Program PGU sebab Najib lawat Terengganu


http://buletinonline.net/images/stories/berita46/mesyagungknerus%20079.jpgKUALA NERUS - Lawatan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak adalah bukti kejayaan program Badan Perhubungan PAS negeri Terengganu, Himpunan Kebangkitan Rakyat; PAS Ganti Umno (PGU)

Timbalan Pesuruhjaya 2 PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahri Mamat berkata Umno cukup bimbang dengan perkembangan 'mood' rakyat yang semakin 'bangkit' telah memaksa pimpinan Umno peringkat pusat turun ke negeri Terengganu.

"Ini merupakan kejayaan program Badan Perhubungan PAS, (PAS Gnti Umno) PGU, apabila kita melancarkan program PGU di Selatan dan Utara dan yang terdekat (akan datang) ini di kawasan tengah, nampaknya Umno cukup bimbang dengan perkembangan 'modd' rakyat yang semakin meningkat khususnya di kalangan pemuda-pemuda,

"yang memaksa pimpinan (Umno) pusat terpaksa turun ke Terengganu untuk membantu,"jelasnya dalam sidang media selepas perasmian Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kuala Nerus, disini, 23 April.

Menurutnya, lawatan presiden Umno itu juga menunjukkan permasalahan dalaman dikalangan pemimpin Umno Terengganu masih belum selesai.

Turut hadir adalah Timbalan Pesuruhjaya 1, Dato; Ustaz Abu Bakar Chik.

Ustaz Abu Bakar berkata, Najib tahu rakyat Terengganu marah dengan Umno-BN kerana diskriminasi yang telah dilakukan oleh pemimpin pusat terhadap negeri Terengganu.

"Diskriminasi kerajaan pusat terhadap negeri Terengganu daripada (sejak) merdeka sehingga sekarang, dan dia (kerajaan pusat) janji nak beri balik royalti minyak masih lagi tidak diberi,"tegasnya.

Disamping itu, menurutnya yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, kerajaan pusat juga mendiskriminasikan Terengganu dalam pelbagai perkara termasuk perlantikan Menteri, Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen dan lain-lain.

"Jawatan-jawatan penting tidak di pandang (dilantik rakyat Terengganu),"katanya, yang menambah, tujuan lawatan Najib adalah untuk memujuk rakyat Terengganu
Perkara tersebut disahkan apabila Najib dikatakan akan bertemu dan melihat sendiri kehidupan rakyat negeri ini dalam lawatannya ke Terengganu pada 30 April.

Setiausaha Badan Perhubungan Umno Terengganu Datuk Tengku Putera Tengku Awang berkata aturcara Perdana Menteri selama sehari itu berkisar kepada pertemuan dengan rakyat.

Najib juga dilaporkan supaya mengelakkan sebarang protokol dipercayai bagi mengurangkan 'renggang' diantara pemimpin Umno dan rakyat negeri Terengganu.

Ulasan