Bantuan Banjir; PAS Laksana Negara Berkebajikan Walaupun Belum Menang

KUALA NERUS – Kerja-kerja kesukarelawanan dan gotong-royong serta membantu mangsa-mangsa yang ditimpa musibah adalah merupakan amalan yang di lakukan dalam sebuah ‘Negara Berkebajikan’.

Ahli Jawataankuasa Kerja PAS Pusat, Datuk Ustaz Abu Bakar Chik berkata, PAS melaksanakan agenda ‘Negara Berkebajikan’ tersebut dalam membantu mangsa banjir ‘luar biasa’ yang berlaku di Kuantan dan Kemaman.

“(mereka) tidak tahu benda-benda ini semua semua, kita (ahli-ahli PAS) walaupun kadang=kadang tak tahu tapir uh (Negara Berkebajikan) itu sampai kepada kita dan menjadikan kila melaksanakan kerja (kebajikan),

sukarelawan muslimat setiu“dan menjadikan PAS sebagai sebuah jamah yang akan memberikan kekuatan kearah dakwah Islam dan kesejahteraan pada masa akan datang,”jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika melepaskan konvoi sukarelawan PAS Kawasan Setiu yang akan membantu mangsa-mangsa banjir di Kemaman, di perkarangan Maahad Tahfiz Wal Tarbiyah adril Iman, Kampung Tok Jiring pada hari Rabu, 11 Disember.

Menurutnya, PAS tetap melaksanakan agenda Negara Berkebajikan tersebut dalam aktivitinya walaupun masih belum menang di negeri Terengganu dan menawan Putrajaya pada pilihanraya umum kali ke-13 yang lalu.

Turut sama dalam majlis ringkas tersebut adalah Yang DiPertua PAS Kawasan Setiu Ustaz Saharizukirnain Abdul Kadir dan ahli-ahli Jawatankuasanya.

Ustaz Abu Bakar berharap konvoi bantuan tersebut dapat melaksanakan tugas di kawasan yang terjejas kerana musibah banjir dan selamat kembali untuk melaksanakan tugas selaku pejuang PAS ditempat masing-masing.

Ahli Jawatankuasa PAS Setiu, Abdu Raof Muhammad ketika ditemui selepas majlis itu berkata seramai 30 orang orang sukarelawan, muslimin dan muslimat berlepas dengan konvoi tersebut yang merupakan konvoi rasmi pertama dari PAS kawasan itu.

Ulasan