Eidul Adha 1430H, Hari Haji Akbar

MARANG – Hari raya Eidul Adha pada tahun ini yang jatuh pada hari Jumaat di panggil sebagai Haji Akbar, kerana hari wukuf di Arafah dan hari ‘nahar’ atau hari ke 10 Zulhijjah jatuh pada hari Jumaat.

http://buletinonline.net/images/stories/berita14/tokgurukorban.JPGDemikian dinyatakan oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, dalam mukaddimah khutbah Eidul Adhanya, di masjid Rusila hari ini.

Katanya, hari haji akbar penting kerana pada hari tersebut Allah mengisytiharkan berlepas diri dari orang-orang musyrikin sebagaimana dinyatakan dalam surah atTaubah, ayat ke sembilan.


Beliau turut mengingatkan seluruh umat Islam bahawa perbuatan syirik itu bukan hanya menyembah patung dan berhala, tetapi seseorang Islam menjadi syirik apabila mengadakan undang-undang yang lain daripada undang-undang Allah dan mempercayai kepada undang-undang tersebut.

”Termasuklah syirik itu, mengadakan undang-undang yang lain daripada undang-undang Allah, dan percaya kepada undang-undang itu,

”mengadakan peraturan lain daripada peraturan (yang telah ditetapkan oleh) Allah dan menerima peraturan itu,”jelasnya.

Menurutnya, Allah telah menetapkan undang-undang (syariat) ke atas manusia yang berkait dengan ibadat, makan minum,  pakaian dan pergaulan.

Begitu juga, katanya, Allah menetapkan undang-undang yang berkaitan dengan politik, ekonomi dan pemerintahan negara.

http://buletinonline.net/images/stories/berita14/drazmankorban.jpgSebaik selesai menunaikan solat sunat Edul Adha, beliau yang juga Ahli Parlimen Marang telah bertemu dan beramah mesra dengan jamaah yang hadir.

Ustaz Abdul Hadi turut menunaikan ibadah korban dengan menyembelih tiga ekor lembu (gambar atas) di perkarangan Masjid, dan diagih-agihkan dagingnya kepada orang ramai.

Sementara itu, di Masjid Tahfiz Tok Jiring, Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Abu Bakar menyampaikan khutbah dan mendirikan solat sunat Eidul Adha dan menyembelih dua ekor binatang korban.

Manakala di DUN Jabi, Setiu, Ketua Penerangan PAS Kawasan, Dr Azman Ibrahim meraikan Eidul Adha bersama-sama masyarakat di Kampung Bukit Tanah.

Beliau turut bersama-sama bergotong-royong melaksanakan ibadah korban bersama PAS Cawangan berkenaan (gambar kanan - berbaju biru).


Korban MTD Chukai; Merapatkan Silaturrahim, Membantu Yang Kurang Bernasib Baik


KEMAMAN – Program korban sempena sambutan Eidul Adha Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Chukai bukan sahaja membantu mereka yang kurang bernasib baik,

http://buletinonline.net/images/stories/berita14/hanafiah%20bagi%20daging.jpg malah menjadi ‘jambatan’ merapatkan ukhuwah dan silaturrahim di kalangan warganya.

Pengarah MTD Chukai, Haji Hanafiah Mat berkata (gambar - paling kiri, sedang memberikan daging korban kepada seorang penduduk), sebanyak 62 ekor lembu telah dikorbankan oleh 19 cawangan, sehingga petang semalam.

Menurutnya, daging korban seberat antara 500 hingga 800 gram telah diagih-agihkan kepada lebih 700 orang penduduk.

”Korban semua sekali adalah 62 ekor lembu, kesemua cawangan kecuali 3 sahaja yang tidak berpeluang untuk melaksanakan korban pada tahun ini,”katanya ketka dihubungi Buletinonline semalam.

Beliau berkata, program yang bermula pada hari raya pertama itu telah dapat merapatkan silaturrahim dikalangan penduduk, tanpa mengira fahaman politik dan latarbelakang ‘kepartian’.

”Sebagai contoh, program di kampong Geliga dan Kuala Kemaman, daging korban di hantar kesetiap rumah, dan AlhamuduliLlah, orang ramai menerimanya dengan baik,”ujarnya.

Menurut maklumbalas yang beliau terima dari para petugas, katanya, walaupun ada kedengaran pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) melaksanakan korban dibeberapa tempat, namun tidak ada agihan daging yang dibuat.

Justeru, beliau berharap, sikap bantu membantu dan silaturrahim yang terjalin dapat diteruskan, agar mereka yang kurang bernasib baik terbela dan tidak ‘terlepas dari pandangan’.


Korban DUN Sura Melebihi Parlimen Dungun


DUNGUN - Cuaca yang baik bermula Khamis lalu, memberi peluang kepada sebahagian besar umat Islam untuk menyempurnakan ibadah qurban sempena Eidil Adha pada tahun ini.

http://buletinonline.net/images/stories/berita14/korbanwhassan1.jpgSebanyak lebih 60 ekor lembu di DUN Sura telah disembelih dan dikorbankan sempena Eidul adha sepanjang hari raya pertama dan kedua baru-baru ini, melebihi dari jumlah Parlimen Dungun sebagaimana dilaporkan akhbar perdana.

Menurut Laman Blog N27 DUN Sura, Majlis Tindakan DUN Sura telah mengambil inisiatif menyelaras qaedah agihan daging qurban bermula sejak tahun lalu.

Sementara itu sebanyak 365 kampit beras yang disumbangkan melalui YB ADUN Sura, Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli turut diagihkan kepada faqir miskin di seluruh cawangan dalam DUN Sura.

Setiap mereka juga penerima agihan daging qurban yang diserahkan melalui PAS Cawangan ke setiap rumah yang telah dikenalpasti.

Setiap PAS Cawangan mengenalpasti seramai sekurang-kurangnya 25 hingga 30 orang faqir miskin sebagai penerima sumbangan ini.

Ulasan