Tembelang Penipuan BN Perak sudah Pecah, Bukan Kerana Media Berat Sebelah

KUALA TERENGGANU – Rakyat negeri Perak dan Malaysia umumnya sudah mengetahui ‘tembelang’ penipuan Barisan Nasional sejak mereka merampas kuasa dari Pakatan Rakyat Perak.

Setiausaha Dewan Pemuda PAS Terengganu, Wan Mohd Faizul Wan Abas berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Zamry Menteri Besar Barisan Nasional Perak yang mengatakan laporan media berat sebelah.

“Apa yang berat sebelahnya, kerajaan ada rangkaian televisyen, radio dan suratkhabar, rakyat hanya ada berita alternatif laman web, ‘you tube’ dan radio internet, itu sahaja,

“berbanding RTM, TV3, Utusan Malaysia dan yang seangkatan dengannya, pasti cuba menutup berita sebenarnya yang berlaku dinegeri Perak,”katanya.

Namun begitu, kata Faizul, walaupun media dibawah kawalan kerajaan cuba menyembunyikan dari pengetahuan rakyat semua peristiwa yang berlaku, rakyat tidak tertipu lagi kerana rakyat sudah tidak bergantung dan percaya kepada media perdana tersebut.

Malah katanya, media kawalan kerajaan sudah jauh ketinggalan berbanding dengan media baru kini yang lebih pantas.

“Sewaktu berlakunya sidang DUN Perak yang melantik speaker ‘haram’ 7 Mei lalu, banyak blog yang menyiarkan siaran langsung,

“mereka melaporkan setiap detik peristiwa yang berlaku, begitu terperinci, sehingga rakyat begitu faham dan yakin bahawa wakil-wakil BN melakukan penipuan,

“ramai yang menjadikan ia bahan jenaka, kerana Zamry yang bergelar (Dr) melantik speaker dalam sidang DUN yang belum bermula,”jelas Wan Faizul yang ditemui Buletinonline selepas mesyuarat Majlis Setiausaha Pemuda di Pejabat Perhubungan PAS, semalam.

Oleh itu katanya, tidak perlu UMNO dan Barisan Nasional terutamanya Perdana Menteri Dato’ Seri Najib mencari perkataan yang ‘indah-indah’ dan cuba menuturkannya macam puisi, untuk mengajak perdamaian, setelah beliau mengetuai ramapasan kuasa.

“UMNO dan Barisan Nasional bersedia untuk menerima akibat perbuatan mereka, pada pilihanraya umum ke 13 akan datang,

“mereka (BN) menafikan pilihan rakyat Perak, menipu rakyat Malaysia, menculik wakil rakyat, dan menggunakan polis untuk terus berkuasa,”katanya.

Ulasan