Konvoi Basikal 'R' Tiba di KLCC; Jeming Cedera!

KUALA LUMPUR - Konvoi berbasikal 'Cycle For Royalty - C4R' selamat sampai di KLCC setelah mengharungi perjalanan panjang sejauh 600 kilometer dari Kota Bharu dan bergabung dengan konvoi berkereta 'R' Terengganu dijadualkan akan menyerahkan memorandum kepada Petronas pada jam 2 ptang nanti.

Ketua Konvoi, Zulhazmi Hassan atau 'Jeming' dengan sini berkata, 'R' akan mengambil alih menara berkembar KLCC dan meletakkan satu du Kelantan dan satu lagi di Terengganu, menggambarkan seriusnya tuntutan terhadap royalti minyak yang dibuat oleh kedua-dua negeri tersebut.


Beliau menegaskan sekiranya Petronas benar-benar mahu membantu orang-orang Meayu, royalti mestilah dikembalikan kepada Kelatandan Terengganu yang mempunyai majoriti penduduk berbangsa Melayu.

"Kita telah sampai di KLCC, kita akan ambil KLCC kita akan letak di Terengganu dan Kelantan, kita nak kembalikan royalti minyak ,

"wahai Petronas.....jikalau kamu benar-benar mahu menolong Melayu, kembalikan royalti kami, kamu telah mencuri harta kami,"katanya ketika berucap dihadapan para peserta konvoi C4R di sini, kira-kira jam 11 pagi.

Dalam pada itu, ketika jarak menghampiri 20 kilometer daripada KLL belau telah rebah dari basikalnya dan mengalami kecederaan di bahu kanan.

Katanya, beliau tidak sedar dan 'hilang ingatan' selama lima saat dan tiba-tiba mendapati basikalnya terbalik.

"saya hilang ingatan selama 5 saat, saya ingat cuma tiba-tiba tayar belakang naik dan saya jatuh, (kemudia) saya (rasa) bahu saya tak boleh bergerak, sakit,

"bsikal saya tak boleh pakai dah, saya ambil basikal sahabat dan 20 kilometer lagi, AlhamduliLlah misi (kita) telah sampai KLCC,"ujarnya.

Beliau masih belum sempat untuk memeriksa kecederaannya, namun katanya pihak 'paramedik' yang mengikuti robongan '' Kelantan kederaannya tidak 'serius'.

Ulasan