Bajet untuk menyusahkan semua rakyat?

KUALA TERENGGANU - Selepas dua minggu Bajet 2012 yang di gembar-gemburkan sebelum ini. sebagai 'bajet untuk semua'  kini benar-benar dirasai kesannya oleh semua rakyat.

Belum pun masuk tahun baru, bukan kesenangan yang dinikmati, bahkan keperitan yang dikecapi, akibat bajet yang sebenarnya 'menyusahkan semua rakyat'.

Seorang pesara tentera yang mula menjalani kehidupan orang awam sejak tiga tahun lalu, mengeluh apabila lori yang dipandunya untuk mengambil upah menghantar barangan, kini tidak boleh bergerak.


"Nak bergerak tak boleh, nak hantar barang tak boleh, kalau tak ada hantar barang, tak ada rezekilah, dah macamana nak hantar barang kalau sana-sini ada 'roadblock' (sekatan jalanraya,"keluhnya ketika ditemui.

Beliau dimaklumkan, sekatan jalanraya yang acap dilakukan sejak akhir-akhir ini adalah bertujuan untuk mengutip sebanyak mana wang dari rakyat bagi menampung bajet 2012.

Mengulas lanjut tentang bajet, beliau menempelak Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi, yang katanya, gagal membela nasib bukan sahaja para pesara, malah anggota tentera yang sedang berkhidmat.

"Apa yang tentera dapat? Apa yang pesara macam saya dapat?,"ujarnya yang menamatkan perkhidmatan sebagai sarja, tetapi hanya mampu mencari rezeki dengan memandu lori, itu pun dibelinya sendiri dengan pinjaman dari Institusi Kewangan.

Apabila ditanya tentang, keprihatinan kerajaan memberikan bayaran khas kepada beka anggota tentera yang berkhdimat di zaman darurat, beliau hanya 'menjueh'.

"Itu semua 'auta'..... zaman darurat tahun berapa 1948, sampai sekarang dah berapa tahun? hidup lagi ke tentera atau balu, duda tu?,"soalnya.

Angka 62,000 sebagaimana yang diumumkan, menurutnya, hanyalah atas kertas sahaja.

Beliau yang mahu dikenali sebagai 'Zul' sahaja berkata, walaupun bajet yang diumumkan oleh Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak belum berkuakuasa sepenuhnya, namun rakyat sudah mula 'sengsara'.

Seorang guru yang tidak mahu dikenali berkata, pihak sekolah akan menghadapi masalah dengan ibu bapa ekoran kenyataan kerajaan bahawa 'yuran sekolah adalah percuma'. 

"ibu bapa masih perlu membayar yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan lain-lain yuran diantara RM50 hingga RM100,

"kalau semuanya 'free' bermakna ibu bapa tak perlu membayar langsung,"katanya ketika mengulas tentang hal Bajet.

Apabila ditanya tentang kenaikan gaji para guru sebagaimana yang dinayatkan dalam bajet, beliau hanya menggeleng kepala.

"Eeee..... tak tahu..... tak tahulah, naik betul atau tidak tak tahu,"ujarnya.

Menurutnya, ramai guru yang 'tak ambil pusing' tentang kenaikan tersebut, kerana dalam 'kepala' guru sudah ada 'gambar lain' sebagai pimpinan selepas pilihanraya akan datang.

Ditanya, apa maksud gambar lain itu, beliau menjawab, "kita tukarlah!'.......

Manakala seorang rakyat biasa yang ditemui, tidak berapa sukacita tentang pemberian bantuan RM100, sebagaimana yang diumumkan.

Haji Ramli (bukan nama sebenar) mempunyai empat anak yang masih belajar, seorang sedang menuntut di senuah kolej matrikulasi, dua di Sekolah Menengah dan seorang di Sekolah Rendah.

Menurutnya, walaupun berterima kasih dengan 'janji' pemberian RM100 itu, namun ia tidak memadai, malah akan membawa kesan 'kesusahan' yang lebih besar.

"Cuba awak cadang, nak buat apa dengan RM100 itu? Walaupun yuran sekolah tak ada, tapi yuran PIBG masih perku dibayar,

"buka tahun (tahun baru) anak-anak semuanya nak pakaian, peralatan baru, padang (cukup) ke, dengan RM100?,"ujarnya.

Kesan 'kesusahan' yang beliau maksudkan, katanya adalah, apabila para peniaga sudah mendapat maklumat ibu bapa akan menerima bantuan RM100 bagi setiap pelajar, pasti harga barngan dan keperluan yang berkaitan dengan persekolahan akan dinaikkan.

Tambah teruk lagi, bila beliau menerima SMS dari anaknya yang menuntut di kolej Matrikulasi.

Beliau berkata, anaknya meminta duit tambahan kerana elaun bulanan yang sepatutnya diterima tidak boleh dijelaskan oleh pihak kolej sehingga kini.

"Ini juga mesti ada kaitan dengan bajet......... bukan menyenangkan, tapi nampaknya menyusahkan,"katanya.

Ulasan