Kerajaan Umno semakin ‘gelojoh’ ambil tanah orang Melayu

- rampas tanah rakyat tanpa membayar pampasan
KUALA NERUS
–  Isu tanah telah menjadi isu rakyat kerana kerajaan Umno yang memerintah Terengganu hari ini, semakin gelojoh mengambil dan merampas tanah-tanah orang Melayu.

Persoalan yang timbul ekoran tindakan itu adalah, apakah pertimbangan kerajaan terhadap pengambilan tanah orang-orang Melayu sekiranya kerajaan  Umno Terengganu adalah sebuah kerajaan orang-orang Melayu?

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pemngambilan Tanah Kampung Banggol Donas, Encik Salleh Embong, yang juga bekas Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kuala Nerus, berkata demikian dalam program Dailog Rakyat di Seberang Takir, dekat sini, Sabtu, 12 Mac

“Kalau betul lah negeri Terengganu dipimpin oleh seorang  melayu, yang sememangnya mengamalkan ketuanan Melayu, dimanakah pertimbangan kita untuk tolong orang melayu ?

”di akhir-akhir ini , kerajaan semakin gelojoh dalam pengambilan tanah rakyat, ”katanya ketika berucap pada program Dailog Rakyat di Seberang Takir, Sabtu, 12 Mac.

Katanya, hampir di semua tempat yang terlibat dengan pengambilan balik tanah telah mendapat bantahan dari rakyat.

Ia berlaku, katanya, disebabkan rakyat tidak berpuas hati dengan prosedur dilaksanakan dan pampasan yang diberikan oleh kerajaan ke atas tanah yang dirampas.

Pengambilan tanah dengan ‘serta merta’ itu menurut Salleh, kerana kerajaan mengatakan ia adalah satu projek ‘terdesak’.

”Dalam pemgambilan tanah rakyat, kalau dulu dia bagi notis dengan boring A, sampai kepada boring B, bagaimana nak masuk tanah orang, proses pembayaran dan sebagainya,

”sekarang mereka tidak mengamalkan (prosedur) itu semua, sebab katanya projek terdesak,”jelas Salleh.

Beliau menempelak kerajaan Terengganu kerana selalu mengamalkan sikap, melaksanakan projek ‘terdesak’ yang tiada perancangan rapi.

Menurutnya, disebabkan amalan pembangunan ‘terdesak’ tersebut, telah menyebabkan bumbung Stadium Sultan Mizan telah runtuh.

”Keruntuhan berlaku kepada stadium negeri (Sultan Mizan) kerana tidak cermatnya kerajaan negeri yang sepatutnya untuk kepentingan rakyat,”tegasnya

Beliau menyifatkan pengambilan tanah dari Kampung Jeram ke Kampung Banggol Tuan Muda adalah satu rampasan kerana kerajaan mengambil tanah tanpa membayar pampasan kepada pemiliknya.

Katanya, apabila Pejabat Tanah mengeluarkan ‘borang K’ kepada pemilik tanah, tanpa sebarang bayaran, ia bermakna kerajaan telah merampas ketanah tersebut.

Sedangkan, menurutnya, rakyat dilindungi oleh Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan

”Dibawah perkara 13 (Perlembagaan Persekutuan) tidak ada sesiapa yang boleh mengambil tanah hatta (walupun) kerajaan atau orang lain, kecuali di bayar pampas an secukupnya,”tegas Salleh lagi.

Oleh itu, beliau berkata, kezaliman itu tidak patut berlaku kerana menurutnya yang merampas tanah adalah orang Melayu dan yang dirampas adalah tanah orang Melayu.

Katanya, keadaan itu berlaku kerana projek yang dilaksanakan adalah untuk mendapat wang segera dari pembiayaan ‘Dana Khas’ kerajaan persekutuan.

Beliau melahirkan rasa kesal kerana wakil-wakil rakyat yang bertanggungjawab tidak hadir ke program Dailog yang diadakan itu.

“Tapi sayang, wakil-wakil rakyat yang sepatutnya bertanggungjawab dalam hal ini, yang sepatutnya hadir pada malam ini,

”(Dato’ Nasir Ibrahim Fikri) sebagai Ahli Parlimen Kuala Nerus, (dan pengambilan tanah) berlaku di Kuala Nerus, sepatutnya beliau hadir,”ujarnya

Ulasan