Ambil Langkah Keselamatan Perlu Semasa Cuaca Panas dan Berjerebu

jerebu kuala lumpur
MARANG – PAS Negeri Terengganu memandang serius cuaca panas dan keadaan berjerebu yang melanda seluruh negara ketika ini.

Sehingga minggu lepas, angka terkini Indeks Pencemaran Udara (IPU) dari Jabatan Alam Sekitar, Kementerian Sumber Asli Dan Alam Sekitar mendapati bahawa majoriti negeri-negeri di Malaysia mengalami jerebu tahap kedua (IPU : 51 – 100 habuk halus).


Manakala di beberapa tempat di negeri Selangor mengalami paras tidak sihat dengan IPU melebihi 200 habuk halus.

Menurut Ketua Penerangan PAS Terengganu YB Ustaz Mohd Nor Hamzah, walaupun keadaan jerebu bertambah baik dan IPU semakin menurun, termasuk di daerah Kemaman Terengganu, PAS amat berharap orang ramai terus mengambil sikap berhati-hati.

“Dalam masa yang sama, Kementerian Kesihatan menganggarkan bahawa akan berlaku cuaca panas terik sehingga pertengahan Mac ini.

“Suhu pada siang hari boleh mencecah sehingga 40 darjah selsius. Keadaan ini boleh menimbulkan gejala ‘heat stroke’ kepada individu yang melakukan aktiviti terdedah dibawah panas terik matahari,

“PAS Negeri Terengganu menyeru seluruh rakyat Malaysia amnya dan seluruh rakyat Terengganu khasnya agar menjaga kesihatan diri dan keluarga,”ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong meminta orang ramai supaya mengikuti perkembangan semasa dan mengambil nasihat yang baik dari Jabatan Kesihatan tentang amalan makan minum semasa musim panas dan kering ini.

“Meminum air masak secukupnya (lapan gelas air sehari). Mengurangkan pengambilan minuman berkafein dan makanan yang masin, berpakaian agak longgar.

“Memilih untuk melakukan aktiviti dalaman, mengurangkan aktiviti luar terutamanya aktiviti yang terdedah kepada cahaya matahari dan dalam suasana jerebu ini,”jelasnya.

Beliau berkata, keadaan sebagaimana yang berlaku sekarang boleh memberi kesan kesihatan yang teruk kepada pengidap lelah atau asma dan boleh menyebabkan pelbagai penyakit lain yang terdedah kepada cuaca panas dan berjerebu.

Ulasan