Guru, Pejabat Pelajaran Daerah Mangsa Politik Umno-BN

TEMERLOH - Para guru dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) disini menjadi mangsa, apabila pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) memergunakan jabatan kerajaan tersebut untuk tujuan memancing undi menjelang pilihanraya kecil Dwean Undangan DUN) Kerdau

Pada Rabu 2 Mac, dengan menggunakan PPD, Umno-BN telah memanggil semua guru-guru dalam daerah ini untuk satu perjumpaan politiK dengan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang diadakan di Sekolah Menegah Integrasi Kerdau.

Walaupun Muhyiddin juga adalah Menteri Pelajaran, pertemuan tersebut tidak ada kepentingan dari segi pendidikan, selain cuba mempengaruhi para guru-guru agar menyokong Umno-BN sekaligus memburuk-burukkan lawan mereka, PAS

Beberapa orang guru merasa terkejut, apabila dibekalkan dengan enam helai risalah yang sarat dengan kempen politik sebaik mereka mendaftar untuk program tersebut.

Menurut mereka, sudahlah terpaksa meninggalkan murid, kelas dan aktiviti di sekolah, pemimpin Umno 'menangguk diair yang keruh' apabila melibatkan guru dengan politik kepartian.

Mereka mengeluh, walaupun berat hati, terpaksa menghadirkan diri kerana surat arahan tersebut dikeluarkan oleh PPD,isan Nasional

"Ia jelas dengan seruan "tekadkan pilihan anda, undilah Barisan Nasional" dalam risalah yang diedarkan,"ujar seorang guru.

Katanya, tindakan pemimpin Umno-BN itu akan menghilangkan fokus patra guru mendidik anak bangsa dan melahirkan generasi masa depan yang seimbang.

"apabila seorang guru yang sepatutnya berkecuali dalam soal parti politik, disuap dengan bahan 'politik ekstrem' soal rasis, sudah tentu ia mempengaruhi emosi,"katanya lagi

Hari ini, 3 Mac, tidak cukup dengan Muhyiddin sebagai Menteri Pelajaran, Fuad Zarkashi yang diamanahkan sebagai Timbalan pula akan sekali lagi mengganggu warga pendidik disini.

Guru-guru yang sudah dikenalpasti sebagai pengundi DUN Kerdau dipaksa hadir dalam satu pertemuan pagi ini.

Sekali lagi guru-guru tersebut akan meninggalkan murid, kelas dan aktiviti sekolah.

Bukan setakat itu, pemimpin Umno juga menyalahgunakan Sistem Maklumat Murid (SMM) yang bertujuan meningkatkan pentadbiran Hal Ehwal Murid (HEM), sebaliknya digunakan sebagai maklumat untuk tujuan politik Umno-BN.

Ulasan