Masyarakat Alor Limbat Perlu Pembangunan Spiritual, Selain Pembangunan Fizikal

KUALA TERENGGANU - Masyarakat dalam kawasan Dewan Undanan Negeri (Dun) N.17 Alor Limbat, masih memerlukan pendidikan spiritual dan pembangunan fizikal dan masih agak ketinggalan, walaupun terletak di pinggir bandaraya Kuala terengganu.

Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS negeri Terengganu, Ustaz Ariffin Deraman berkata, wakil rakyat dan kerajaan sebelum ini tidak mengambil kira sepenuhnya aspek tersebut dan ia maih dilihat jauh ketinggalan, berbanding kawasan-kawasan yang lain.



"masyarakat di Alor Limbat ini walaupun berada di pinggir bandar tetapi (ia adalah) masayarkat yang masih jauh ketinggalan, masyarakat yang tidak (massih belum) mengikuti arus semasa..........masayarkat yang perlu dibimbing dan dididik,

"dari segi kerohanian dia (masyarakatnya), dari segi spiritual dan juga sari segi (pembangunan) fizikal.........dari segi perkembangan yang berlaku di tempat-tempat lain, sepatutnya ada di dalam Dun Alor Limbat,

"yang kita melihat,  ianya tidak diambil kira oleh pemerintah ataupun calon atau yang berhormat yang ada (sebelum ini),"ujarnya ketika ditemui.

Ariffin yang dipilih dan diamanahkan oleh PAS sebagai calon yang bertanding di Dun terbabit pada pilihanraya umum (PRU) kali ini menawarkan untuk memberikan khidmat dan menjaga kebajikan rakyat.

Menurutnya, jawatan yang berhormat bukanlah jawatan yang penting dalam masyarakat sekiranya tidak dapat memberikan khidmat.

"Saya telah dipilih oleh parti mewakili Parti Islam SeMalaysia (PAS) (bertanding) dalam Dun Alor Limbat...........dimana ini adalah merupakan satu tanggungjawab yang besar, parti telah mengamanahkan saya sebagai calon dan saya mempunyai misi dan tanggungjawab dari segi objektifnya,

"antaranya untuk menjaga kebajikan rakyat. Dan moto saya adalah 'sedia berkhidmat'. Yang Berhormat, dengan erti kata lain bukan satu jawatan yang besar dari segi (dan) tertinggi dalam masyarakat tapi yang berhormat bermakna YB yang berkhidmat (dan) saya akan memberikan khidmat yang terbaik kepada masyarakat,"jelasnya.

Oleh itu, beliau menyeru kepada seluruh masyarakat khususnya dalam Dun Alor Limbat supaya mmembuat perubahan dalam piliharaya umum pada kali ini.

Beliau berkata, perubahan tersebut sangat penting bagi merubah lanskap politik negara dan negeri Terengganu kerana ia sebuah negeri yang dikurniakan hasil petroleum yang banyak.

"negeri kita mempunyai hasil petroleum paling banyak di negara kita, sekiranya (diberi mandat) memerintah kerajaan pusat (kita merancang) dalam masa 100 hari  Pakatan Rakyat akan luluskan 20% royalti petroleum kepada kerajaan negeri Terengganu dan kerajaan (negeri) yang mempunyai hasil minyak.

"Kita (rakyat Terengganu) akan mendapat laba yang sangat besar.......... sekitar RM40 billion dalam masa 5 tahun,"tegasnya. [Lihat Video]
Dengan hasil yang begitu banyak, kata Ariffin, pelbagai projek pembangunan akan dapat dilaksanakan meneruis program Negara Berkebajikan yang menjadi manifesto PAS di peringkat Pusat.

Katanya, PRU pada kali ini adalah merupakan peluang yang terbaik, untuk melakukan suatu perubahan dan beliau sedia memberikan khidmat jiwa dan raga, demi untuk mempertahankan Islam dan mencurahkan bakti kepada masyarakat khususnya masyarakat Dun Alor Limbat.

"inilah masa yang terbaik........Ini kalilah kita mesti buat perubahan, (untuk) keadilan berasaskan Islam dan yang diajarkan oleh Nabi (SAW). Saya bersedia berkhidmat dan saya mencurahkan seluruh jiwa dan raga saya demi untuk kebajikan, demi untuk kebaikan, demi untuk mempertahankan Islam,

"demi menguatkan ukhwah persaudaraan dan juga membentuk masyarakat yang (dan akan) menjadi masyarakat yang diberikan keredhaan oleh Allah SWT ......mudah-mudahan pegundi Alor Limbat memberi sokongan kepada PAS dan memberi kemenangan di negeri Terengganu dan ke Putrajaya, InsyaAllah,"tambahnya.

Ariffin adalah antara tokoh PAS yang unik, dikeengahkan untuk bertanding pada kali ini kerana beiau memiliki dua ijazah iaitu Ijazah pertama Sains Komputer dari Universiti Kebangsaan malaysia dan Ijazah pertama pengajian Islam dari Universiti al-Azhar Mesir.

Ulasan