua lalulintas.

Seorang penduduk tempatan memberitahu, Mengabang Wakaf Limah tersebut memang pecah setiap tahun apabila tiba musim tengkujuh.

Yusof Salim, 60, berkata mengabang tersebut tidak pecah sejak pagar yang mengelilingi Institut Integriti Terengganu (dahulunya Kem Seberang Takir) dibangunkan.

“Orang sini paggil kawasan ini Mengabang Wakaf Limah, ia memang pecah tiap-tiap tahun, tapi sejak pagar itu ada, ia tidak pecah,”katanya sambil menunjukkan pagar konkrit yang turut pecah dalam kejadian itu.

Malangnya, dua pekerja syarikat yang sedang membangunkan landasan terbang tambahan, lapangan terbang Sultan Mahmud tidak mengetahui jalan tersebut telah putus.

Kedua-dua mereka cedera parah apabila motosikal yang mereka naiki terjun kedalam lubang apabila hendak pulang ke rumah setelah tamat bekerja syif malam pada pukul 7.00 pagi.

Seorang mekanik yang bekerja dengan syarikat yang sama, Encik Razman Kassim, 42, berkata beliau mengetahui dua rakan sekerjanya itu mengalami kemalangan apabila motosikal mereka dihantar ke bengkel syarikat untuk dibaiki.

“Saya tahu bila motosikal mereka dihantar ke bengkel syarikat di Hulu Takir, mereka kini sedang dirawat di hospital dan dalam keadaan stabil.”ujarnya yang ditemui Buletinonline ditempat kejadian.

Sementara itu, seorang saksi kejadian memberitahu motosikal kedua-dua pekerja swasta tersebut terjun umpama terbang lagak aksi lasak ‘stuntman’.

Beliau berada ditempat kejadian kerana datang awal untuk melaksanakan kerjanya membersihkan kawasan pantai tersebut.

“Mereka cedara, luka-luka dan motosikal meeka rosak teruk, saya bantu mereka keluar dari lubang dan mengangkat motosikal mereka,”katanya yang tidak mahu dikenali.

“Malam tadi (1 Disember) sekitar jam 10 malam saya datang meninjau kawasan ini, hujan lebat dan seluruh kawsan ini dipenuhi air macam laut,”katanya lagi.

“Ada kemungkinan,” tambahnya apabila ditanya adakah kerja-kerja menambak laut untuk memanjangkan landasan terbang turut menjadi punca jalan tersebut putus.

Buletinonline difahamkan, ombak besar yang terhalang kerana penambakan laut tersebut menyebabkan gelombangnya membawa pasir laut dan mendapan lalu menutup muka mengabang.

Pasar Kedai Payang Dinaiki Air, Peniaga Rugi Puluhan Ribu.

Kuala Terengganu - Pasar Besar Kedai Payang yang popular dikalangan warga tempatan dan pelancong asing telah dinaiki air telah dinaiki air sedalam 0.3 sehingga 0.6 meter.

Air mula memenuhi tingkat bawah pasar tersebut bermula kira-kira jam 4 pagi semalam selepas hujan turun dengan lebat menyebabkan berpuluh-puluh peniaga mengalami kerugian.

Menurut Ahli Dewan Undangan (ADUN) Kawasan Ladang Dato’ Tengku Hassan Omarberkata air membanjiri tingkat bawah pasar tersebut berpunca longkang yang tersumbat disamping hujan yang turun amat lebat.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan ombak besar sebagaimana yang dilaporkan semalam juga menyumbang kepada kejadian tersebut.

“Hujan lebat satu, lepas tu longkang tersumbat dan terlekat sampah adalah punca air naik,” kata beliau ketika ditemui ketika melawat pasar tersebut, dekat sini, pagi semalam.

Seorang peniaga, Zulkifli Ismail, 40, (gambar kiri) berkata beliau mengalami kerugian kira-kira RM5000 apabila barang jualannya rosak akibat air banjir tersebut.

Beliau yang telah berniaga selama 10 tahun di Pasar tersebut terpaksa ‘melelong’ barangan jualannya dengan harga yang murah untuk mengelakkan kerugian lebih teruk.

“beras biasa, beras merah, makanan ayam semua terpaksa saya ‘lelong’ murah kerana kalau disimpan ia akan rosak,”ujarnya yang memaklumkan terpaksa menanggung kerugian kira-kira RM5000

Seorang peniaga warga emas, Harun bin Mohd Amin, 67, berkata sudah tiga kali berlaku banjir di kawasan tersebut sejak beliau berniaga 30 tahun yang lalu.

“Tahun masa Shafie jadi wakil rakyat dulu, luar tu sekali masa tengah buat pasar ni, jadi tiga kali dengan hak ni lah,” terang beliau.

“Ini air sungai, air pasang jerembung (bertembung), hok ni jerembung dengan air hulu, tapi hok ni tak banyak, (tenggelam) dua beg hok bawah,

“Lelong banyak, (saya) susun 15 beg, dua beg hok bawah kena lelong sebab rosak,”kata beiau yang berasal dari Kampung Panji.

Bila ditanya apa yang beliau harap dari pihak kerajaan beliau berkata “terpulang pada ‘dialah’ (kerajaan) atas pertimbangan dia, kalau dia nak beri gantirugi sikit,…..”

Ulasan