Idris Jusoh 'pukul anak sindir menantu'

TEMERLOH - Hasrat bekas Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Idris Jusoh yang ingin bersara tetapi mel;etakkan syarat dianggap seperti perumpamaan 'pukul anak sindir menantu'.

Menurut Penolong Setiausaha PAS Terengganu Haji Hanafiah Mat, Idris sebenarnya menyindir Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said sekaligus mencabarnya supaya turut meletakkan jawatan dan bersara.



"Kenyataan Idris (umpama) pukul anak sindir menantu memberi gambaran (cabaran) kepada Ahmad Said supaya Ahmad (turut) berundur kerana Ahmad Said lebih 'senior' (lama) dari beliau (Idris),"ujarnya ketika ditemui dalam kempen pilihanraya kecil DUN Kerdau disini, semalam.

Menurutnya, Ahmad Said telah empat kali menyertai pilihanraya lebih awal dari Idris sejak menentang Shaberry Chik dalam pilihanraya kecil DUN Kijal.

Oleh itu, beliau merumuskan, kenyataan Idris merupakan isyarat supaya berundur tersebut ditujukan kepad Dato' Ahmad Said yang sepatutnya digantikan dengan muka-muka baru.

Dalam pada itu, ketika mengulas syarat yang diletakkan Idris bahawa muka-muka baru itu hendaklah besih adalah mustahil kerana menurutnya semua pemimpin Umno terlibat dengan rasuahdari gejala rasuah beliau berkata amat sukar untuk mencari pemimpin Umno yang tidak terlibat dengan rasuah

Ulasan