Makan Ubi Kayu dan Tanam Ubi Gadung

KUALA TERENGGANU – Orang- orang Umno dan Barisan Nasional (BN) sering memburuk-burukkan musuhnya, terutama pesaing rapatnya dari PAS, dengan pelbagai fitnah dan tohmahan.

Antara yang kerap diucapkan oleh orang-orang Umno ketika berkempen adalah, sekiranya PAS memerintah, rakyat akan makan ubi kayu, sebagaimana zaman penjajahan Jepun.

Namun, menurut Ketua Pemuda PAS, Ustaz Mohd Nor Hamzah, tidak perlu tunggu sehingga PAS berkuasa, rakyat negeri Terengganu akan makan ‘ubi gadung’

”Dia (Umno) kata kalau PAS memerintah, (rakyat) makan ubi kayu semula, (tidak perlu) makan ubi kayu, (sebab) Ahmad Said (Menteri Besar) memerintah pun nak buat (tanam) ubi gadung,”katanya sambil mengkritik rancangan pembangunan Menteri Besar Terengganu yang menjadikan penanaman ubi gadung sebagai satu projek di Kijal.

Ustaz Mohd Nor, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bagi kawasan Bukit Payung berkata demikian ketika menyampaikan ucapan, selaku tuan rumah mengalu-alukan Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, yang mendakan lawatan ke negeri Terengganu baru-baru ini.

Menurutnya, banyak projek-projek Menteri Besar Terengganu, bukan sahaja dikritik oleh PAS sebagai pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri (DUN), malah oleh ADUN Umno sendiri.

ADUN Umno turut menyatakan terdapat unsur-unsur penyelewengan dan pembaziran serta tidak mengruntungkan rakyat, dalam projek-projek yang dilaksanakan MB Terengganu.

Yang Berhormat Alias Abdullah, (ADUN) Alor Limbat, pernah membawa ke dalam Sidang DUN, sebotol kecil air zam-zam dan dua plastik (gajut) kecil buah kurma sebagai satu sampel, wujudnya penyelewengan dalam program pembahagian kurma dan air zam-zam pada bulan Ramadhan yang lalu.

"YB Alias Abdullah, ADUN Umno sendiri berkata adalah tidak munasabah, sebotol kecil air zam-zam, dicampur dua plastik kecil kurma, setiap plastik ada enam biji kurma, berharga RM45,"kata Ustaz Mohd Nor

MB Terengganu Dato' Ahmad Said juga sering memberikan jawapan yang tidak realistik, bersifar peribadi yang tidak mewakili kepentingan seluruh rakyat.

Apabila diajukan pertanyaan kata Ustaz Mohd Nor, mengapakan perlu projek penanaman ubi gadung dibuat, MB berkata, beliau teringat zaman ibu bapanya dulu, yang susah dan terpaksa makan ubi gadung.

Berkaitan program pemberian air zam-zam yang menelan belanja besar kewangan negeri, Ahmad berkata ada rakyat yang menangis mendapat pemberian kurma dan air zam-zam ter beebut, kerana tidak pernah makan buah kurma dan minum air zam-zam!

Ulasan