Umno Jabi 'Memerah' Tenaga Anak-anak Yatim


-  Ikat Dan Pasang Bendera Dacing, Ko-Korikulum Asrama Perkaya Besut?
SETIU
- Tidak cukup dengan dakwaan menyalah gunakan peruntukan kebajikan anak-anak yatim Asrama PERKAYA, Umno Jabi 'memerah' pula tenaga anak-anak yatim penghuni asrama PERKAYA Besut di Kampung Pondok Paku, Jabi, dekat sini bagi tujuan politik 'batil' mereka.

Tinjauan mendapati, longgokan ribuan batang kayu dan bendera BN dilambakkan berhampiran wakaf dan pencawang elektrik, berhadapan padang bola di sisi asrama terbabit.

Penduduk setempat yang ditemui mengakui, Umno telah sekian lama mengeksploitasi tenaga aanak-anak yatim terbabit bahkan seolah-olah menjadi tradisi mereka memperalatkan anak-anak yatim pada setiap pilihanraya.

Mereka mendakwa, anak-anak yatim diperalatkan sebagai tukang ikat dan pasang ribuan batang bendera biru berlambang dacing, dengan tidak dibayar sebarang upah.

"ini adalah cara yang paling menguntungkan kerana khidmat anak-anak yatim ini boleh diperolehi secara percuma, peruntukan pemasangan bendera yang  berjumlah RM5,000 setiap cawangan Umno, dibolot begitu sahaja oleh orang-orang tertentu,"ujar meraka yang tidak mahu dikenali.

Sehubugan itu, PAS DUN Jabi memberikan peringatan keras kepada Umno-BN Jabi, agar menghentikan segera tindakan menganiyai anak-anak yatim itu.

Pengarah Majlis Tindakan DUN Jabi, Dr. Azman Ibrahim berkata, perbuatan menganiyai anak-anak yatim merupakan khianat terhadap amanah Allah yang memerintah kita menjaga dan memberikan kasih sayang kepada anak-anak yatim.

"Anak-anak yatim adalah amanah Allah untuk dijaga, dikasihi, disayangi, diberikan pendidikan sempurna dan diambil cakna kebajikan mereka kerana apabila Allah telah memanggil ibu bapa mereka,

"meeka tiada lagi tempat bergantung, maka kita yang masih bernyawa akan ditanya oleh Allah tentang amanah ini,"tegasnya ketika ditemui.

Menurutnya, mengambil kesempatan dari kedhoifan mereka dengan mengeksploitasi tenaga mereka adalah tindakan tidak bermaruah.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Lujnah Pendidikan PAS Pusat menempelak pentadbir asrama tersebut yang dilaporkan menjadikan aktiviti memasang bendera dacing itu sebagai kegiatan ‘ko-korikulum’.

"banyak lagi aktiviti yang boleh disusun ke arah pembinaan jati diri mereka.... kalaupun pihak pengurusan asrama dengan arahan YB Jabi telah menyusun kegiatan ‘ko-korikulum mengarut’ ini kepada anak-anak penghuni asrama setiap kali tiba musim PRU,

"Tentunya anak-anak yatim tidak akan membantah, (mereka akan) dengar dan taat, tapi kita yang telah dewasa sepatutnya boleh menggunakan kewarasan akal dalam bertindak,"jelasnya.

Beliau juga memberi peringatan kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) supaya berpolitik dengan cara yang ‘gentleman’ dan bermaruah.

Selaku Pengarah MTD Jabi, beliau telah mengeluarkan arahan kepada seluruh cawangan-cawangan PAS supaya jangan sekali-kali diusik walau sebatang pun bendera UMno-BN sebagaimana yang dilakukan oleh mereka terhadap syiar PAS.

"cabut bendera, tohok dalam rok, koyak poster...........banner (kain rentang), simbah cat.....buat khianat, adalah amalan mereka kerana amalan bacul sebegini bukan budaya PAS, sekalipun syiar parti kita sendiri pernah dikhianati, dipatahkan dan dibakar,"tambahnya.

Ulasan