Orang Kuat 'Mat Tera' Bersama Hanafiah

KEMAMAN - Perpecahan di kalangan ahli dan penyokong Umno berlaku hampir di semua kawasan, ekoran tindakan Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said melantik mereka yang didakwa 'tidak layak' sebagai calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya umum ke-13.

Bahagian Kemaman, dimana Ahmad Said sendiri yang menjadi Ketua Bahagian bertiup dengan kencang slogan 'Asal Bukan Ahmad Said' dan 'Ini Kali lah Perebah Mad Said'.



Bantahan tidak lagi dibuat secara 'sembunyi-sembunyi' di Dun Kemasik apabila pada hari penamaan calon 20 Aprl lalu, Bendahari Umno Pekan Kemasik, Zulkiflee Salleh, 58, mencalonkan diri sebagai calon Bebas menentang penyandang kerusi Dun Kemasik, yang juga Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian kemaman, Ir Rosli Othman.

“Tiada niat untuk saya lawan parti atau pun nak kejar pangkat tetapi saya dah lama sabar dan saya anggap ini keputusan terbaik yang saya ambil.

“Saya ibarat lilin yang membakar diri, demi rakyat di Kemasik saya ambil keputusan nekad ini kerana ramai sebenarnya yang tidak setuju (dengan calon) tapi tak berani tampil,” katanya selepas mengisi dan menyerahkan borang penamaan calon di Majlis Perbandaran Kemaman (MPK).

Menurut  Penolong Setiausaha PAS Terengganu Haji Hanafiah Mat, bantahan terhadap kepimpinan Ahmad Said merebak ke semua Dun dalam parlimen Kemaman termasuk di Dun Chukai.

"ramai ahli dan penyokong Umno, khususnya orang-orang kuat Dato' Mohamad awang Tera (Mat Tera) yang menghubungi dan berjumpa dengan saya, mereka membantah Ahmad Said yang melantik Setiausaha Politiknya, serta 'anak didiknya' Wan Mohd Nizam (Mat Nizam) sebagai calon Umno di Dun Chukai,

"mereka kata Mat Nizam tidak layak,"ujar Hanafiah.

Beliau yang juga calon PAS bagi Dun Chukai, berkata demikian ketika ditemui dalam majlis kenduri kesyukuran anjuran Majlis Tindakan DUN PAS Chukai, dihadapan pasar Chukai di sini pada Jumaat  26 April.

Katanya, mereka yang menentang perlantikan Nizam sebagai calon secara terang-terangan menzahirkan diri dan berjanji akan memberikan sokongan dan undi kepada calon PAS Dun Chukai.

Antara orang kuat Mat Tera yang dikenali sebagai Haji Zul 'Tesco'  [Gambar] dikalangan penduduk Dun Chukai turut hadir dan meraikan majlis yang bermula pada jam 10 pagi itu.

Ulasan