Kawan Didik - Jihad Memerangi Gejala Sosial


KUALA NERUS – Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik berkata pihaknya sedang melembagakan gerakan kerja ‘amar makruf nahi mungkar’ melalui lidah.

“Kita sudah menggerakkan parti kita sebagai sebuah ‘Gerakan Mendaulatkan Islam’ kerana kita melihat tidak adanya Negara Islam ini adalah mungkar yang besar,

“maka, kita nak selesaikan masalah ini dengan gerakan politik, gerakan kemasyarakatan kita, gerakan pendidikan kita,”katanya dalam menyampaikan taklimat dan penyerahan amanah kepada Pengarah dan Panel Sukarelawan Pendidikan (Kawan Didik) Negeri Terengganu.

Beliau berkata, sekarang sudah tiba masanya, untuk mengisi gerakan tersebut dengan pengisian dalam konteks menyelesaikan masalah mungkar, gejala sosial dalam masyarakat dan akhlak pelajar yang begitu rendah disesetengah pusat-pusat pendidikan.

“Maka, sukarelawan pendidikan rakyat ini mesti bekerja ke arah ini,”jelasnya.

Sehubungan itu, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustafa Ali menyifatkan penubuhan Sukarelawan Pendidikan (Kawan Didik) Negeri Terengganu sebagai satu revolusi dalam masyarakat yang terlalu penting dan terlalu besar.

“Pada saya ini satu gerakan recolusi dalam masyarakat, yang terlalu penting dan terlalu besar, kita mungkin belum nampak hari ini,

“tapi 10 tahun dan 20 tahun akan datang orang akan menilai bahawa revolusi masyarakat ini bemula disini, dengan satu gerakan yang kita lakukan,”katanya ketika berucap dalam majlis perasmian pelancaran Sukarelawan Pendidikan (Kawan Didik) Negeri Terengganu, di sini semalam.

Beliau berkata penubuhan Rakan Didik adalah satu contoh kreativiti yang diwujudkan menepati ciri-ciri kepimpinan dalam PAS.

Katanya kreativiti adalah melaksanakan perkara yang belum wujud dan belum dibuat oleh mana-mana pihak sebagaimana penubuhan Unit Amal PAS pada suatu masa dahulu.

Walaupun pada mulanya ia bukan perkara yang mudah untuk dilaksanakan, katanya, pada hari ini semua orang menghargai penubuhan Unit Amal.

“Biasalah, nak buat sesuatu benda-benda baru memang kita kena menghadapi, benda-benda (kesusahan) yang begini,

“akan menghadapi rintangan kerana orang tidak faham, akan menimbulkan benda-benda yang negatif,”jelasnya.

Katanya kekuatan dan kejiwaan yang tinggi diperluakan untuk menggerakkan Rakan Didik kerana ianya adalah tugas besar dan jihad yang dilakukan.

“Ini adalah tugas besar, ini adalah jihad yang mesti dilakukan, tidak ada sebuah parti politik yang mampu untuk menangani gejala sosial, tidak ada sebuah kerajaan yang mampu dengan sendirinya menghadapi penyakit sosial,

“ia mesti tindakan yang brsepau yang mesti disrtai oleh semua pihak,”ketanya yang mengegaskan gejala sosial kini bukan hanya berpunca dari golongan muda malah golongan dewasa turut terbabit.

Turut berucap pada majlis diatas adalah Pengarah Rakan Didik Negeri Terengganu, Ustaz Muzaihar Kamal Mustafa Kamal, Ketua Panel Perunding Kawan Didik Negeri. Cikgu (B) Hj Yaakub Mohamad dan Yang Di Pertua PAS Kuala Nerus, Ustaz Abu Bakar Abdullah.

Ulasan