Menobatkan Dr. Burhanuddin sebagai 'Pahlawan Umat'; Sejarah yang dinantikan golongan muda

KUALA TERENGGANU - PAS Terengganu menyifatkan gelaran ' Pahlawn Umat'  yang dinobatkan kepada bekas Yang DiPertua PAS, Allahyarham Dr. Burhanuddin al-Helmy, mengembalikan roh kemerdekaan negara.

Menurut Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Mat, cebisan sejarah yang dicetuskan oleh Timbalan Presiden PAS telah membuka pintu hati rakyat kepada ingatan lampau.

"Cebisan sejarah yang dicetuskan oleh Timbalan Presiden PAS telah membuka pintu hati sejarahwan untuk menukilkan semula ingatan masa lampau,

"yang telah digelapkan oleh penjajah dan dipanjangakn melalui lidah Umno dan Barisan Nasiona (BN),"katanya.

Katanya, penyelewengan sejarah terbukti apabila setiap kali sambutan kemerdekaan, ianya seolah-olah perayaan Umno.

Justeru, ledakan konflik sejarah pejuang melayu Islam kini menjadi diskusi samada diperingkat akademik, propesional, teknokrat, koperat, politikus, kelas menengah malah rakyat marhaen.

"akirnya (seluruh rakyat) mengambil kata sepakat bahawa Dr Burhanuddin alHelmy, Pahlawan Umat, (adalah) antara yang terkedepan mengepalai sebuah parti (PAS),

"yang berjuang bagi mencapai kemerdekaan hakiki,"jelasnya

[Gambar - Haji hanafiah bersama rombongan PAS Kemaman, mengambil peluang bertemu dengan Haji Subky Latiff, bekas calon PAS yang bertanding di Parlimen Kemaman]

Oleh itu, katanya, wajarlah disaat rakyat sudah hilang roh merdeka kerana dilalaikan oleh Umno/BN, PAS bangun ditengah masyarakat menobatkan Dr Burhanuddin alHelmy dengan gelar 'Pahlawan Umat.

"Maka sewajarlah di saat rakyat sudah hilang roh merdeka akibat dilalaikan dengan kemajuan jasmani sambil diiringi alunan irama penuh kayalan (oleh Umno/BN), PAS bangun ditengah masyarakat menobatkan Dr Burhanuddin alHelmy dengan gelar 'Pahlawan Umat,"ujarnya.

Beliau menegaskan, anugerah kepada pejuang kemerdekaan itu menyerlahkan kehebatan pimpinan PAS dibawah pimpinan Dato' Seri Tuan Guru Abd Hadi Awang.

Presiden PAS, katanya, bukan sahaja menyanggah pemikiran melayu Umno tetapi sekaligus menabalkan pimpinan PAS sebagai seorang pahlawan yang menerajui kemerdekaan di alam Melayu Raya.

"Syabas buat pimpinan, kerana sejarah inilah yang sedang dinanti olih golongan muda,"tambah Haji Hanafiah.

Ulasan