PGU 100K; Kakitangan kerajaan, agensi dan pihak swasta dijemput hadir

- tunjukkan bantahan kepada bajet Najib
KUALA TERENGGANU - Penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat – PAS Ganti Umno (PGU100K) di Pantai Pandak, Chendering, Kuala Terengganu Kuala Terengganu pada 14 dan 15 Oktober ini, akan melengkapkan pusingan program mega berprestij itu di seluruh negeri Terengganu.

Ketika mengumumkan siri program Himpunan massa tersebut pada 24 Disember tahun lalu, Setiausaha Perhubungan Haji Yahaya Ali berkata, ia adalah dalam rangka PAS memberikan penerangan dan malumat kepada sluruh rakyat Terengganu, mengapa Umno dan Barisan Nasional perlu diganti dalam pilihanraya umum akan datang.


Antara sebab terbaru, mengapa PAS perlu ganti Umno dan Pakatan Rakyat menggantikan Barisan Nasional (BN) adalah pembentangan bajet 2012 Jumaat lalu.

Ekoran pembentangan bajet itu, media Umno dan BN 'berhempas pulas' memutarkan segala macam propaganda bagi memberi justifikasi dan cuba memaparkan imej baik kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak.

Di sebalik kempen media kerajaan itu, menurut Penolong Setiausah PAS Terengganu, 'bajet Najib' telah ditolak, bukan sahaja oleh rakyat, bahkan oleh kakitangan kerajaan sendiri.

Beliau mendakwa, ramai di kalangan pegawai kerajaan dan swasta yang beliau temui meluahkan rasa marah kerana mereka seolah-olah 'ditipu' oleh bajet 2012.

"ramai pegawai kerajaan yang ditemui, semua marah belaka kepada (terhadap) bajet (pada kali) ini, 'bajet tipu' dia kata,"ujarnya ketika menghubungi Buletinonline.

Beliau berkata, menurut kakitangan kerajaan yang ditemui, mereka mengharapkan kerajaan mmberikan bonus sebanyak dua bulan gaji, tetapi sebaliknya, Najib hanya mengumumkan sebulan gaji sahaja.

Selain itu, kata Haji Hanafiah, para pegawai kerajaan juga mengharapkan penyelarasan gaji diumumkan oleh kerajaan.

"dia (pegawai kerajaan) kata, satunya (yang pertama) dia mengharapkan bonus dua bulan, lepas (pengumuman bajet) itu (mereka) tak boleh dua bulan,

"(yang kedua) dia mengharapkan berlaku penyelarasan gaji, pun tidak boleh,"jelasnya.

Sedangkan menurut mereka, kata Haji Hanafiah, mereka adalah pembayar cukai 'tegar' kepada kerajaan, terutamanya cukai pendapatan tahunan.

Walaupun mereka pembayar cukai terutamanya, cukai pendapatan tahunan secara tetap melalui potongan gaji, sebaliknya mereka tidak mendapat keistimewaan dari pembentangan bajet 2012.

"Yang mengadu (tidak puas hati) bukan 'orang kecik-kecik', dia kata, hampir RM1000 sebulan kena potong 'income tax', apa yang dia dapat, dia kata,"ujarnya.

Selain itu, katanya, dikalangan pekerja swasta yang ditemuinya turut menyatakan tidak puas hati kerana golongan tersebut tidak mendapat apa-apa peruntukan dari bahagian bajet. (Dengar; Buletinonline Radio)

Justeru, memandangkan Himpunan Kebangkitan Rakyat, PAS Ganti Umno (PGU 100K) pada kali ini diadakan di pusat pentadbiran negeri Terengganu, beliau menjemput semua kakitangan kerajaan, agensi dan pekerja swasta hadir.

Katanya, disamping memeriahkan Himpunan tersebut dan menunjukkan bantahan, mereka boleh mengambil peluang bertemu dengan para pemimpin Pakatan Rakyat.

Ulasan