PAS menjadi teras politik apabila menang 60 kerusi parlimen.

KUALA TERENGGANU - PAS akan menjadi teras politik negara sekiranya dapat memenangi 60 kerusi Parlimen dalam pilihanraya umum ke-13 akan datang.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata DAP hanya mampu bertanding paling maksima 40 kerusi dari 222 buah kerusi parlimen yang dipertandingkan.

"politik Malaysia masih lagi (dikuasai) oleh Melayu Islam, DAP dalam dailog kelmarin, dia kata dia tak boleh (bertanding) lebih daripada 40 kerusi (parlimen) daripada 222 kerusi,


"bermakna baki lagi adalah kerusi Melayu Islam, inilah yang menjadi rebutan antara PAS dan Umno, sekiranya PAS menguasai 60 kerusi sahaja, PAS sudah boleh menguasai negara,"jelasnya ketika menyampaikan Ucaputama dalam program Nadwah Ulamak; Membina Negara Berkebajikan, di Kuala Ibai, Rabu 20 Julai.

Menurutnya, kini kedudukan Umno di Parlimen hanyalah sebanyak 78 kerusi, manakala PAS mempunyai 23 kerusi.

Sekiranya PAS boleh memenangi sehingga 60 kerusi, katanya, Umno hanya tinggal sekitar 40 kerusi sahaja.

"Bila dia jadi 40 kerusi, kita (PAS) ada 60 kerusi, maka PAS menguasai teras politik negara, (oleh itu) kita perlu merangka strategi menguasai undi-undi Melayu Islam,"tegasnya.

Namun begitu, kata beliau, adalah malang kepada pengundi Melayu Islam hari ini kerana telah diperbodohkan oleh media Melayu sendiri, iaitu RTM, TV3, Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Sebaliknya, menurut Ahli Parlimen Marang itu, para pengundi bukan Melayu dan bukan Islam hari ini  memiliki sikap terbuka menyokong calon-calon PAS yang bertanding.

"Sehingga kawasan (dimana) PAS bertanding lawan orang Cina MCA, orang Cina boleh mengundi PAS tidak mengundi MCA,

"tapi orang Melayu Umno, di kawasan yang kita berlawan dengan MCA dan India (MIC), mereka boleh mengundi calon MCA dan MIC,"ujarnya.

Menurutnya, melalui Hiwar atau dailog diantara parti-parti Pakatan Rakyat yang diadakan baru-baru ini, semua anggota di kalangan bukan Islam telah menerima konsep Negara Berkebajikan yang dibentangkan oleh PAS.

Sokongan mereka terhadap usaha PAS meninggikan Islam sebagai agama persekutuan, katanya, turut diterima sebulat suara dalam resolusi sebelum ini.

Ulasan