Tarikh sudah tamat tempoh, bangunan belum siap lagi

http://buletinonline.net/images/stories/berita46/skkomplekstokjiring.jpgKUALA TERENGGANU - 'Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional' gagal menepati slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian di Utamakan' yang menjadi 'wirid utama' pemimpin kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Pembinaan bangunan projek pendidikan bagi Sekolah Kebangsaan Kompleks Tembesu di Kampung Tok Jiring di sini sepatutnya telah siap mengikut tempoh yang dicatatkan pada papan tanda projek itu.

Tarikh mula kerja bangunan projek tersebut adalah pada 9 Oktober, 2009 dan tarikh tamat kerja bangunan adalah pada 11 April baru-baru ini.

Namun begitu, tinjauan Buletinonline mendapati, tidak sampai separuh dari pembinaan bangunan tersebut yang telah disiapkan.

Pembinaan projek kerajaan BN dibawah RMK ke 9 ini mencetuskan kontroversi apabila kontrakor utama yang dilantik adalah dimiliki oleh 'Orang Kuat Umno' (OKU).

Kontraktor projek terbabit adalah M.Z.Hakujaya Sdn Berhad yang beralamat di Gelugor Kedai Kuala Terengganu, dikesan milik kepada Ketua Pemuda Umno Terengganu, Shaiful Bahri Baharudin.

http://buletinonline.net/images/stories/berita46/skkomplekstokjiring2.jpgProjek ini juga dilaporkan memulakan kerjanya lewat 3  bulan dari tarikh mula kerja yang dicatatkan diatas papan tanda sebagaimana dilaporkan Buletinonline pada 2  Februari, 2010

Ia terbukti 'bikin tak serupa cakap' Menteri Kerjaraya Umno-BN, Datuk Shaziman Abu Mansor pada 24 November, 2009

Shaziman menyatakan projek yang semua projek pembinaan kerajaan yang lewat 20 peratus atau dua bulan daripada tempoh patut siap dikategorikan sebagai projek sakit.

Kata Shaziman, projek sakit akan dipantau rapi supaya dilaksanakan sebaiknya, jika kontraktor masih gagal menyiapkannya kerajaan akan membatalkan kontrak berkenaan bagi membolehkan ia ditender semula.

M.Z. Hakujaya juga telah dianugerahkan beberapa projek 'mega' ratusan juta ringgit dari tahun 2000 hingga 2009 dan membolot perolehan keseluruhannya  RM297 juta

Ia termasuk projek yang telah melanggar hak penduduk Kampung Banggol Donas dalam pembinaan Jalan dan Jambatan Jeram Kampung Tok Kong ke Bukit Guntong yang bernilai RM225 juta.

Pada Oktober lalu, Encik Salleh Embong, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Perduduk Kg. Banggol Donas telah menghantar memorandum dan aduan rasmi kepada pihak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM).

Namun kerajaan terus melaksanakan projek tersebut tanpa menghiraukan bantahan rakyat.

http://buletinonline.net/images/stories/berita46/skkomplekstokjiring1.jpg

Ulasan