PAS pilih ADUN Wakaf Mempelam Jadi Calon

Kuala Terengganu - Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengumumkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam Mohd Abdul Wahid Endut sebagai calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu hari ini.

Pengumuman tersebut dibuat di hadapan kira-kira 10,000 ahli dan penyokong PAS dalam majlis peristiharan calun yang diadakan di Stadium Negeri dekat sini, semalam.


Beliau berkata beliau sendiri yang memilih Mohd Wahid, 51, dan ia telah mendapat restu Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Menurutnya dalam pemilihan calon itu, beliau mendapat pandangan daripada pelbagai pihak termasuk mengadakan isytisyarah (pandangan daripada orang ramai)dan istiqarah (sembahyang dan minta petunjuk).

"Sangat susah pilih calon PAS kerana calon-calon yang diketengahkan semuanya baik-baik... tiada rasuah, tiada politk wang dan tiada penyelewengan politik," katanya.

Wahid, sebaik sahaja diumumkan sebagai calon kelihatan ‘sebak’ (gambar bawah) dan terus memeluk sahabat-sahabat seperjuangan sebelum tampil untuk berucap.

http://buletinonline.net/images/berita15/wahidsebak.jpgBeliau menyatakan rasa terharu atas pemilihan beliau dan berjanji akan memikul tanggungjawab yang diamanahkan oleh pimpinan.

Katanya prinsip beliau dalam politik tidak akan mencari musuh namun apabila bertemu dengan musuh, beliau tidak akan lari.

Bercakap kepada pemberita dalam sidang media selepas itu, Abdul Hadi berkata Mohd Abdul Wahid dipilih berdasarkan kepada ketokohannya sebagai ADUN Wakaf Mempelam selama lima penggal.

Katanya Abdul Wahid menjadi Exco Pembangunan Usahawan dan Belia Negeri semasa PAS memerintah Terengganu dari 1999 hingga 2003, justeru beliau mampu menarik sokongan pengundi dari setiap lapisan masyarakat.

"Calon kami (PAS) mempunyai banyak pengalaman sebagai wakil rakyat... tidak pernah kalah dalam lima pilihan raya umum lepas, dan dia menepati kehendak ramai," katanya.

Beliau berkata Abdul Wahid juga adalah Bendahari Badan Perhubungan PAS Terengganu merangkap Yang Dipertua PAS Kuala Terengganu yang memiliki Ijazah Sains Marin dan Perikanan dari Universiti Putra Malaysia (UPM – dulu Universiti Pertanian ).

Sementara itu, dalam sidang media yang sama Abdul Wahid berkata beliau mempunyai banyak isu yang hendak ditimbulkan semasa berkempen dalam pilihan raya kecil itu nanti.

"Tunggu. Banyak masa lagi untuk berkempen. Bila tiba masanya saya akan kupas satu persatu ikut keperluan semasa," katanya.

Mohd Abdul Wahid berkata beliau juga tidak akan menyerang peribadi lawannya ketika berkempen untuk pilihan raya kecil itu.

Mengenai calon Barisan Nasional (BN) Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang merupakan pemimpin peringkat nasional, Mohd Abdul Wahid berkata kedudukan itu tidak menjamin kemenangan seseorang calon.

Istisyarah Dan Istikharah

Kuala Terengganu - Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang telah mendapatkan istisyarah daripada pimpinan PAKATAN RAKYAT dan melakukan solat istikharah dalam membuat keputusan pemilihan calon PRK P036 17 Jan ini. Tuan Guru berkata, terlalu sukar untuk beliau membuat pemilihan kerana semua calon yang ada mempunyai kewibawaan masing-masing, tidak memiliki rekod buruk samada jenayah atau rasuah


Beliau sangat berharap agar rakyat di P036 dapat menebus kekalahan yang dilakukan pada PRU12 yang lalu. Walaupun ini hanya pilihan raya kecil, tetapi ia membawa impak yang besar kepada kerajaan negeri mahupun pusat.

Rakyat di Kuala Terengganu seharusnya sedar apa yang telah dilakukan oleh kerajaan UMNO selama mereka memerintah, jangan asyik mempersoalkan apa yang telah diberikan oleh PAS dalam masa 1 penggal memerintah. Rakyat harus sedar, walaupun tanpa royalti PETROLEUM, PAS mampu mentadbir negeri dengan baik dan dapat menurunkan paras kemiskinan daripada tempat 2 ke 3. Malah PAS juga telah menghapuskan cukai pintu rumah kediaman, tetapi telah dikenakan semula setelah UMNO mengambil alih pimpinan negeri Terengganu.

Kerajaan Terengganu hari ini begitu bangga dengan pembesaran Lapangan Terbang Sultan Mahmud, tetapi sedarkah rakyat Terengganu semua dari manakah sumber pembiayaan tersebut diperolehi ? Pembinaan lapangan terbang sebenarnya adalah dibawah kuasa kerajaan pusat, tidak ada sangkutan dengan peruntukan kerajaan negeri. Wang royalti yang digunakan itu sepatutnya disalurkan bagi membantu kehidupan rakyat negeri ini. Tetapi sedarkah, kita telah diperbodohkan oleh kerajaan UMNO dengan penggunaan wang royalti atau dana khas ini yang sepatutnya disalurkan untuk membantu rakyat seperti peniaga-peniaga kecil dan petani-petani. Bukan itu sahaja, pembaziran turut dilakukan dengan penganjuran MONSUN CUP dan pembinaan TAMAN TAMADUN ISLAM yang sedikitpun tidak mendatangkan keuntungan kepada rakyat Terengganu. Masjid Kristal yang dibinakan hanya sebagai simbol kebanggaan bukan tempat beribadat.

Tuan Guru juga turut menyelar tentang salahlaku amalan demokrasi yang dipraktikkan oleh kerajaan Malaysia sekarang ini. Dimanakah kebebasan rakyat untuk bersuara ? Sedangkan semuanya dikawal kerajaan BARISAN NASIONAL, bila ada yang lantang bersuara mempertahankan kebenaran ISA datang menerjah. Itukah yang dikata demokrasi terpimpin yang diwar-warkan oleh BARISAN NASIONAL ? Mantan pengerusi SPR dengan beraninya mencadangkan agar kuasa otonomi diberikan kepada SPR. Cuba kita fikirkan secara rasioanal tujuan kuasa tersebut diberikan kepada SPR, siapa yang akan mendapat keuntungannya nanti ?

Rakyat keseluruhannya sangat mengharapkan agar pilihanraya kecil ini dijalankan secara telus dan adil. Pemilihan calon adalah berdasarkan kepada kemampuannya untuk berdebat dan membawa masalah rakyat ke parlimen. Semua calon yang dikemukakan semuanya berwibawa dan berkemampuan membela nasib rakyat, sebab itulah Tuan Guru mengadakan istisyarah dan istikharah agar calon yang dipilih adalah yang terbaik daripada kalangan yang terbaik. Bukan senang untuk memilih dan memenuhi keinginan semua pihak, ada yang mahukan calon daripada golongan muda dan ada yang mahukan golongan veteran. Jadi, Tuan Guru Hj Hadi dengan persetujuan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah memilih calon pertengahan.

Calon yang dipilih merupakan seorang yang berpengalaman dan mesra rakyat. Beliau merupakan rakyat tempatan dan telah menjadi wakil rakyat selama 4 penggal. Sepanjang penglibatan beliau dalam arena politik ini, beliau mempunyai rekod yang cemerlang. Beliau adalah Tuan Hj Mohd Abdul Wahid Endut, ADUN Wakaf Mempelam. Sama-samalah kita mengembleng tenaga bagi memastikan kemenangan calon kita ini. Layakkah kita mengatakan buku bertemu ruas dalam pertandingan ini, antara YB Wahid dan Dato' Wan Farid ?




Ulasan