PRU 13; 1000 tenaga penerangan PAS akan 'menggempur'

KUALA TERENGGANU - Hampir seribu orang tenaga Penerangan PAS akan digerakkan bagi memberi penerangan dan penjelasan kepada rakyat tentang kegagalan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu mengurus tadbir negeri ini.

Menurut Pemangku Ketua Penerangannya, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani, para petugas PAS itu akan dibekalkan dengan buku 'Isu-isu Semasa' yang lengkap dengan fakta dan data-data sebagai panduan.

"Kita (PAS) akan memanggil para petugas penerangan seluruh negeri sebelum melaksanakan gerakan 'gempur'  pilihanraya umum (PRU) ke-13, memberitahu rakyat Terengganu bahawa Umno dan BN telah gagal,


"mereka akan dibekalkan dengan bukau Isu-isu semasa yang akan memberi panduan lengkap mengapa PAS perlu menggantikan Umno selepas PRU akan datang."ujarnya ketika ditemui selepas mempengerusikan Mesyuarat Penerangan di pejabat PAS, Taman Seri Intan dekat sini, semalam.

Menurutnya, rakyat negeri Terengganu perlu sedar, sejak tahun 2004, apabila Umno/BN merampas kekuasaan dengan 'manipulasi' daftar pemilih, mereka telah membelanjakan lebih RM10 bilion hasil wang royalti minyak yang dinamakan sebagai 'Dana Khas'.

Namun, tidak banyak manfaat yang telah diperolehi oleh rakyat, bahkan sesetengah projek, masih tidak siap akibat penyelewengan yang dilakukan oleh pimpinan Umno.

Antaranya, kata beliau, penganjuran sukan perahu layar 'Monsun Cup' yang telah diakui oleh sendiri leh Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said, tidak membawa keuntungan kepada negeri Terengganu.

"Ahmad Said sendiri mengakui, Monsun Cup tidak membawa keuntungan, tetapi 'kononnya' memperkenalkan Terengganu kepada dunia luar, namun,

"setelah lebih 5 tahun ia dijalankan, berbilion ringgit dibelanjakan, tidak banyak manfaat yang diterima oleh rakyat,"jelasnya.

Katanya, rakyat masih tidak lupa, pemimpin Umno berkata, penganjuran Monsun Cup akan memberikan peluang pekerjaan dan faedah kepada para nelayan di musim Tengkujuh, namun sehingga kini, nelayan sekitar Pulau Duyong sendiri, masih hidup di takuk lama.

Yang nyata kedengaran, yang dilihat oleh rakyat, katanya, sejak Umno/BN memerintah sejak enam tahun yang lalu, pemimpin dan wakil-wakil rakyat Umno mengumpul kekayaan peribadi.

"Rakyat semakin susah, walaupun bajet lebih RM 1 bilion setahun dibelanjakan, projek berjuta-juta ringgit, konon untuk rakyat,

"namun yang rakyat dengar dan lihat, di sana pemimpin Umno membina mahligai-mahligai, disini wakil-wakil rakyat membina rumah-rumah ratusan ribu malah jutaan ringgit,"tegasnya.

Ulasan