'Sekampit Beras, Sekotak Kurma'; Perlu kepada tindakan susulan

KUALA NERUS - Program Ihya Ramadhan Pemuda PAS Dewan Undangan Negeri (DUN) Tepoh memilih segmen secara langsung, para pemuda diantara 20-30 tahun yang kurang berkemampuan.

Menurut Ketua Penerangannya, Cikgu Fauzi Abu Samah, [Gambar - tiga dari kiri] program 'Sekampit Beras, Sekotak Kurma, yang dilaksana sejak pertengahan Ramdhan telah membawa para pemuda PAS berkongsi 'kesukaran' bersama 150 orang pemuda yang ditemui.

"Alhamdulilah , kita sudah selesai malam terakhir kita buat program sekampit beras,sekotak kurma di dun tepoh. dibawah kendalian PPS,

"dan alhamdulilah, malam ini 2 cawangan yang terakhir iaitu (Kampung) Bukit Berangan dan Padang Air."katanya kepada skuad BO ketika ditemui.

Beliau berkata, sepanjang program tersebut, seramai hampir 150 orang,pemuda yang berumur diantara 20-40 tahun telah diberikan sumbangan 'sekampir beras dan sekotak kurma'.

Katanya, jumlah sumbangan yang tidak lah begitu banyak iaitu berjumlah RM50 itu diagihkan kepada mereka yang belum menerima apa-apa bantuan dari mana-mana pihak.

"lebih kurang dalam (sebanyak) RM50 atas satu (setiap) sumbangan lebih kurang,  kebanyakan yang kita pilih (duntuk diberikan sumbangan) adalah mereka yang belum terima sebarang sumbangan atau pun daripada mana-mana pihak,"jelasnya.

Menurutnya program Ihya Ramadhan kali ini memberikan input dan tanggungjawab kepada para pemuda PAS khususnya dalam DUN Tepoh untuk lebih 'berkebajikan'

Katanya terdapat beberapa orang pemuda yang diberkan sumbangan tersebut perlu ditingkatkan bantuan kerana kesusahan hidup yang dialami.

"Ada 2, 3 tempat yang kita (perdi dan) dapati ( agak susah) kita akan buat 'follow-up' (tindakan susulan)  Insyaalah.

"khususnya di Kampung Mengabang Telung kita dapati (ada) pemuda (susah) memang layak mendapat sumbangan (zakat) daripada (kemungkinan) Maidam dan sebagainya,"ujarnya.

Katanya, pemuda terbabit benjar-benar daif yang perlu dibantu dengan segera.

Ulasan