Mahasiswa Tidak Takut Ancaman, Walau Pun Diugut Oleh 'Samseng Umno'

 KUALA NERUS - 300 mahasiswa yang berkumpul di hadapan Ri-Yaz Heritage Resort di Pulau Duyong dekat sini dukacita kerana tidak dapat bertemu dan menyampaikan memorandum berhubung dengan 'runtuh dan kemiskinan' kepada Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Ahad Said dan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak.

Gabungan Mahasiswa Islam (Gamis) zon Timur yang mula berkumpul pada jam 4.20 petang bersurai dengan aman sekitar jam 5.30 petang, setelah kenderaan yang dinaiki Najib, berlalu dengan laju melintas himpunan mereka, tanpa menghiraukan kelompok tersebut.

Menurut Presiden Gamis Pusat Muhammad Azan Safar, mahasiswa akan terus berhimpun dan bersuara serta tidak takut kepada mana-mana ancaman dari mana-mana pihak termasuk sebarang ancaman dari pihak yang berkuasa.

"hari ini lebih kurang 300 mahasiswa berkumpul untuk bertemu dengan PM kesayangan kita Dato' Seri Najib Razak.......kita berhimpun dengan aman, tujuan kita hanya untuk menyerahkan satu memorandum isu yang banyak berlaku penyalahgunaan kuasa di peringkat pentadbiran kerajaan tertinggi hari ini,

"kita nak bawa satu memeorandum (tujuan) apa kita datang ke Terengganu, isu runtuh.......stadium baru tiga tahun runtuh......runtuh lagi! kawan-kawan kita mahasiswa (yang pergi) di Pekan, untuk bertemu dengan masyarakat........mereka telah dihalau oleh samseng-samseng, boleh jadi datang dari Umno,"ujarnya. [Lihat Video]

Beliau yang juga pemimpin Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (PMIUKM) berkata demikian ketika berucap, setelah himpunan mahasiswa di Pulau Duyong pada semalam, Sabtu 23 Februari, tidak diberikan ruang untuk berjumpa dengan, samada Ahmad Said atau Najib Razak.

Beliau menegaskan, walaupun diugut dan diganggu oleh samseng Umno, mahasiswa tidak perlu takut dan gentar kerana mahasiswa adalah golongan yang berani, tidak takut dan bacul.

Sebelum itu, Pengerusi Gamis Terengganu Muhammad Raimi bin Abdul Rauf memaklumkan, himpunan mereka di Pulau Duyong itu turut diganggu oleh 'samseng Umno' tempatan, yang mengugut supaya para mahasiswa tidak meneruskan himpunan tersebut.

Katanya, seorang pemimpin mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang berasal dari Kampung Tok Beng Seberang Takir, Faiz Ismail, telah diberi amaran keras, supaya keluar dari Pulau Duyong.

Katanya, pertikaman lidah antara Faiz dengan 'samseng umno' tempatan, Faiz telah diugut akan diambil tindakan keras, sekiranya tidak keluar dari Pulau Duyong.

"Faiz telah diugut supaya keluar dari Pulau Duyong, dia (samseng Umno) berkata, keluar dari Pulau Duyong atau pun keluar dengan cara kekerasan, mereka kata kalau Faiz orang Duyong, dia (kena) tahu perangai oang Duyong....jahat cara jahat..........baik cara baik,"ujar Muhamad Raimi menceritakan insiden tegang tersebut. [lihat Video]


Ulasan