Yahaya Cabar SPRM

MARANG – Tragedi Bumbung Stadium Sultan Mizan yang runtuh pada awal bulan ini masih menimbulkan banyak persoalan khususnya dikalangan rakyat negeri Terengganu.

Setiausaha Perhubungan PAS Negeri Terengganu berkata, ia adalah kerana pembinaan stadium tersebut adalah dari dana khas atau royalti minyak yang menjadi hak rakyat Terengganu.

Beliau berkata bumbung tersebut runtuh bukan kerana faktor-faktor semulajadi yang diluar jangkaan seperti rebut atau gempa bumi tetapi disebabkan kelemahan manusia.

”Dalam kes stadium Sultan Mizan tidak ada factor dikatakan luar dari jangkaan manusia tidak berbangkit bukan kerana gempa bumi bukan kerana rebut dan seumpamanya,

”sudah tentulah ia berlaku kerana kelemahan manusia,”katanya yang juga juga bekas Exco Infrastruktur dan Kemudahan Awam semasa kerajaan Terengganu diperintah oleh PAS.

Beliau berkata stadium tersebut telah dibina jauh lebih mahal dari harga yang sepatutnya sebagaimana yang telah ditender oleh seorang kontraktor.

”Salah satu (seorang) kontraktor terkenal dia (telah) tender projek ini (stadium) hanya dengan harga RM140 juta,

”tiba-tiba projek itu telah memakan belanja lebih RM200 juta bahkan saya difahamkan hampir mencecah hampir RM300 juta,”jelasnya pada Majlis Ceramah sempena Hari Keluarga DUN Bukit Payung, dekat sini, baru-baru ini.

Katanya, dengan harga pembinaan yang semahal itu, malangnya ia telah runtuh dalam masa setahun siap pembinaannya.

Beliau turut mendedahkan, kos pembinaan stadium tersebut begitu mahal kerana menurutnya kontraktor utama stadium tersebut mempunyai hubungan dengan kroni-kroni yang terdiri dari para exco kerajaan ketika itu.

”Mahlnya projek ini lebih daripada belanja sepatutnya kerana kontraktoir utama yang terlibat dalam projek ini ada hubungan dengan kroni-kroni masing-masing,

”Bina Struktur ke, Emarcon ke, Genggam Mercu ke, masing-masing ada kroni belaka, sebahagian daripada exco-exco yang ada pada waktu itu,”katanya.

Justeru beliau mencabar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat tragedi Stadium Sultan Mizan dengan telus.

”Oleh kerana itulah, kita mencabar SPRM, kalau mu (SPRM) boleh begitu cepat nak siasat itu nak siasat ini yang melibatkan orang-orang politik dari Pakatan Rakyat,

”kita cabar ketelusanya, kita cabar kewibawaandia samada dia boleh meyiasat secara telus atau tidak,”tegasnya.


Ulasan