Pemimpin kerajaan mejalankan tipu daya melalui polisi yang dicipta.

KUALA NERUS - Penguasa besar dunia bernama Firaun pun menjalankan tipu daya untuk menyesatkan rakyat dan negara, dengan sihir dan kekayaan harta benda.

Manakala pemimpin dan pembesar negara pula pada hari ini, melakukan tipu daya dengan dasar-dasar dan polisi-polisi yang dicipta,

"pembesar negara seperti Firaun dengan Perdana Menteri yang bernama Haman, dengan orang koperat bernama Qarun, maka semua ini  ada orang-orang yang ditunjukkan contoh tauladan  kepada ALLAH,

"maka tipu daya pemimpin dan pembesar negara kita pada zaman kita ini ialah tipu daya melalui (dasar-dasar) dan polisi-polisi penyiaran, polisi pembangunan ekonomi, hiburan dan sosial,"ujar Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS, Dato' Ustaz Abu Bakar Chik.

[Gambar- Ustaz Abu Bakar bersalaman dengan para jamaah selepas menunaikan solat sunat Eidul Fitri]

Beliau berkata demikian, ketika, menyampaikan Khutbah Eidul Fitri di masjid Tahfiz Darul Iman, Kampung Tok Jiring dekat sini, pada Selasa 1 Syawal.

Menurutnya, kerajaan pada hari ini menjadikan polisi-polisi ini seolah-olah 'makan minum' dan  budaya masyarakat.

"seolah-olahnya (perlaksanaan polisi itu) adalah kehendak masyarakat, perkara -perkara hiburan yang melampau, dan membuat perkata-perkara yang melibat kebendaan yang melampau, yang membodohkan,

"yang tidak mempedulikan daripada kesulitan (yang dihadapi rakyat),"tegasnya.

Sehubungan itu, beliau menyeru masyarakat memberikan perhatian khusus kepada anak-anak muda yang menerima kesan dari polisi-polisi 'tipu daya' kerajaan Umno dan Barisan Nasional.

Beliau yang juga AJK Badan Perhubungan PAS Terengganu memohon kepada para ibu bapa memberikan bimbingan kepada anak-anak.

"anak-anak muda perlu diberilan perhatian dan perlu sangat mendapat bimbingan (dari masyrakat), ibu bapa sewajibnya berhati-hati,

"kerana angka telah menunjuk diantara tahun 2000  hingga 2011 ini tidak kurang daripada 300,000 anak-anak tidak sah taraf, anak-anak luar nikah yang telah dilahirkan dan didaftar,"katanya.

Justeru, beliau mengajak rakyat membuat perubahan memilih pemimpin yang lebih baik bagi menolak 'bala' yang diturunkan oleh Allah, akibat pemimpin pada hari ini tidak memerintah secara Islam.

Ulasan