Umno/BN gagal kurangkan kadar Pengangguran Negeri Terengganu


Setelah merampas pemerintahan dari PAS pada tahun 2004, kerajaan Umno dan Barisan Nasional Terengganu telah membelanjakan lebih RM10 bilion wang hasil royalti petroleum.

Walaupun berbelanja mewah dengan peruntukan bajet RM 2 bilion setahun sejak tahun 2005, namun kerajaan negeri Terenggau gagal mengurangkan kadar pengangguran di negeri ini.


Bahkan, statistik terbaru menunjukkan kadar pengangguran Terengganu lebih tinggi berbanding kadar pengangguran di peringkat nasional

Apakah Pengangguran?

Pengangguran berlaku apabila seseorang yang boleh bekerja dan mahu bekerja tetapi tidak dapat mendapat pekerjaan. Mereka ini digolongkan dalam tenaga buruh sesebuah negara, iaitu mereka yang berumur 16 ke 64 tahun dan sanggup bekerja.

Fakta Kadar Pengangguran Negeri Terengganu

I.    Sewaktu kerajaan PAS memerintah dari 1999 hingga 2004,  kadar pengangguran turun dari 4.0 peratus turun kepada 3.3 peratus.

II.    Apabila Umno mengambilallih dan memerintah dari 2005 hingga 2007 selama tiga tahun hanya mampu kurangkan kadar pengangguran dari 3.3 peratus kepada 3.2 peratus.

III.    Kerajaan Umno dibawah bekas Menteri Besar Dato’ Seri Idris Jusoh gagal mengotakan janji  untuk menyediakan sebanyak 50,000 peluang pekerjaan setahun

IV.    Kadar pengangguran terbaru negeri Terengganu sehingga 2010 adalah 4.4 peratus

Punca-punca Pengangguran di negeri Terengganu

I.    Penutupan kilang
a. Kilang Permint Plywood ditutup pada tahun 2006, 600 orang menganggur
b. Kilang Rapid Skill ditutup pada 2008, lebih 100 orang menganggur
c. Kilang Metro Pacific di tutup pada tahun 2006/7

II.    BN berjanji akan membawa pembangunan dan mewujudkan peluang pekerjaan untuk 25,000 orang setahun. Apabila mereka telah menang, rakyat telah menyaksikan, bukan peluang pekerjaan bertambah, tetapi pengangguran meningkat. Kerajaan Umno/BN telah menutup pusat-pusat pekerjaan dan memberhentikan pekerja. Antaranya adalah ; Kilang Permint Plywood (525 orang), Hubungan Raya (51 orang), Pesaka, Bukit Besi (34 orang), Taska YPK (69 orang), Golden Pharos (4 orang – Pengurus), Top IT (30 orang- Pegawai)

III.    Penduduk di sekitar daerah Kuala Terengganu Utara (Kuala Nerus & Batu Rakit), yang bekerja di kilang papan lapis Metro Pacific telah mogok selama 2 bulan. Mereka berpiket dalam usaha mempertahankan periuk nasi mereka yang akan dirampas oleh pekerja asing (Nepal).

IV.    Anak-anak syarikat kerajaan negeri, terutama di bidang perladangan tidak mempedulikan penduduk tempatan untuk mendapatkan tenaga kerja. Mereka lebih senang mengimpot pekerja-pekerja asing, kerana mereka hanya memikirkan laba yang besar, lebih dari kebajikan rakyat. Hakikatnya Slogan ‘BN Menang Rakyat Senang’ adalah satu slogan penuh penipuan. Tiada pembukaan kilang baru

V.    Projek-projek mega tidak menyediakan peluang  pekerjaan kepada penduduk Terengganu sebagai contoh Monsoon Cup

VI.    Anak-anak syarikat dan syarikat berkaitan kerajaan tidak produktif dan mengalami kerugian sebagai contoh Terengganu Agrotech Development Corporation (TADC) memberhentikan 22 pekerjanya setelah prestasi syarikat buruk sejak tahun 2007

Ulasan