Ambil kaedah Syaidina Omar, ziarah rumah penduduk susah waktu malam.

KUALA NERUS - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tunggal, Dr Alias Razak, mengambil pendekatan berbeza dalam menyampaikan bantuan kepada penduduk dalam kawasannya.

Setiap hari, selepas solat tarawikh pada bulan Ramadhan, beliau bersama Jawatankuasa Kebajikan DUN Bukit Tunggal akan turun menziarahi rumah penduduk yang tidak berkemampuan untuk diberikan sumbangan barangan dapur.

Beliau yang juga Timbalan Yang DiPertua PAS Kula Nerus ketika ditemui berkata, beliau akan berjalan pada setiap malam sebanyak habis 20 buah rumah sebagi sasaran yang telah ditetapkan.


Katanya beliau melakukan demikian, mengambil kaedah yang dilakukan oleh khlifah Syaidina Omr al-Khtattab, menziarahi dan memberikan bantuan kepada rakyat susah pada waktu malam.

"(objektifnya berjalan) malam-malam begini, peratama sekali nak beri sumbangan kepada golongan yang kurang berkemampuan, khususnya dalam bulan Ramadhan ini, sumbangan (dalam bentuk) barangan dapur,

"kita ambil (kedah sebagaimana) Syaidina Omar pergi rumah (rakyatnya) (pada waktu) malam,"ujarnya kepada Skuad Buletin yang turut serta dalam program tersebut pada Selasa, 16 Ogos.

Beliau menafikan program yang dilaksanakannya 'meniru' program realiti 'singgah sahur' yang pernah diterbitkan oleh sebuah stesyen televisyen tempatan suatu masa dulu.

Katanya, DUN Bukit Tunggal telah melaksanakan 'ziarah Syaidina Omar' tersebut sejak lebih 10 tahun lalu.

"InsyaAllah ada keberkatan (berjalan waktu malam), (program (siang) buat 'sokmo' doh, memang DUN Bukit Tunggal buat tiap-tiap tahun,

"tiap-tiap tahun kita buat (sampaikan sumbangan rumah ke rumah) pada waktu malam, sejk daripada kita (PAS) memerintah (negeri Terengganu dahulu (1999),"jelasnya yang juga baru dilantik memegang amanah Timbalan Pesuruhjaya PAS 3, negeri Terengganu.

Ulasan