PAS Kini Berada Dipersada Politik Arus Perdana


KUALA TERENGGANU – Bendahari Agong PAS Dr. Mohd Hatta Ramli berkata dengan kerjasama yang padu parti-parti komponen Pakatan Rakyat, kejayaan dalam pilihanraya kecil dan sokongan mantap bukan Islam, PAS kini bukan lagi sebuah pasti yang dominan dikawasan tertentu sahaja.

Menurutnya, PAS kini adalah sebuah parti ‘arus perdana’ yang berupaya untuk menang walaupun bertanding dimana-mana kawasan di seluruh negara.

“Dalam pilihanraya negeri Sarawak, kita hanya bertanding satu DUN sahaja, kita hampir menang di Beting Maro, kerana takutnya BN (kepada PAS),

“kawasan terpinggir luar bandar (itu), semua pimpinan tertinggi UMNO turun berkempen, seandainya calon PAS menang, seolah-olah ‘kiamat kecil’ kepada pimpinan UMNO/BN,”

“Kita (PAS) sudah melangkaui batas-batas ‘region’ (daerah) di Malaysia ini, kita boleh bertanding dan boleh menang dimana-mana sahaja,”katanya ketika merasmikan Mesyuarat Agong PAS Kuala Terengganu ke 34, disini Sabtu lalu.

Beliau berkata PAS kini bukan sahaja mendapat sokongan ari golongan tradisi ‘Melayu Islam’ tetapi telah disokong oleh semua kaum, yang dulunya melihat PAS secara sinis, digentari dan ditakuti.

“Mereka (bukan Islam) menyedarinya, (kepentingan) perjuangan kita (PAS) walaupun tetap pada dasar (Islam), mereka boleh menerima kita (PAS) sebagai sebuah parti aliran perdana,”ujarnya

Oleh itu, katanya, ahli-ahli perlu sentiasa sayang dan menjadi lebih sayang kepada PAS, dengan menjaga imejnya daripada dirosakkan oleh mana-mana pihak, kerana orang lain kini telah mula menyayangi PAS.

Katanya, ahli-ahli PAS perlu menjauhi politik ‘defisit’, politik yang mebahagi-bahagi sesama sendiri, yang merugikan dan bertentangan dengan arus perpaduan yang dikecapi masakini.

“Hormat menghormati dan mewujudkan perpaduan antara kita yang datang dari pelbagai latarbelakang adalah usaha yang perlu diteruskan,

“Almarhum Ustaz Fadhil Noor dalam ucapannya dalam salah satu muktamar pernah menyentuh isu kerjsama, perpaduan dan saling hormat menghormati antara kita (yang datang) dari pelbagai latarbelakang, kerana itu adalah tonggak kekuatan kita,”jelasnya.


Ulasan