‘Hi-Tea’ Dana Pasti, Menjadi

KEMAMAN – Satu majlis Hi-Tea bagi mengumpul dana pendidikan Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) telah diadakan di Pasti Cawangan Ibok dekat sini baru-baru ini.


Pelancaran majlis kutipan dana tersebut telah dirasmikan oleh Ketua Penerangan PAS Terengganu YB Ustaz Mohd Nor Hamzah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong petang Jumaat lalu.

Menurut Pengerusi Pasti Kawasan Kemaman, Ustaz Muhammad Nakhaei Hanafiah, Pasti al-Huda ini adalah Pasti yang ke-25 di Kemaman dan yang kelima di Dun Kijal dan pihaknya berasa berbesar hati dengan penubuhan Pasti al-Huda ini.

Katanya lagi bangunan yang dijadikan Pasti ini sangat bermakna dan meninggalkan nostalgia kepada PAS Kemaman kerana ianya diasaskan oleh bekas Yang DiPertua PAS Kemaman allahyarham Ustaz Awang Dagang.

Ustaz Muhammad Nakhaei menambah, bangunan Pasti itu bukan sahaja berfungsi bagi mendidik kanak-kanak, malahan lebih dari itu, ianya turut dijadikan pusat pengajian bagi golongan dewasa.

hitea pasti2“Sebelum ini kita sudah menjalankan kelas Iqra’ bagi menarik masyarakat tempatan.
Dan kita telah berjaya membina bangunan tambahan bagi kelas Pasti hasil dari inisiatif PAS cawangan dan sumbangan orang ramai,” ujarnya dengan gembira.

Setakat ini seramai 15 orang pelajar telah didaftarkan di Pasti al- Huda ini sebagai permulaan tahun pertama ianya beroprasi dan beliau yakin, bilangan pelajar akan bertambah dari tahun ke tahun berdasarkan kepercayaan masyarakat kepada Pasti.

Pasti ini dikendalikan oleh seorang guru dan seorang pembantu buat masa ini.
Dan jika peningkatan bilangan pelajar meningkat, maka pengurusan Pasti akan mencari tempat lain bagi membina bangunan yang lebih besar memandangkan tanah yang ada sekarang sudah hampir maksimum penggunaannya.

Ini kerana pengurusan Pasti al-Huda baru sahaja membina bangunan tambahan bagi menampung keperluan pendidikan mereka.

Beliau yakin dan percaya dengan kedudukan yang strategik itu, di lokasi yang ramai penduduk dan tiada Pasti lain berdekatan, akan lebih ramai ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke Pasti al-Huda nanti.

Sebagai meraikan kelahiran Pasti ke-25 itu, hampir seluruh kepimpinan PAS Kawasan Kemaman hadir bagi memeriahkan lagi program tersebut.

Ini termasuklah Yang DiPertua (Ydp) PAS Kawasan Kemaman Ustaz Alias Abdul Hamid, bekas Ydp Ustaz Ismail Haron, Adun Chukai Haji Hanafiah Mat dan Pengarah Majlis Tindakan (MTD) DUN Kijal Ustaz Hazri Jusoh.

Lebih seratus penduduk sekitar turut sama meraikan majlis Hi-Tea ini dan tidak melepaskan peluang membuat kebajikan dengan sama-sama menghulurkan derma.

Ulasan