Hanya diambil keterangan risalah PGU 'Umno khianat Islam'

 - Tiga pemuda PAS Kuala Nerus di lepaskan jam 11.30 malam
KUALA NERUS -  Fadzil Wahab, Badarul Insan dan Saiful Nizam yang diarahkan untuk hadir ke balai polis Gong Badak pada jam 7 petang Sabtu 30 Julai, dilepaskan selepas diambil keterangan sebagai saksi dalam tempoh 4 jam setengah kemudiannya.

Menurut Fadzil, beliau telah didatangi dua orang polis dengan sebuah kereta, meminta kad pengenalannya dan dua rakan dan kemudian diarah melapor ke balai polis.
[Gambar atas - hampir 100 orang berhimpun diperkarangan balai polis Gong Badak]

"Dia (polis) kata, ada orang khabor (lapor) kepada dia, ada orang edar risalah, dia kata mungkin syak risalah BERSIH 2.0, kemudian dia ambil IC (kad pengenalan) dan buat catatan, mungkin dia rasa tak puas hati, arahkan kita melapor di balai polis,"ujarnya ketika ditemui.

Namun begitu, menurut pertimbangan Fadzil yang juga Naib Ketua Pemuda PAS Kuala Nerus, ia bukan satu tangkapan atau tahanan.

Katanya, pegawai terbabit meminta beliau dan rakannya hadir ke balai polis oleh kerana laporan yang dibuat telah diterima pihak balai polis.

"Sebab dia (polis) kata perkara itu telah sampai ke balai polis, (jadi) menjadi tugas dia untuk membuat siasatan,"ujar Fadzil ketik di temui di perkarangan bali polis Gong Badak

Katanya, ketika memeriksa kereta milik Badarul Insan, polis hanya menemui risalah PAS Ganti Umno (PGU); Umno Khianat Agama Islam, yang memang telah lama terdapat dalam kereta tersebut.

Sementara itu, selepas solat Isyak mulai jam 9.30 malam, perkarangan balai polis Gong Badak telah di hadiri oleh kira-kira 100 pemuda PAS dari cawangan-cawangan sekitar Kuala Nerus, memberikan sokongan moral.

Kira-kira pada jam 10 malam, wakil Jawatankuasa Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Dewan Pemuda PAS Terengganu, Peguam Fathi Aziz Abu Bakar hadir.

Beliau masuk ke dalam balai terbabit dan bertemu dengan dua pegawai penyiasat yang datang dari Balai Polis Kuala Terengganu.

Beberapa minit kemudian, Fathi Aziz muncul dan berkata, hasil perbincangan beliau, pihak polis memberi jaminan akan melepaskan ketiga-tiga pemuda tersebut, selepas keterangan diambil.

"(mereka sedang diambil keterangan) sebagai seorang saksi, bukan di tangkap, jadi bila selesai ambil 'statement' ini dia orang boleh baliklah,"jelas Fathi.[Gambar kanan]

Oleh yang demikian, beliau yakin InsyaAllah, ketiga-tiga pemuda tersebut tidak ditahan dan akan dilepaskan selepas memberikan keterangan terhadap rislaah 'Umno Khianat Islam' yang dikeluarkan oleh Jabatan Penerangan PAS negeri Terengganu.

Kira-kira jam 11.30 malam, Ketua Penerangan Pemuda PAS Kuala Nerus, Cikgu Fauzi Abu Samah mengesahkan pelepasan ketiga-tiga mereka, Fadzil Wahab, Badarul Insan dan Saiful Nizam tanpa sebarang syarat melalui pesanan ringkas kepada Buletinonline.

Berita sebelumnya;
Tiga Pemuda Kuala Nerus diarahkan ke balai polis Gong Badak

Ulasan