Nyawa UMNO Tinggal Pada Felda dan Undi Pos

Kemaman - Kepercayaan rakyat semakin terhakis UMNO dan kerajaan Barisan Nasional (BN) di negara ini sejak Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu.

Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata UMNO/BN hilang beberapa buah negeri dan yang terselamat kerana bergantung nyawa dengan Felda dan undi pos.

“UMNO kini hanya diselamatkan oleh dua tali hayat iaitu pengundi Melayu di Felda dan Undi Pos untuk memenangkan Barisan Nasional dalam pilihan raya,” ujarnya dalam Majlis Ceramah Air Mata Palestin di perkarangan Pasti Mak Cili, Chukai, disini semalam.

Oleh itu, menurutnya PAS perlu mempertingkatkan lagi usaha penerangan dan kempen terutama pengundi Melayu di rancangan tanah Felda.

Menurutnya, tekanan dan sekatan pihak berkuasa Felda menyebabkan PAS dan Pakatan Rakyat sukar menguasai kawasan tanah rancangan Felda.

Beliau turut mendakwa UMNO/BN sengaja tidak mahu menyelesaikan krisis di negeri Perak secara baik dan mudah.

Katanya, masalah yang berlaku di Perak wajar diserahkan kembali kepada rakyat dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) serta mengadakan pilihan raya semula.

“Serah semula mandat kepada rakyat selesai masalah tetapi Umno-BN sengaja tidak mahu selesai dengan cara yang mudah.

“Kami (PAS) tidak berganjak, Menteri Besar kami (PAS) tetap Dato’ Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin kecuali kamu bubar Dewan Undangan Negeri.

“Kami (PAS) akan tentukan sama ada dia (Nizar) masih calon lagi atau tidak. Selagi tidak bubar Dun itulah Menteri Besar kita (rakyat),” jelasnya ketika mengulas kemelut politik di negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat selepas PRU 12.

Mohamad menegaskan Perak kini mempunyai ‘dua’ Menteri Besar dan barisan Exco Kerajaan Negeri sejak krisis berlaku sebulan lalu.

Di majlis yang sama, PAS Kawasan Kemaman telah menyumbangkan RM106,000 kepada Tabung Rayuan Gaza anjuran Yayasan Amal Malaysia (Amal) hasil dari sumbangan derma orang ramai.

Hadir sama pada majlis tersebut Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Pengerusi Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat), Mohamad Fauzi Abu Samah.

Ulasan