Konsert Piala Monsun Dilanda Ribut Monsun

KUALA TERENGGANU – Konsert Piala Monsun yang diadakan di Dataran Shahbandar disini semalam 1 Disember, dihentikan kerana dipukul ‘ribut monsun’ musim tengkujuh.
 Konsert yang tidak mendapat sambutan, anjuran bersama kerajaan negeri dengan majalah URTV cuba diteruskan walaupun hujan ‘gelombang ketiga musim tengkujuh’ turun tanpa henti sejak kelmarin.

Dengan kehadiran tidak lebih 200 orang dan dimulakan agak lewat, konsert yang akan memperkenalkan 12 peserta kejohanan perahu layar itu dihentikan setelah keadaan cuaca tidak dapat dikawal.

Hujan mula turun kira-kira jam 10 malam disertai angin yang bertiup kuat, namun penyanyi yang beraksi ketika itu berkata ‘kita berdoa supaya hujan akan berhenti’ dan kalau hujan ‘kita akan basah bersama’.

Sebaliknya, hujan turun semakin lebat dan angin semakin kuat, menyebabkan penonton  ‘bersegera’ meninggalkan lokasi.

Pada jam 10.35 malam, pengumuman dibuat menyatakan konsert terpaksa dihentikan kerana sebab-sebab keselamatan.

Berikutan hujan lebat turun selama 30 minit, kawasan sekitar Dataran Shahbandar telah bertukar ‘menjadi kolam’


http://buletinonline.net/images/stories/berita15/konsertmcupdilandaribut10.JPG

http://buletinonline.net/images/stories/berita15/konsertmcupdilandaribut9.JPG

http://buletinonline.net/images/stories/berita15/konsertmcupdilandaribut3.JPG
















http://buletinonline.net/images/stories/berita15/konsertmcupdilandaribut7.JPG















http://buletinonline.net/images/stories/berita15/konsertmcupdilandaribut6.JPG

Banjir Kilat Setiap Tahun Kerana Tiada ‘Longkang Tengkujuh’ (Monsoon Drain)


- Bukti (Kedua) Monsoon Cup Tidak Membawa Banyak Manfaat

KUALA TERENGGANU
– Beratus-ratus juta telah dibelanjakan oleh kerajaan negeri menganjur ‘Monsoon Cup’,

http://buletinonline.net/images/stories/berita15/banjirdiceronglanjut.JPGsedang  ‘Bandaraya’ Kuala Terengganu ‘monsoon drain’ pun tak ada!

Itulah keluhan penduduk, warga Kuala Terengganu yang terpaksa bercekang mata dan tidak dapat tidur lena apabila musim monsun tiba, kerana bimbang air longkang akan melimpah.


”Tiap-tiap tahun ada (banjir kilat), kalau boleh kita minta buat longkang beri molek (jadi lebih baik), sebab ini bukan ‘banjir’, ini longkang punya air naik,”kata seorang warga emas, Wei Ah, 58, ketika ditemui Buletinonline.


Menurutnya, satu hari kelmarin, 1 Disember, berlaku dua kali air longkang melimpah dan membanjiri, hingga ke dalam rumahnya, sekali pada jam 6 petang dan kali kedua berlaku pada jam 10.30 malam.


http://buletinonline.net/images/stories/berita15/WeAhtimbaair.JPG“Hari ini dah dua kali, (tahun ini) dalam dua tiga bulan ini sudah lima kali, susah kita (jadinya),”keluhnya, yang sedang menimba air keluar, dari ruang tamu rumahnya (Gambar kanan)

Seorang lagi penduduk Taman Perumahan Cerong lanjut, Beow Tin, 60, berkata, penduduk dipersekitaran itu telah menderita selama 35 tahun.

Beliau sendiri pernah menulis surat kepada bekas Menteri Besar, Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad, memohon supaya dibina ‘Longkang Monsun’ (Monsoon Drain) bagi menyelesaikan masalah dilanda banjir kilat setiap kali tiba musim tengkujuh.

”Sudah 35 tahun, mula-mula sekali saya buat (tulis) surat kepada (Tan Sri) Wan Mokhtar

(Menteri Besar) masa tu, sehingga sekarang tak selesai masalah,

”saya minta buat longkang besar sikit, ‘Monsoon Drain’ lah, ini kecil tak padang (cukup), air dari bukit, ni (jadi) slow (perlahan) pasal atas bukit ada projek (yang membawa lumpur),”jelasnya.

Menurutnya, projek pembangunan Puncak Panorama yang sedang dilaksanakan di atas Bukit Pak Apil ‘ada kaitan’ dan menyumbang kepada banjir kilat menjadi lebih teruk.

(Ketiadaan ‘Monsoon Drain’ sebagai satu infrastruktur penting Bandaraya Kuala Terengganu, adalah satu bukti yang jelas, menolak dakwaan bekas Exco Terengganu, Dato; Wan Hisham Wan Salleh, penganjuran ‘Monsoon Cup’ membawa banyak manfaat kepada rakyat)

Bukti(1) Monsoon Cup Membazir, Kurang Memberikan Manfaat Kepada Rakyat Terengganu

 
KUALA TERENGGANU – Tidak dinafikan penganjuran Monsoon Cup memang ada manfaat, namun dengan ratusan juta yang dibelanjakan, manfaat yang diperolehi rakyat adalah terlalu sedikit,
malah ada golongan yang langsung tidak mendapat apa-apa manfaat.

Sebagai contohnya, golongan nelayan, langsung tidak mendapat apa-apa manfaat dari sukan perahu layar itu, sedangkan disebut-sebut dan ditulis secara fakta, idea menganjurkannya berkait rapat dengan nelayan.

Bekas Pengerusi T-Best Events, penganjur Monsoon Cup, Dato’ Wan Hisham Wan Salleh cuba mengelirukan rakyat Terengganu dengan apa yang diperolehi dari penganjuran Monsoon Cup.

Beliau menyebut, 'kejayaan' yang dimaksudkan sukar diterjemah dalam bentuk data atau statistik, tidak dinafikan sejak ia dimulakan pada 2004, pelbagai sektor di negeri Terengganu menerima manfaatnya sama ada secara langsung atau tidak.

Rakyat Terengganu tentu faham, sekiranya tidak dapat diukur dan dibuktikan, kejayaan yang dimaksudkan itu ‘hampir-hampir tidak ada’, kerana sekiranya ia ada, pasti dapat dibuktikan.

Sehubungan itu, krew Buletinonline akan membuktikan bahawa Monsoon Cup tidak membawa manfaat yang banyak kepada rakyat, sepanjang penganjuran tahun ini (2009).

Tinjauan ke tapak Karnival Monsoon di Dataran Shahbandar semalam menyimpulkan, tidak ramai dari golongan peniaga Terengganu yang menjalankan perniagaan.

Rata-rata peniaga, adalah datang dari luar, berdasarkan lori dan van serta temubual dengan para peniaga berkenaan.

Lihat gambar-gambar dibawa
h;.

http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20001.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20002.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20006.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20007.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20008.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20009.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20010.jpg
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/MCup1%20011.jpg

 

Negeri Kedua Termiskin Menawarkan Hadiah Paling Lumayan Di Dunia !


KUALA TERENGGANU – Terengganu, negeri yang kedua termiskin di Malaysia, selepas Sabah, menawarkan hadiah yang paling lumayan dalam edisi kelima Kejohanan Lumba Perahu Layar Piala Monsun.

http://buletinonline.net/images/stories/berita14/mcupmembazir.jpgSukan yang penuh kontroversi dan misteri itu akan berlangsung di Pulau Duyong di sini dari 1-6 Disember, menawarkan hadiah wang tertinggi dalam semua kejohanan dan sukan pelayaran di seluruh dunia dengan jumlah RM1. 57 juta (USD454, 000).

Peningkatan hadiah wang tunai tersebut dilaporkan kerana komitmen penaja utama dan kerajaan negeri Terengganu.

Pemenang kejohanan tersebut akan meraih RM360, 000 (USD104, 000) sementara pasukan yang terditempatkan terkcorot juga (tempat ke 12) masih boleh menerima RM50, 000 (USD14, 400).

Sementara itu, Pengarah Piala Monsun, Datuk Wan Hisham Wan Salleh berkata matlamat tersirat penganjuran piala monsoon tercapai.

Beliau dilaporkan berkata, walaupun 'kejayaan' yang dimaksudkan sukar diterjemah dalam bentuk data atau statistik, sejak ia dimulakan pada 2004, pelbagai sektor di negeri pantai timur itu menerima manfaatnya sama ada secara langsung atau tidak.

Ulasan