Halal Hub Terengganu ; Tidak Ada Pemasaran Dan Tidak Perlu Pelabur Asing

- Exco Tidak Selaras Dengan Menteri Besar
 
KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri Terengganu menyatakan, sehingga kini tidak ada satu rancangan pemasaran yang meyakinkan dibuat untuk memasarkan hasil-hasil pengeluaran dari ‘Halal Hub’ negeri Terengganu.


Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Muhamad Awang Tera juga memberitahu, tidak perlu kepada pelabur asing untuk memajukan Halal Hub tersebut.

(Gambar - Pelan kedudukan tapak Halal Hub di Chendering yang dilaksanakan oleh Permint)

Muhamad berkata demikian ketika menjawab soalan lisan yang dikemukakan oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (ADUN Rhu Rendang).

Kenyataan Muhamad jelas bertentangan dengan apa yang dikemukakan oleh Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said berkaitan polisi atau dasar Halal Hub.

 
Pada 28 Februari lalu, Ahmad berkata dimana Pertima Terengganu Sdn Bhd disasarkan untuk menjadi Halal Hub dunia apabila menerima pelabur asing, mengetin produk daging korban Islamic Relief Worldwide di kilang Pertima.

"Kita akan mempelbagaikan pengeluaran kilang ini, sejajar dengan hasrat untuk menjadikan Pertima sebagai hub-halal yang utama," katanya ketika berucap merasmikan penghantaran produk daging korban terbabit.

Justeru samada Exco, Mohd Awang Tera atau Menteri Besar, Dato' Ahmad Said yang tidak pasti tentang polisi Halal Hub negeri, atau sememangnya program Halal Hub negeri Terengganu tidak ada satu polisi.

Ulasan