Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional.......turun secara sopan, jangan turun secara tunggang langgang

- Ucapan penuh Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, 11 Julai, 2011, sekembalinya setelah ditangkap selama 4 jam oleh polis dalam Himpunan BERSIH 2.0

Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kepada semua, saudara saudari yang hadir dan yang tidak dapat hadir, yang mengikuti demonstrasi aman di Kuala Lumpur, saya ucapkan terima kasih kepada semua.

Sebenarnya kita mempunyai sikap dan pendirian yang yang satu, mengajak kebaikan kepada negara dan seluruh rakyat dengan cara yang aman dan adamai melalui pilihanraya yang adil



Himpunan yang dianjurkan oleh Bersih 2.0, yang diatur oleh NGO, Pertubuhan-pertubahan Bukan Kerajaan di kalangan Islam dan bukan Islam. Mereka bukan parti-parti politik dan mereka tidak terlibat dengan pilihan raya.

Mereka adalah kalangan cerdik pandai, di kalangan profesional di seluruh negara pelbagai kaum. Yang melihat banyak perkara yang tidak kena, yang boleh merosakkan negara kerana merosakkan demokrasi, walau pun hari ini Umno menganjurkan perhimpunan. Presidennya mengatakan, hendak mendukung dan menghidupkan demokrasi.

Demokrasi jenis apa? Kita mahu demokrasi yang mencerdikkan rakyat dan bukan demokrasi yang membodohkan rakyat. Demokrasi adalah hak rakyat untuk menjadi hakim yang adil. Rakyat mestilah diberi peluang untuk mendapatkan maklumat daripada semua parti yang bertanding. Bukan hanya maklumat dari satu parti yang memerintah dan sedang memerintah sahaja.

Parti yang tidak memerintah mereka tidak mendapat maklumat. Dan kita mesti sedar, bagi orang Islam kerajaan yang sempurna hanya kerajaan Allah SWT sahaja.

Kerajaan manusia tidak sempurna mereka perlu ditegur, mereka perlu dibaiki, demokrasi adalah peluang untuk rakyat mengajar parti yang memerintah yang silap. Rakyat mesti tahu apa kesilapan dan apa kesalahan. Jangan ditutup dan apa yang berlaku hari ini tv, radio, surat khabar yang disebar dengan luas semuanya memuji kerajaan yang memerintah, kerajaan Barisan Nasional. Menutup segala kesalahannya, seolah-olah sempurna macam Tuhan. Ini satu ajaran salah yang sangat besar.

Dalam masa yang sama rakyat tidak diberi peluang mengundi dengan cara yang adil, ada undi pos, ada pengundi ‘hantu’. Pengundi yang sudah meninggal dunia mengundi juga, pengundi yang mengundi acap kali, pengundi yang tidak bertanggungjawab, pengundi yang miskin yang ‘dibeli’ dengan duit orang-orang kaya yang bagi rasuah politik. Mereka bagi rasuah kepada pemimpin-pemimpin Barisan Nasional. Bagi rasuah kepada rakyat untuk mengundi mereka.

Selepas menang, maka projek-projek mega yang besar diberi kepada ‘kaki-kaki’ rasuah ini. Sedikit sahaja hasil negara turun kepada rakyat yang miskin. Harga barang-barang naik dan tidak mampu hendak ditahan lagi. Hasil negara banyak yang ‘bocor’ degan sebab rasuah ini.

Kita mahu pilihan raya bersih dan rakyat diberi maklumat sepenuhnya. Ada kalangan yang mengatakan kenapa PAS menyokong orang bukan Islam yang menganjurkan Bersih 2.0 ini?

Kita diajar oleh Nabi Muhamad SAW. Di zaman jahiliyah sebelum Islam, Nabi SAW  diajak oleh bapa saudaranya yang bukan Islam. Hadir dalam satu perbincangan untuk menentang yang zalim dan menentang perkara yang salah yang dikenali dengan al-hilful fudzul. Nabi SAW menyebut, “Sekiranya pakatan untuk menentang yang zalim ini yang dilakukan di zaman jahiliyyah dibawa di zaman Islam, walau pun mereka orang jahiliyyah aku ikut sama”, kata Nabi SAW. Kita diajar oleh Nabi SAW.

Mereka yang menganjurkan Himpunan Bersih 2.0 ini bukan ahli-ahli politik. Tetapi mereka yang cerdik pandai yang tidak senang dengan perkara yang berlaku. Mereka menganjurkan perhimpunan aman. Saya ucap terima kasih kepada Pemuda-pemuda kita yang ikut sama muslimin-muslimat, saudara-saudari pelbagai kaum. Melayu Islam, Cina, India dan lain-lain berarak sama.

Kita arah jangan lakukan kekasaran. Kita tidak mahu berlawan dengan polis, tidak mahu berlawan dengan pasukan keselamatan. Kita tahu yang jadi ‘kepala harian’ ialah Umno-Barisan Nasional. Jika kita bergaduh dengan polis, akan jadi seperti ‘alu dengan lesung’ yang berlaga dan yang kenyangnya ayam. Mereka (Umno) yang ‘kenyang’ (untung), tidak ada gunanya.

Alhamdulillah, pemuda-pemuda kita dari semua kaum ikut arahan. Walau pun mereka (kerajaan) sekat dari segenap penjuru dan ada orang yang diharamkan masuk ke Kuala Lumpur. Macam mana kita rakyat di negeri ini diharamkan masuk ke dalam negeri kita sendiri. Orang Kuala Lumpur pun diharamkan juga masuk ke Kuala Lumpur. Dia duduk di Kuala Lumpur doh, haram macam mana.

Alhamdulillah, kita masuk dan kita adakan perhimpunan dengan jumlah yang sangat besar. Jumlah itu tidak mampu dilawan oleh polis sebenarnya. Mereka tak mampu lawan! Kalau kita nak lawan, boleh lawan. Bukan cara kita. Kita sedar mereka telah dipaksa kerajaan Barisan Nasional. Oleh pmimpin-pemimpin yang zalim ini.

AlhamduliLlah kita telah menganjurkan perhimpunan dengan cara yang baik, dengan cara yang aman walaupun disembur dengan gas pemedih mata...matanya pedih, nafasnya (jadi) sesak. Dan ada orang yang mati, ada orang yang cedera, ada orang yang tidak apa kena gas dan dia (gas) jadi ubat 'seduan'! Ada yang nak pergi lagi, kalau ada berark, ada yang nak pergi lagi dan ramai yang ditahan.

Bukan semua anggota polis ini boleh menjadi alat, ramai dikalangan mereka melayan kami dengan baik, melayan kami dengan sopan, dengan teratur. Saya pun dalam balai polis diajak bergambar, menandakan mereka bukan semuanya jadi alat Barisan Nasional.

Saya ucap terim kasih kepada anggota keselamatan dan kita ambil gambar semuanya. Yang 'berhalus' kita ambil gambar, yang 'berkasar' pun kita ambil gambar. Kerana (ada) beribu-ribu kamera, kita kumpul gambar ini menjadi saksi dan kita kenal mereka yang bersabar dan mereka yang tidak beradab.

AlhamduliLlah, dengan berkat doa saudara-saudari, dengan simpati saudara-saudari, dengan pertolongan Allah, semua kita dibebaskan. dan saya tak mahulah diberi layan yang istimewa....pergi hantar sampai ke rumah... terima kasih layanan yang baik, (tapi) janganlah untuk saya sahaja, orang lain pun kena (layan) baik juga. Kerana tidak ada beza antara kita semua.

Saya nak beritahu, bahawa kebangkitan rakyat tidak boleh dihalang, kebangkitan rakyat lebih daripada banjir, kalau halang banjir, empangan (jadi) pecah, ini akan berlaku. Dan kita beritahu, himpunan kita kali ini adalah muqaddimah Kita beri isyrat supaya Barisan Nasional bersopan, beradab dan dia kena sedar, kita orang islam diajar, tidak ada kerajaan yang kekal selama-lamanya melainkan kerajaan Allah sahaja.Termasuk kerajaan Nabi dan Rasul pun tidak kekal, semua kerajaan dunia tidak kekal, kerajaan yang kekal hanya kerajaan Tuhan sahaja.

Kita harap pemimpin-pemimpin Barisan Nasional supaya turun secara sopan, secara berdab, secara tertib. Jangan turun secara tunggang langgang yang memalukan sebagaimana yang berlaku di negara Arab, dinegara-negara lain didunia (yang) turun dengan cara yang memalukan. Kalau turun dengan cara baik, alangkah baiknya, kita jadikan demokrasi sebagai landasan

PAS adalah parti yang sabar. PAS pernah menang, PAS pernah kalah. PAS pernah jatuh kerajaan(nya), PAS sabar, tunggu puluh-puluh tahun Kita minta Barisan Nasional beradab da bersopan, ubah demokrasi dengan cara yang baik, macam negara-negara lain dalam dunia ini.

Suka saya menjelaskan, bhawa kebangkitan rakyat seperti yang berlaku pada hari ini sepatutnya tidak menakutkan Barisan Nasional. sepatutnya menyedarkan mereka. Marilah kita jadikan ini sebagai satu gelombang, yang akan diikuti dengan gelombang-gelombang yang lebih besar yang akan membersihkan panai negeri Terengganu daripada sampah-sampah.

Dan akhirnya, saya ucap terima kasih kepada semua yang hadir, mudah-mudahan Allah memberi pahala kepada semua yang terlibat, termasuk yang bukan Islam. Ada kalangan yang nak melagakan kaum, nak melagakan Melayu Cina, nak buat 13 Mei pula, ini GILA. Yang bercakap (tentang) 13 Mei, pertubuhan-pertubuhan NGO jenis-jenis ini, pasal apa tak ditangkap mereka? Mereka patut diambil tindakan, yang melakukan provokasi!

Malangnya, mereka yang ajak berubah secara damai ini diambil tindakan. AlhamduliLlah, prhimpunn BERSIH telah memberikan kepercayaan dari semua kaum kepada PAS, Parti Islam, baru mereka kenal Parti Islam adalah parti damai, parti adil, parti baik, parti yang nak ajak kepada dil dan huru hara adalah bukan perjuangan kita Kita nak aman, baik, ini (akan) menyelamatkan kita semua

Marilah kita memanjatkan doa (kepada Allah) doa orang yang kena zalim!

Ulasan