Gunakan kemudahan IT dan telekomunikasi untuk berdakwah

- Ustaz Nasruddin gesa anak muda contohi Sham Kamikaze
MARANG
- Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasruddin mengajak seluruh anak muda Islam Terengganu merevolusikan dakwah dengan memperalatkan teknologi maklumat (ICT) dan kemudahan telekomunikasi.

"lagu (macam) mana kita nak berdakwah, tackle (kena pikat) group (kumpulan) ini, dia duduk dalam (alam siber),

"maka, setiap anak muda yang ada di depan saya selepas ini kena ada satu seorang akaun facebook,"ujarnya ketika menyampaikan kuliah di masjid Rusila, Jumaat, 12 Ogos.

[Gambar - Sham Kamikaze, dulu dan kini]

Menurutnya, bukan sahaja dikalangan orang muda, bahkan beliau menggesa semua pihak turut sama dengan arus perkembangan semasa, mengambil kesempatan yang ada dalam alam siber seperti kemudahan Twitter, blog dan laman web.

Namun begitu, katanya ia mestilah digunakan sepenuhnya menyebarkan dakwah, bukan untuk tujuan 'yang mengarut', menyimpang dari landasan kebenaran.

Mengambil contoh bekas selibriti, Sham Kamikaze yang dulunya merupakan pemain gitar utama kumpulan Kamikaze , Ustaz Nasruddin menyebut, Sham kini menggunakan laman sosial fecebooknya menarik golongan muda kepada Islam.

"Sham Kamikaze seorang 'guitarist' (pemain gitar) yang terkenal, sekarng sudah bersama dengan kita, dalam facebook dia tulis simple (mudah) sahaja,

"bila masuk waktu zohor, dia tulis salam zohor, jangan lupa sembahyang zohor,"kata Ustaz Nasruddin

Menurutnya, melalui kemudahan ICT, dakwah dapat disampaikan terus ke pejabat, rumah dan di mana-mana ada kemudahan komputer dan internet, tanpa menggunakan kaedah lama untuk berdakwah dari rumah ke rumah.  

Ulasan