Perjuangan al-Marhum Ustaz Harun Mesti Diteruskan

Satiful BahriKUALA TERENGGANU – Badan Perhubungan PAS negeri Terengganu (BPPNT) mengucapkan takziah kepada keluarga al-Marhum Datuk Ustaz Harun Taib dan menyeru semua pihak mencontohi dan meneruskan perjuangan beliau.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, YB Ustaz Satiful Bahri Mamat turut mengucapkan takziah kepada keluarga al-marhum dan mengucapkan terima kasih kepada hadirin.

“Saya bagi pihak Badan Perhubungan PAS (Terengganu) mewakili semua jentera parti di semua peringkat dan juga khususnya kepada semua lapisan masyarakat mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Ustaz Harun yang telah kembali ke rahmatullah pada semalam,

“Alhamdulillah baru selesai sembahyang jenazah dan saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua hadirin-hadirat yang hadir dalam sembahyang jenazah untuk kali terakhir,

“dan kita mengharapkan semoga-semoga kita mendoakan supaya roh beliau diterima oleh Allah SWT dan dimasukkan ke dalam golongan para syuhadah, para solihin,”ujarnya ditemui di Markaz Tarbiyah Kubang Lembik, Manir dekat sini.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paka mengharapkan semua pihak memberi kemaafan kepada al-marhum sekiranya ada apa-apa kesalahan sepanjang beliau memberikan khidmat bakti dalam PAS.

Beliau berkata, pemergian al-marhum merupakan kehilangan besar kepada PAS, samada di negeri Terengganu dan seluruh Malaysia.

“Sebenarnya kita merasakan suatu kehilangan besar seorang yang telah berkhidmat, ‘murabbi’ khususnya dalam memperkenalkan Islam, dalam memperjuangkan harakah Islamiah, bukan hanya di Terengganu, tetapi di seluruh pelusuk Malaysia.

“Beliau mempunyai pelbagai lapisan anak murid dan kader-kader yang beliau berjaya lahirkan dan perjuangan beliau dalam bidang pendidikan,”katanya.

Kata beliau, al-marhum Ustaz Harun akan dikenang dengan sumbangan beliau sama ada dari peringkat pra-sekolah, sekolah rendah mahupun sekolah menengah, hatta peringkat pengajian tinggi.

Menurut Ustaz Satiful lagi, khidmat al-marhum yang paling besar kepada Islam dan pentadbiran negeri dan negara adalah buah fikiran menggubal Enakmen Jenayah Syariah, sehingga ianya diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri dan diperkenan oleh Tuanku al-Sultan sebagai satu undang-undang.

“Yang merupakan hasil buah pemikiran beliau dan khidmat beliau paling besar bagi saya, ketika dalam meneruskan (menggubal) Enakmen Jenayah Syariah ketika (PAS) memerintah (negeri Terengganu) pada tahun 1999 (hingga 2004),”jelasnya.

Oleh itu, beliau mengharapkan generasi yang telah mendapat pendidikan dan latihan oleh al-marhum dapat menggalas tanggungjawab meneruskan perjuangan sehingga Islam ditegakkan diatas muka bumi ini.

“Jadi, kita mengharapkan apa yang beliau telah wariskan kepada kita ini, kita mengharapkan semua pelapis yang mendapat tarbiah daripada beliau meneruskan perjuangan ini.

“Yang merupakan hasrat dan cita-cita beliau untuk melihat Islam ditegakkan di muka bumi ini,”tegas Ustaz Satiful

Ulasan